Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten epäpätevät opettajat PÄÄSEVÄT töihin?

Vierailija
21.06.2012 |

joka paikassa toitotetaan, että kouluissa on iso joukko epäpäteviä opettajina. Miten ihmeessä? Miten ne pääsee sinne duuniin??

Mä olen LTO (kasvatustieteen kandi) ja oon toisinaan hakenut opettajan sijaisuuksia (pidempiä) tai muita esim tuntiopettajien hommia eri pk:lla sijaitsevista kouluista. Aina olen saanut meilissä vastauksen, että hakijoita oli 20-30! ja ettei mua ole valittu.

No, ylläri, ettei. Mut siis kolkyt hakijaa yhteen paikkaan!! Miten niin pulaa opettajista?! Ja miten sitten ne kaiken maailman epäpätevät sinne duuniin pääsee? Kertokaas tyhmälle...

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYt tämän menneen lukuvuoden eräällä pk-alueen yläasteella työskennelleenä voin kertoa, että siellä sijaisti täysin kokemattomat, ja luonnollisestikin kouluttamattomat, 18-25v nuoret koulun opettajia.

Ja nythän mm Helsingin kaupunki hakee paljon opettajia ja ilmoituksissa maininta siitä kuinka myöskin epäpätevät huomioidaan jos niikseen on.

Vierailija
2/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun yllättäen tuleekin puolen vuoden pesti auki (sitä ei tarvitse silloin laittaa yleisesti hakuun), sitä tarjotaan sille tutulle tyypille.

Kaikki puolta vuotta pidemmät pitää laittaa julkiseen hakuun. Jos paikkaa hakee yksikin muodollisesti pätevä, epäpätevän on mahdollista saada paikka vain, jos se pätevä menee muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on muutamia virkoja, joihin ei ole vuosiin ollut päteviä hakijoita. Niitä sijaisuuksia kannattaa hakea myöhään kesällä, kun vakituinen viranhaltija ilmoittaa, ettei syystä tai toisesta tulekaan syksyllä töihin. Silloin alkaa olla jo hätä ja kaikilla pätevillä on usein jo töitä.

Vierailija
4/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten on joku viittä vaille valmis hyväksi todettu sijainen, jolla tarjotaan puoli vuotta kerrallaan.

Erityisopettajista, pätevistä, on huutava pula. Samon muodollisesti pätevä oppilaan ohjaaja on harvinaisuus. Kumpaankin on vaikea pätevöityä.

Tilanne voi olla myös sellainen, että opettajalle ei ole tarjota täysiä tunteja ja siksi ei saada muodollisesti pätevää.

Vierailija
5/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei-kelpoinen voi siis voi saada hyvinkin paikan oli hakijoissa kelpoisia tai ei.

Vierailija
6/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli valitaan sellainen jonka joku tuntee ennestään. Se on tää maan tapa!

Vierailija
7/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain soittoja vielä kun olin halvempi. Heti kun toimitin paperit, soitot väheni kummasti...

Vierailija
8/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain soittoja vielä kun olin halvempi. Heti kun toimitin paperit, soitot väheni kummasti...

Vierailija
9/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisiä vastauksia kopioimatta kerron omat kokemukseni:

- kutsutaan se, jonka nimi on listassa ensimmäisenä. Aakkosten alkupää voi olla etu tässä tapauksessa. Esim. oikeasti sairas ope etsii itselleen samaksi päiväksi sijaista.

- kutsutaan se, joka pääsee tulemaan heti. Joku kouluavustaja (jonka omat työt jäävät tekemättä) tai työtön tai opiskelija. Näin varsinkin kun ope yllättäen sairastunut ja sijainen tarvitaan heti.

- kutsutaan joku tuttu, ks. edellä kouluavustajasta kirjoitettu

- kutsutaan se, jolla ei tarvitse maksaa yhtä paljon palkkaa kuin pätevälle, ks. jälleen kouluavustajaa koskeva kohta.

- jotta lain kirjain edellä mainittujen kohdalla täyttyy "jos pätevää ei ole saatavilla"-lauseen osalta, edellytetään jotain ihmeellistä aineyhdistelmää: tekninen työ+ kotitalous+ saksa+uskonto + fysiikka, jotta yhtään ainutta kaikissa aineissa pätevää ei taatusti löydy.

