Siis miten epäpätevät opettajat PÄÄSEVÄT töihin?
joka paikassa toitotetaan, että kouluissa on iso joukko epäpäteviä opettajina. Miten ihmeessä? Miten ne pääsee sinne duuniin??
Mä olen LTO (kasvatustieteen kandi) ja oon toisinaan hakenut opettajan sijaisuuksia (pidempiä) tai muita esim tuntiopettajien hommia eri pk:lla sijaitsevista kouluista. Aina olen saanut meilissä vastauksen, että hakijoita oli 20-30! ja ettei mua ole valittu.
No, ylläri, ettei. Mut siis kolkyt hakijaa yhteen paikkaan!! Miten niin pulaa opettajista?! Ja miten sitten ne kaiken maailman epäpätevät sinne duuniin pääsee? Kertokaas tyhmälle...
Kommentit (39)
en aakkosissa mutta muuten.
Olen yhden oppilaitoksen ns. ykkössijainen.
Olin eräässä muussa oppilaitoksessa sijaisena ja sieltä oli osaamiseni kiirinyt tähän toiseen henkilökunnan välityksellä.
Ensin tein lyhyitä muutaman päivän sijaisuuksia ja sitten pidempiä. Viime vuosi olikin jo päätoimisuutta.
Opettajaopinnot olen aloittanut ja toivotaan että kun valmistun saan paikan.
Kun tekee työnsä hyvin, saa hyvää palautetta kollegoilta sekä opiskelijoilta ja palaute menee esimiestasolle, työnsaanti jatkossa on helppoa.
Yhteistyökykyinen pitää olla ja motivoitunut.
Onneksi lapseni koulussa olleet aina pätevät opettajat. Asutaan Hgissä. Lukiossa ne vasta ovatkin koska lukio on Kalevankadulla.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2012 klo 11:08"]Jos kerran olet muodollisesti pätevä???
[/quote]
En ole muodollisesti pätevä.
Siis hmm. Jos olet oikeasti pätevä, niin epäpätevä ei voi sinua ohittaa viranhaussa. Epäpätevä voi olla enintään viransijainen. Se, että on epäpätevä ei tarkoita et olisi huono ja pätevä ei todellakaan tarkoita et olis hyvä:D itse ottaisin sijaiseksi mieluummin hyvän ku heikon mut pätevän. En oo siis kade, valmistun ihan "oikeaks opeks" pian ja sillai, mut kyl tuol kaikkiin sukkiin on kentällä törmännyt. Myös "Muodollisesti" päteviin siis..
Niin siis ootkin kandi, se asettaa viel samalle linjalke niiden tuttujen ja hyväksyavaittujen kanssa, hö:(
Eihän oaj voi eikä sen ole järkevä thedä asialle mitään. Siitähän seuraidi, että sit teistä "pätevistä" suuri osa joutuisi ihan oikeasti lähtemään sinne Lokalahdelle tai Kiteelle tai Pelloon. Josta te siis saisitte töitä nytkin, ette vaan halua lähteä.
Suhteilla.
Lisäksi 2000-luvun alussa ainakin Helsingissä oli infernaalinen käytäntö, jossa lukiosta päässeet välivuottaan viettävät otettiin kaupungin kautta (opetusvirasto taisi olla silloin ) sijaisuuksia haettaessa mieluummin kuin esim. luokanopettajiksi opiskelevat. Jos pääsit läpi aamun soittorumbassa senpäivän tarkolla oleviin paikkoihin, sait jalansijan - vailla mitään alan opintoja.
Viraston henkilökunta perusteli käytäntöä jollain mielikuvituksellisella syyllä, todellinen syy ei ole tiedossa.
*tarjolla
Infernaalinen käytäntö oli kahdesta syystä:
1. Opetettavat tunnit saattoivat olla missä tahansa, mitä luokkia tahansa, mitä aineita hyvänsä.
2. Numerot ruuhkautuivat sillä sekunnilla, kun soittoaika alkoi.
Ei aavistustakaa tosin, mitä nykykäytännöt ovat.
