Mozzarella, feta, halloum raskaana? Entä muut mökkipöperövaarat?
Ovatko feta ja halloum grillattuna turvallisia raskaana vai lisäävätkö keskenmenoriskiä? Entä mozzarella? Suurinta herkkuani ovat... Entä muut tyypilliset mökkipöperöt - mikä jää sinulta raskaana väliin?
Kommentit (10)
Yleiset suositukset
Kypsennä kaikki liha huolellisesti
Pese kaikki tuoreet vihannekset ja pese sekä kuori juurekset huolellisesti ennen syömistä
Säilytä kypsentämätön liha ja kala erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruuista ja valmisruuista
Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi niillä yllä mainittuja kypsentämättömiä elintarvikkeita
Säädä jääkaapin lämpötila riittävän kylmäksi. Useimmille elintarvikkeille sopiva lämpötila on alle 6 °C. Kalatuotteille turvallinen lämpötila on kuitenkin enintään 3 °C
Älä käytä viimeisen käyttöpäivän ylittäneitä tuotteita
olen syönyt jo monta kertaa fetaa tässä raskaudessa ( nyt rv 24 ) mutta vain niin että se purkki on just avattu. en tiiä sitten onko siitä mitään apua/merkitystä, mutta kyllähän nuo kotimaiset fetat on pastöroidusta maidosta tehty ja kun sen syö juuri avatusta purkista niin en oo pitänyt "vaarallisena" ja kyllä ajattelin syödä halloumiakin tänä jussina kun sen grillissä kypsentään niin eikös siinä listeriavaara kuole?? aika maalaisjärjellä olen suhtautunut näihin rajoituksiin... en ole jaksanut hysterisoida...
syön suomalaista fetaa ja mozzarellaa ihan huoleti.
raakaa silliä syön myös.
sen sijaan suojakaasuun pakattua graavilohta tms en syö.
Vain alkoholi jäi pois raskausaikoina.
Mä olen myös syönyt fetaa ihan hyvällä omallatunnolla, kun paketissa lukee, että pastöroitu. Listeria kuolee kun juustoa lämmittää yli 70-asteiseksi, joten myös herkkuani aurajuustoa olensyönyt pizzoissa :) Sama varmasti halloumin ja muiden grillijuustojen kanssa.
Eli väliin jätän maksaruuat, raa'at kalat (en kyllä syö niitä muutenkaan), kylmät homejuustot ja pastöroimattomat tuotteet.
Myös raa'at kalat jäivät pois raskauden myötä, samoin liha. Eipä sitä paljon muuta voi sitten syödä jussina kuin kanaa ja kasviksia. Tylsää, mutta onneksi olen jo loppusuoralla :)
Aika iso osa mozzarella-, feta- ja halloumjuustoistakin on tehty pastöroidusta maidosta eli niitä voi syödä raskausaikanakin.
Itse siis noita juustoja raskausaikanakin, kunhan vain ensin katsoin pakkausselosteen. Ainoastaan tyhjiöpakatut tuotteet, kuten kylmäsavulohi, jätin väliin ja samoin tietysti alkoholin.
Kyllä mäkin olen syönyt kaikkia juustoja. Ainut mitä en nyt ole syönyt on maksapihvit. Ne on kyllä suurta herkkuani ja odotan että pääsen maksaa taas huoleta syömään enemmän.
Riskiryhmiin kuuluvien henkilöiden on hyvä välttää alla mainittuja elintarvikkeita ja kuumentaa kaikki ruoka huolellisesti ennen syömistä.
Älä syö tyhjiö- ja suojakaasupakattuja, graavisuolattuja tai kylmäsavustettuja kalatuotteita tai mätiä
Älä juo pastöroimatonta maitoa tai syö siitä valmistettuja tuotteita. Vältä myös pastöroidusta maidosta tehtyjä home- ja kittijuustoja, esimerkiksi brie, gorgonzola, chèvre, vacherol ja taleggio. Ruoanlaitossa kuplivan kuumaksi kuumennetut juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään.
Kuumenna pakastevihannekset ennen käyttöä
Kuumenna höyryävän kuumaksi kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat ruuat
Kuumenna myös valmisruoat kiehuvan kuumaksi ennen syömistä