Silloin voidaan ottaa se kokemattomin, joka on vaikkapa pitänyt 4H:n leivontakerhoa ja siksi katsotaan ansioituneen kotitaloudessa. Tästä on hallinto-oikeuden päätös, joka luultavasti olisi pätenyt myös korkeammassa asteessa.

Kyllä minä ihmettelen, kunka munaton ammattiliitto on OAJ kun ei pidä pätkätyötä tekevien jäsentensä puolta ja edellytä, että otetaan vähintään pätevin, ansioitunein ja vasta sen jälkeen mahdollisesti sopivin tai tutuin.

Vierailija
10/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 6 luokkaa ja pienryhmä. Ainoastaan kahdessa luokassa on pätevä opettaja. Muut on sijaisia, joilla on opettajan opinnot kesken.

Vierailija
11/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolella kanslisti oli kuningatar näissä sijaisuuksissa. Itse työskentelin lukiossa ja sain sijaisuuteni rehtorilta. Sen sijaan yläkoulun puolelle ilmestyi esimerkiksi 4kk:n sijaisuuteen tuore kevään ylioppilas, vaikka asumme yliopistokaupungissa, joten ihan alan ihmisiäkin riittäisi. Mietin vaan, että eikö tuollaisella 19-vuotiaalle ole mitään itsekritiikkiä. Sijaisuus oli äidinkieleen ja minä en ainakaan uskaltaisi vieläkään ottaa noin pitkää äikän sijaisuutta. Siinä pitää ihan oikeasti hallita ainetta niin paljon ja korjata virheitä, opettaa kielioppia jne. Huoh. Ei ihan noin lukiopohjalta mene. Ja mitä ajatteli tuo kanslisti, kun järjesti sille tytölle työn?

Vierailija
12/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulusihteeri

Vierailija
13/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemiisi tehtäviin niin olet samalla viivalla muiden kanssa eli töitä tekemään valitaan sopiva, jos on sopiva ja tuttu niin on paremmat mahdollisuudet työllistyä eli ne lyhyetkin sijaisuudet kannattavat.

Syystä tai toisesta et ole vakuuttanut haastatteluissa.

Vierailija
14/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitettiin lyhyellä varoitusajalla, 1-7 päivää kerrallaan. Lukiossa oli silloin.

Vierailija
15/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäpätevä opettaja. Ihmettelen muuten ihan samaa että millä perusteella. Eikö muka löydy pätevää?

Vierailija
16/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Nippanappa täysi-ikäinen tyttö oli rehtorin toimesta soitettu yläasteelle opettajaa sijaistamaan. Luokalla ja tunneilla jolla tyttö sijaisti oli myös koulunkäyntiohjaaja paikalla.

Sijainen avasi sanaisen arkkunsa luokalle peräti 1x tunnin aikana eli kun tuli luokkaan ja kertoi kuka on ja mitä seur tehdään.

Kesken kaiken sitä tekemistä alkoi 2 oppilaan välinen kahakka eli fyysinen väkivalta.

Tämä sijainen ei tehnyt elettäkään sen lopettamiseksi eikä edes sanonut mitään.

Niinpä koulunkäyntiohjaaja meni häntä päätä pidempien nujakoijien väliin ja vihelsi homman poikki.

Ja mikä oli rehtorin vastine asiaan kun kko hänelle siitä järkyttyneenä raportoi? No, se oli toteamus kuinka "sijaisia on vaikea saada".

Ja näin kys tyttö jatkoi sijaiskeikkojaan pitkin lukuvuotta eikä rehtori edes sanonut hälle mitään siitä kuinka olisi pitänyt toimia tmv.

Että kyllä ne rehtoritkin voivat olla munattomia tolliskoja, eikä edes ole ainoa esimerkki kys rehtorin munattomuudesta.

Vierailija
17/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt samaa, olen aikoinaan opiskellut nuorisotyötä ja nyt sosionomi (AMK). Minulla on kokemusta erilaisten erityisryhmien ohjaamisesta. Ollaan nimenomaan opeteltu/opiskeltu niissä jotakin.Tunnen erilaisten oppijoiden tarpeita, osaan apuviittomat ja montessoritekniikkaa, olen tehnyt työtä maahanmuuttajienkin parissa.