Loppukesällä kun tulee kiireellisiä pitkiä sijaisuuksia niin osataan niitäkin kiertää: Paikka on laitettava julkisesti hakuun, mutta siihen riittää se, että ilmoitus roikkuu pari päivää kunnan virallisella fyysisellä ilmoitustaululla jossain virastossa (niitä ei siis ole pakko ilmoittaa työkkäriin tai ilmoitella lehdissä tai laittaa kunnan nettisivuille). Ja sitten valitaan siihen se hyväksi todettu epäpätevä sijainen tai rehtorin siskontyttö.
T: Se virkavapaalle lähtenyt
Epäpätevä on useita satoja euroja halvempi kuin pätevä. Epäpäteviä tullaan ottamaan vuosi kerrallaan töihin pitkiksi ajoiksi tästä lähin, kun valtio sulkee rahahanoja. Meidänkin kaupungissa koulutoimen pitäisi löytää jostain kolme miljoonaa euroa kiristämisen varaa. No, ainakin päteville sijaisille saa sanoa heihei.
Toinen syy epäpäteville on se, että joihinkin oppiaineisiin on tosi vaikea saada lyhyellä varoitusajalla opettajia. Esimerkiksi tekniset työt, kotitalous, liikunta, erityisopetus. Silloin otetaan se, mikä saadaan.
Kolmas syy on se, että yliopistokaupunkeja on Suomessa aika vähän. Ei niitä valmistuneita valu kovinkaan kauas opiskelupaikkakunnilta. Kukaa helsinkiläinen ei lähde Kolariin opettajaksi. Ehkä joillain paikkakunnilla tilanne on toinen, mutta joissakin paikoissa haetaan vuosia pätevää opettajaa turhaan
Meillä oli yläasteella monta epäpätevää. Syrjäkylille ei ole tunkua.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2012 klo 19:06"]
ei-kelpoinen voi siis voi saada hyvinkin paikan oli hakijoissa kelpoisia tai ei.
[/quote
Ei todellakaan näin. Jos on pätevä hakija, se pitää AINA valita epäpätevien ohi.
No Mäntsälässä ainakin on eräs koulu jossa on 12 vuotta ollu epäpätevä ope töissä , koulutus on tasoa merkonomia. Paikka oli niin myöhään keväällä auki ettei ollu tullu päteviä hakijoita. Suomeksi reksi pelaa tahallaan niin että saa pitää epäpätevän töissä!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 10:50"]
No Mäntsälässä ainakin on eräs koulu jossa on 12 vuotta ollu epäpätevä ope töissä , koulutus on tasoa merkonomia. Paikka oli niin myöhään keväällä auki ettei ollu tullu päteviä hakijoita. Suomeksi reksi pelaa tahallaan niin että saa pitää epäpätevän töissä!
[/quote]
Syy voi olla se, että se epäpätevä on työssä ollessaan tullut vuosien mittaan erinomaiseksi opettajaksi, joka klaaraa kaikki kusipäätarkkistyypitkin, ja sellaisesta kultakimpaleesta halutaan pitää kynsin hampain kiinni.
Opetustyön ohessa on vaikeaa pätevöityä, ja nykyisin harva kunta maksaa epäpäteville kurssimaksut esim. kesäyliopistosta (ja ne maksavat maltaita).
Lisäksi monet pitkäaikaiset epäpätevät ovat suostuneet siihen, että heidät lomautetaan aina kesäajaksi, jotta he saavat olla jatkossakin töissä lukuvuoden ajan. Raha on tiukilla monessa kunnassa, tämä on yksi säästökeino.
Mietiskelen itse samaa. Meille tuli sijaiseksi epäpätevä opettaja. Ei osaa asioita, ei osaa auttaa, pyytelee anteeksi koko ajan kun on väärässä ja joutuu kyselemään oppilailta apuja + sönköttää. Kuulemma potkittu korkeakoulustakin kerran ulos.
Itkuttaa vähän ko opiskelu painoutuu enemmän itseopiskeluksi ja vaikka tarvisi apua sitä ei saa.
No eipä Se Mäntsälän 12 v epäpätevänä töitä tehnyt ole mitenkään pätevä. Ihan hyvä jos koulu on kerho mutta jos on tarkoitus oppiakin niin... Epäpätevät opet äärimmäisen usein luulee osaavansa työnsä hienosti mutta karu totuus on toinen.
terv erityisope joka joutuu niitä epäpäteviä ohjeistamaan