kasvisruokavalioon siirtyneet- putosiko paino?
Minä tein päätöksen, että alan syödä 80%.sti kasvipitoista ruokaa. Maitotuotteet ja toisinaan kalaa on ok. Muuten kasviksilla pääosin. En osaa perustella päätöstäni, se ei juonna mihinkään ekoiluun tai aatteeseen. Mä en vaan tykkää lihasta ja sen syöminen tuntuu ällöttävältä. Haluan vain keventää oloani, ainakin henkisesti vaikkei painoa putoisikaan. Niin, putoaako paino, jos jättää lihatuotteet pois? Vai voiko käydä jopa toisinpäin?!
kiitos kokemuksista!
Kommentit (13)
pääsääntöisesti kasviruokaa ainakin 15 vuotta. Syön kyllä maitotuotteita ja kalaa, mutta en siis esimerkiksi kanaa. En kuitenkaan ole täysin absolutisti, vaan esim. kylässä voin syödä yhden kinkkuvoileivän koska taas jotenkin arvotan käyttäytymissääntöjä korkeammalle kuin omaa ruokavaliotani. Voin myös syödä metsäretkellä makkaran porukassa jos maissia ei ole. Mutta ns vapaaehtoisesti en lihaa valitse.
En tosiaankaan ole laihtunut, en tosin siihen ole pyrkinytkään. Kasvisruokavaliolla ei laihdu ellei ole vegaani, sillä kasvisruoissa on aivan yhtä paljon rasvaa, sokeria, kaloreita kuin lihassakin.
Mulle se silti on hyvä valinta. Ei tee hiukkasenkaan mieli lihaa, enkä koe jääväni mistään paitsi. Mulle se on myös kannanotto kestävään kehitykseen ja tehoeläinkohteluun, mutta en tuomitse enkä patista ketään muuta siirtymään samaan ruokavalioon.
Laihtuuhan sitä vaikka pelkkää suklaata syömällä, kunhan ei syö liikaa kaloreita.
Monet kasvissyöjät syövät karkkia, leivonnaisia jne. ja useimmat tuntemani ko. ruokavaliota noudattavat ovat vähän ylipainoisia. Johtuisiko siitä, että rasva pitää nälkää (kuten proteiinikin) mutta kun ei syö lihaa, niin vetelee sitä rasvaa sitten muualta?
mutta olo parani muuten. ei väsytä ja selluliittia on vähemmän. En osaa sanoa mistä se johtuu?
en kyllä ole laihtunut. Ei siinä lihakimpaleessa per ateria niin paljon energiaa ole. Sitä paitsi monet kasvisruoat on kyllästetty kermoilla ja juustoilla kun ihmiset luulee että joku kasvisgratiini on ainoa kasvisruoka koko maailmassa.
Mä en syö lihaa enkä kalaa, syön kyllä maitotuotteita ja kananmunaa. Rasvaiset juustot on mulla namia, samoin kaikki ihanat kermaleivokset ja -kastikkeet :D :D
Mutta en mä painoa pudottaakseni lihaa pois jättänytkään, vaan siksi, koska liha ällöttää. Se haisee pahalta ja näyttää ällöttävältä ja se tieto miten eläimiä kohdellaan ja teurastetaan oksettaa. Ja kyllä kasvisaterian jälkeen on paljon kivempi olo itsellä, vaikka olisikin syönyt kasvisten lisäksi juustoja ja/tai kermaa.
lihoin ollessani kasvisyöjä. Silloin tuli täytettyä mahaa kaikella hiilarimössöllä, joka ei pitänyt nälkää kovin kauaa, verensokerit vetivät ylös alas ja tuli mässäilyhimoja. Kasvisruokia on paljon vaikeampi keksiä, kuin lihavaihtoehtoja ja monesti sitä sortuikin kiireessä johonkin valmispastajuusto-mössöihin.
Voi tuon kasvissyönnin viisaamminkin toteuttaa. Jos on aikaa, jaksamista, kiinnostusta ja rahaa.
Voi tuon kasvissyönnin viisaamminkin toteuttaa. Jos on aikaa, jaksamista, kiinnostusta ja rahaa.
että se kasvisosuus ruuassa enemmän rahaa tarvisi. Kyllä erinomaisia ja helppotekoisia kasvisruokia saa halvemmalla kuin perinteisiä kotiliharuokia.
että se kasvisosuus ruuassa enemmän rahaa tarvisi. Kyllä erinomaisia ja helppotekoisia kasvisruokia saa halvemmalla kuin perinteisiä kotiliharuokia.
Liha on kyllä kallista. Mutta niin on kasvisyöntikin, jos haluaa vaihtelua ja panostaa proteiinin saantiin. Esim. pähkinät, tietyt soijatuotteet ym. ovat melko tyyriitä. Kasviksissa, hedelmissä ym. vain tietyt juurekset ja kausituotteet ovat edullisia. Eikä kasvisyöjäkään kauaa jaksa millään makaroni-, kaali- ja porkkanalinjalla.
Tänä aikana BMI on ollut kaikkea välillä 18-23. Siirtymävaiheissa paino ei muuttunut. Enemmän elämäntilanteiden ja yleinen elintapojen vaihtelu on tuohon painoon vaikuttanut. Ota lihan tilalle papuja, soijatuotteita, linssejä, siemeniä, pähkinöitä ja se kala niin paino pysynee ennallaan - saatat myös laihtua mikäli laihdutettavaa on. Yleisin syy miksi paino nousee kasvissyöjänä, on liiallinen vehnän ja maitotuotteiden käyttö (joista jälkimmäinen voi jopa aiheuttaa anemiaa). Eli vältä näitä.
painooni mitenkään koska kaloreita saan saman verran kuin aiemminkin. Voin kuitenkin paremmin jätettyäni lihan pois. Maitotuotteita ja munia käytän edelleen.
Söin opiskelijana kotona lähinnä kasvisruokaa, koska se oli halpaa. Soija, pähkinät, maitotuotteet ja ennen tätä kevättä kananmunat ovat halvempia proteiininlähteitä kuin liha. Päkinöissä suunilleen sama hinta kuin lihassa, useimmat siemenet taas ovat paljon halvempia. Tofu on tietty kallista, mutta ei sitä ole pakko syödä.
...kun ryhdyin vegaaniksi. Putosi noin 10 % painosta. Saattoi siihen olla muitakin syitä, mutta varmasti yksi vaikuttanut oli se että jäi niin paljon herkkuja syömättä kun kaupassa oli rajoitettu valikoima. Ja rasvaa kasvisruoassa on usein vähemmän, en siis käyttänyt myöskään juustoja.
Maitotuotteita kun käyttää niin on itse asiassa riski että ravinto tulee entistä "raskaammaksi", koska monet kasvisruoat laskevat paljon juuston varaan ja maitotuotteet ovat niitä eläinrasvoja jotka eivät tee sydämelle hyvää.
Jos kokonaiskalorimäärä pienenee, laihdut.
Jos taas ei, et laihdu.
Jos kokonaiskalorimäärä nousee, lihot.