Luokallani on aspergeriä sairastava oppilas, kysyttävää?
Kommentit (55)
"tämä teidän mongoloidismia sairastava lapsenne"
aspergeriä sairastava jne...
Minä en ole koskaan ajatellut, että assinuoret sairastaisivat assia. Minusta he ovat nuoria, joilla on asperger.
Anteeksi, ammatti-ihmisenä särähti vain korvaan aika pahasti. Varsinkin jos olet opettaja.
Autismi verrattuna asbergeriin. Ei se ole mikään "Aspergerhän on eräs autismin muoto!"
Vierailija - 21.06.12 03:35 (ID 15077179)
<a href="http://www.personal.psu.edu/users/d/m/dmg294/treatments.htm" alt="http://www.personal.psu.edu/users/d/m/dmg294/treatments.htm">http://www.personal.psu.edu/users/d/m/dmg294/treatments.htm</a>
Ihan sama, mitä misinformaatiota netistä löytyy.
Tosi on, että YLEENSÄ kielenkehityksen viivästymistä on pidetty erottavana tekijänä HFA:n ja aspergerin välillä, mutta asseissakin on paljon ihmisiä, jotka puhuvat kankeasti, ja joilla on ongelmia varsinkin kertovan puheen muodostamisessa ja sanojen monimerkityksisyyden ymmärtämisessä.
Ja sitten taas HFA-diagnoosilla on ihmisiä, jotka puhuvat ihan yhtä sujuvasti kuin assitkin.
Eli se raja on hyvin, hyvin veteen piirretty ja tosiaan esim. Yhdysvalloissa on kyseenalaistettu koko erillisen as-diagnoosin järkevyys.
-10-
Toisaalta hän myös pitää itseään aivan ylivertaisena muihin nähden. Se on yksi hänen suurimmista kompastuskivistään, ellei jopa suurin..
Ja itse käsitän sairaudeksi asian joka todella invalidisoi henkilö kuten nyt vaikkapa tämä kys neurologinen häiriö invalidisoi tätä henkilöä monin eri tavoin niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja varsinkin sosiaalisesti.
ap
Minä en ole koskaan ajatellut, että assinuoret sairastaisivat assia. Minusta he ovat nuoria, joilla on asperger.
Anteeksi, ammatti-ihmisenä särähti vain korvaan aika pahasti. Varsinkin jos olet opettaja.
lapsien raskausaikana äiti sairastaisivat tulehduksen??
Niin monessa perheessä noita on parikin kappaletta.
Kuten sanoinkin, se on vain yksi ilmassa oleva hypoteesi, jota ei ole todistettu puoleen tai toiseen.
Mutta siis lapsuusaikana sairastettavasta tulehduksesta ei ole ollut tietääkseni edes isommin hypoteeseja.
-10-
Samoilta sivuilta kopsattuna. Selitä mulle tuo lause!
""Autismi on autismin kirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa vaihtelevia toiminnan esteitä.""
ap*laitetaan nyt 1 linkki sinulle takaisinpäin*
<a href="http://www.autismiliitto.fi/autismin_kirjo/aspergerin_oireyhtyma" alt="http://www.autismiliitto.fi/autismin_kirjo/aspergerin_oireyhtyma">http://www.autismiliitto.fi/autismin_kirjo/aspergerin_oireyhtyma</a>
Toisaalta hän myös pitää itseään aivan ylivertaisena muihin nähden. Se on yksi hänen suurimmista kompastuskivistään, ellei jopa suurin..
Ja itse käsitän sairaudeksi asian joka todella invalidisoi henkilö kuten nyt vaikkapa tämä kys neurologinen häiriö invalidisoi tätä henkilöä monin eri tavoin niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja varsinkin sosiaalisesti.ap
TOKI siihen liittyy myös monia etuja, mm. usein keskimääräistä tarkempi havainnointikyky ja muisti.
-10-
Vaan puhutaan Down-oireyhtymästä.
ap
Itse ohjaajakoulutuksen saaneena, ajattelen, että on olemassa terveitä asseja, terveitä downeja jne..
Vasta kun heillä on sairaus, he ovat sairaita asseja ja sairaita downeja ja sairaita fragileja.
Asioita voi katsoa niin monelta kannalta. Meille ei opeteta sitä, että kehitysvammainen tai autisti tai cp-vammainen tms. olisivat sairaita. He ovat sairaita vasta sitten kun sairastuvat.
Siksi särähti korvaan. Mutta asia ok. Opettajille varmaan nämä asiat painotetaan eri tavalla ja jos lapsi ei ole ns. normaali, hän on sairas.
Ja itse käsitän sairaudeksi asian joka todella invalidisoi henkilö kuten nyt vaikkapa tämä kys neurologinen häiriö invalidisoi tätä henkilöä monin eri tavoin niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja varsinkin sosiaalisesti.ap
Autismin kirjolla eli autismin spektrillä viitataan laaja-alaisiin kehityshäiriöihin (Pervasive Developmental Disorders, PDD), joka on yhteisnimitys Aspergerin, Kannerin, Rettin ja Hellerin oireyhtymille sekä älylliseen kehitysvammaisuuteen ja kaavamaisiin liikkeisiin liittyvälle hyperaktiivisuusoireyhtymälle. Suomessa käytössä oleva ICD 10 -tautiluokitus ei kuitenkaan tunne termiä autismin kirjo.