Koskaan ei ole haastatteluun kutsuttu, ei yhdellekään keikalle, joten lopetin yrittämisen.

Vaikka niinhän se on kunnissa sosiaalialallakin. Meillä on töissä annettu jonkun ison kihon sukulaiselle sosiaaliohjaajan töitä vaikka tämä ei ole päivääkään opiskellut sosiaalialaa. Nuori likka vetää hommia ihan maalaisjärjellä. Alan opiskelijoille kesätöistä heltisi vain rippeitä. Se niistä lakiin kirjatuista pätevyysvaatimuksista.

Oman lapseni ala-astevuosista kaksi kului edelliskevään abiturientin oppilaana. Toisesta sai aina kannella rehtorille, tyttö kun oli sitä mieltä, että hän vain opettaa eikä kasvata eikä pidä kuria eikä ylipäätään puutu kuin siihen, mitä opettaa. Harmi vaan että opetuskin oli virheitä täynnä.

Kuka muu luulee, että vain luterilaiset ovat varsinaisia suomalaisia ja me muiden kirkkokuntien jäsenet maahanmuuttajien jälkeläisiä? Tyttöparka ei yhtään ymmärtänyt kun sanoin, ettei lapseltani koko luokan edessä tarvitse kysellä mistä olemme oikeasti kotoisin, kun olemme 100% suomalaisia. Että meidän ei tarvitse kuulemma yhtään hävetä sitä, että meillä on juuret ulkomailla, se otettiin puheeksi siksi kun erilaisuutemme on rikastuttava tekijä.

Vierailija
18/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv. työtön pätevä ao

Vierailija
19/39 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin soitettiin, että tulisinko töihin. En ollut edes hakenut töitä. Mutta olin toki pohjustanut työnhakua tekemällä nimeäni tutuksi koulussa. Aioin vain hakea töitä vasta vuoden päästä, mutta koululla oli tarve tekijälle jo nyt, joten soittivat ja pyysivät töihin.

Toki olen maisteri, olen suorittanut myös pedagogiset opinnot ja minulla on monta vuotta työkokemusta takana. Joten mikään tumpelo en ole. Ja vielä kun minun ja koulun tarpeet sattuvat käymään hyvin yksiin, niin kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
20/39 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2012 klo 19:06"]

ei-kelpoinen voi siis voi saada hyvinkin paikan oli hakijoissa kelpoisia tai ei.

[/quote

Ei todellakaan näin. Jos on pätevä hakija, se pitää AINA valita epäpätevien ohi.

[/quote]

Tämä ei pidä paikkaansa. Mulla on hyllyssä muinaisen lääninhallituksen päätös että pätevää ei tarvitse edes haastatella.

On nimittäin helppo kiertää sillä, että tehdään niin kummallinen aineyhdistelmä, että sitä ei ole kenelläkään.  Esimerkiksi saksan+uskonnon+musiikin+kotitalouden+poikien liikunnan opettajaksi ei tarvitse ottaa pätevää saksan, uskonnon,  musiikin ja liikunnan opettajaa, jos kotitalousopettajan kelpoisuus puuttuu, vaan voidaan ottaa rehtorin siskonpoika. Varsinkin pienillä paikkakunnilla ja pienissä kouluissa näitä ihmeyhdistelmiä on.

Olen seurannut sivusta juuri noita epäpätevien palkkauksia ja yksi tapaus oli sellainen, että eläkkeelle jäävän tilalle valittiin opettaja XX, mutta työ olisi alkanut vasta lokakuussa. Samassa koulussa toinen opettaja muutti pois syyskuun alussa, mutta XX ei otettu hänen tilalleen koulun alkaessa vaan epäpätevä, joka sattui olemaan sopivasti työtä vaikka. XX aloitti sitten toisessa paikassa, kun ei tarvinnut odottaa "oman" viran saamista niin pitkään, ja myös eläkkeelle jääneen tilalle otettiin epäpätevä, tosin vain vuodeksi kun eihän häntä voitu vakivirkaan ottaa.