Yhdysvalloissa käytössä olevaa tautiluokitusta ollaan uudistamassa siten, että edellä mainittujen oireyhtymien virallinen diagnoosinimeke muuttuisi autismin kirjon häiriöksi[1].
Autismin kirjon henkilöitä on kaikkialla maailmassa, kaikissa etnisissä ryhmissä ja yhteiskuntaluokissa. Arviot autismin kirjon henkilöiden väestöosuudesta vaihtelevat nykyisin noin 0,6:n ja 1,2 prosentin välillä[2][3]. Kaikkiaan noin 50 000 suomalaista kuuluu autismin kirjoon[4]. Lähes 80 % autismin kirjoon kuuluvista on henkilöitä, joilla on Aspergerin oireyhtymä ja noin 20 prosentilla on Kannerin oireyhtymä.
Autismin kirjolaisilla esiintyy usein myös muita perinnöllisiä neurologisia poikkeamia kuten epilepsia, Touretten oireyhtymä tai tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö (ADHD). Myös autoimmuunisairaus keliakia on yleinen.
läheinen työskentely voi olla hyvin, siis hyvin, turhauttavaakin. Varsinkin jos oireista pahimpia ovat tuo itsensä ylivertaisena pitäminen ja muiden alakastissa pitäminen. Se on sosiaalisesti äärimmäisen invalidisoiva piirre ihmisessä, kukaan ei halua olla sellainen ihmisen kanssa tekemisissä joka pitää itseään Jumalana ja muita "maan matosina".
Eli hänellä ei ole ystäviä, ei yhtäkään ja omien sanojensa mukaan ei sellaisia kaipaakaan, koskaan.
ap
tai vaikeaa olla as- lapsen opettaja?
Onko hänellä ikäisiään ystäviä?-asperger pikkukoululaisen äiti
ap
Kavahdan "normaali"-sanan käyttöä, se termi on muutenkin täsäs yht.kunnassa niin jäyhä ja tiukka ja tuntuu välillä ettei sen termin sisälle monikaan mahdu..
Mutta vaikka tiedän että esim Down-oireyhtymää on useamman tasoista aina itsenäisen asumisen onnistumisesta täysin laitosasumista vaativaan etc niin kyllä minusta hlö jolla on neurologinen aivopohjainen poikkemana tai kromosomipoikkema, on ns sairas.
Eikä se sairas ole välttämättä aina negatiivisen kaiun alla, mutta sairas kuitenkin jos niin sanotusti verrataan hlöön joka on neurologisesti tai kromosomistoltaan tms ns terve.
ap
termi
Itse ohjaajakoulutuksen saaneena, ajattelen, että on olemassa terveitä asseja, terveitä downeja jne..
Vasta kun heillä on sairaus, he ovat sairaita asseja ja sairaita downeja ja sairaita fragileja.
Asioita voi katsoa niin monelta kannalta. Meille ei opeteta sitä, että kehitysvammainen tai autisti tai cp-vammainen tms. olisivat sairaita. He ovat sairaita vasta sitten kun sairastuvat.
Siksi särähti korvaan. Mutta asia ok. Opettajille varmaan nämä asiat painotetaan eri tavalla ja jos lapsi ei ole ns. normaali, hän on sairas.
Erottakaa ammattilaiset nuo kaksi sanaa! Autismin kirjo ja autismi. Kiitos!
AUTISMIN KIRJO
Autismin kirjon oireyhtymät ovat keskushermoston kehityshäiriöitä.
Autismin kirjoon kuuluvat
autistinen oireyhtymä
Aspergerin oireyhtymä
Rettin oireyhtymä
disintegratiivinen kehityshäiriö
laaja-alainen kehityshäiriö.
Autismin kirjoon kuuluu Suomessa noin 50 000 ihmistä, joista autistisia on noin 10 000.
ap
ap
Aspergerhän on eräs autismin muoto!
ap
kun äiti kertoi h-hoitajalle, että yhdellä lapsellaan joka oli vastaanotolla oli asperger, toisella autismi ja kolmannella diabetes.
Meneekö nuo suvussa nuo 2 ekaa? Tunnen veljekset, joista toisella on asperger ja toisella autismi.
Onko se geeneissä?
Ihan tavallinen luokka kyseessä. Eipä olisi kuunaan tullut mieleen tehdä tällaista aloitusta.
AUTISMIN KIRJO
Autismin kirjoon kuuluvatautistinen oireyhtymä
Aspergerin oireyhtymä
Rettin oireyhtymä
Autismin kirjoon kuuluu Suomessa noin 50 000 ihmistä, joista autistisia on noin 10 000.
Koit kuitenkin tarpeelliseksi tehdä kommentin siitä kuinka luokallasi on peräti 3 assia?
Ihan tavallinen luokka kyseessä. Eipä olisi kuunaan tullut mieleen tehdä tällaista aloitusta.
Tajutkaa nyt hyvänen aika, että autismi ja autismin kirjo ovat ihan eri sanat. On olemassa ihan oma poikkeavuus, eli autismi joka sekin kuuluu tuohon autismin kirjoon.
Älä nussi pilkkua!
AUTISMIN KIRJO
Autismin kirjoon kuuluvatautistinen oireyhtymä
Aspergerin oireyhtymä
Rettin oireyhtymä
lapsien raskausaikana äiti sairastaisivat tulehduksen??
Niin monessa perheessä noita on parikin kappaletta.