Mitä teen kun 2-v lapsi ei tottele ja saa raivokohtauksia
Tänään taas tyypillinen päivä. Kannoin raivoavan lapsen ulos kaupasta ja huutoa kesti puolisen tuntia. Sanoin monta kertaa ennen kauppaan menoa mitä mennään ostamaan, mutta lapsi halusi jäädä leikkimään leluosastolle joka oli matkan varrella. Odottelin leikin loppumista toista tuntia, lapsi huusi vain että mene pois, hän haluaa jatkaa. Sanoin 50 kertaa että nyt mennään ostamaan sitä mitä piti ostaa. Lopputuloksena jouduin kantamaan rimpuilevan lapsen ulos ja sitomaan väkisin vaunuihin kiinni. Lapsi on jo vahva joten hän loukkaa itsensä vielä jossain vaiheessa rimpuillessaan niin kovasti.
Suoraan sanottuna teki mieli vetää lasta turpaan tai jättää se yksin kauppaan, jotta poliisit sitten toisivat sen jossain vaiheessa kotiin. Olen aivan kypsä tottelemattomuuteen, mikään puhe ei auta kun raivokohtaus saapuu.
Katsoin vierestä kun toinen poika vähän itki ja kitisi vanhemmilleen ja sitten lähti heidän peräänsä, minun lapseni olisi jäänyt yksin mielellään kauppaan leikkimään.
Mitä teen seuraavalla kerralla, en löydä mistään kasvatusoppaista neuvoja tuollaiselle raivopäälle?
Lähes joka ikinen päivä on yhtä soutaamista ja huopaamista ettei raivokohtausta tulisi. Välttelen jo ulosmenoakin ja taatusti naapurit vihaavat meitä, koska tunnin huutoa ei jaksa kuunnella kukaan.
Pidän päivän rutiiniaikatauluista kiinni lähes minuutilleen joka vähän helpottaa päivää, mutta ei sekään auta vaikka kasvatusoppaissa niin väitetään. Nyt tarvitaan siis ihan oikeita käytännön neuvoja.
Kommentit (54)
Käyttäydy itse nätisti. Ole ystävällinen. Rauhassa, ei ole niin kiire. Ohjaa, rauhoita äänellä. Kuulostele lapsen tuntemuksia ja oloja. Ole hyvä esimerkki. Ymmärrä mitä yrittää sanoa. Väsyttääkö lasta, onko kuuma, kylmä, mikä. Stressaako lasta jokin tai ympäristö.
Älä vie paikkoihin jossa tuskastuu. Lapsi voi olla vielä vilkas ja haluaa leikkiä, juosta. Katsoa ikkunasta.
Miksi vitussa annat penikkasi leikkiä leluosastolla???? Normaaliälyinen vanhempi ymmärtää, että se ei ole mikään leikkipaikka.
Ei kaksivuotias tajua höykäsen pölähdystä tottelemisesta, ja varsinkin itsehillintä ei ole vielä kehittynyt.
Noin pieni vain nostetaan pois töllöntöistä ja huolehditaan että hän saa huomiota ja kaiken mitä tarvitsee.
Jos se lapsi on tyttö, niin sille pitää antaa piiskaa. Oppiipahan sen, että saa piiskaa aina kun ei tottele, hiih kuin haisen pitäisi saada piiskaa aina kun se ei tottele.
Vierailija kirjoitti:
Huoh!!! Kuulostaa täysin minun pojalta. Ja kyseessä siis jo neljäs lapsi että kokemusta on, mutta ei näin kamalasta raivopäästä. Sai pari viikkoa sitten lasten leikkipaikassa niin kamalan raivarin että häpesin, koska muut ihmiset tuijottivat ja antoivat neuvoja, mutta kun tälle lapselle ei auta MIKÄÄN kun raivari tulee. On vain köytettävä rattaisiin ja myös satuttaa itsensä jos raivoaa. Olen nyt päättänyt että emme mene mihinkään jossa tod.näk. joudumme taisteluun. Jompi kumpi jää tämän raivopojan kanssa kotiin, toinen menee isompien sisarusten kanssa. Ajattelen että aika auttaa, vuoden päästä tilanne voi olla jo parempi...... tsemppiä meille!!!!!
Lapset ovat erilaisia, ja joillain lapsilla saattaa esim autismipiirteisyys tai aistitliherkkyys luoda vaikeampia tilanteita. Mutta aika tosiaan helpottaa monin tavoin, ja vaikka se ei juuri nyt ehkä siltä tunnu, menee tuokin vaihe ohitse varsin nopeaan, kun taaksepäin joskus katselee.
Mä en ymmärrä, miksei se ihmiset vaan tee ruokatilausta verkossa. Itsekin teen niin, vaikka lapset on jo aikuisia. Voi vitsi, olisipa tämä mahdollisuus ollut jo silloin kun pojat oli pieniä, niin en olis ikinä mennyt kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksei se ihmiset vaan tee ruokatilausta verkossa. Itsekin teen niin, vaikka lapset on jo aikuisia. Voi vitsi, olisipa tämä mahdollisuus ollut jo silloin kun pojat oli pieniä, niin en olis ikinä mennyt kauppaan.
1. Kaikilla paikkakunnilla ei ole mitään tilauspalveluita
2. Ei haluta maksaa 10-13€ kuljetusmaksua
3. Ihminen haluaa valita itse, millaisia kasviksia jne. ostaa eikä luottaa jonkun epämääräisen keräilijän valintoihin
4. Kaupassa käymisessä ei ole mitään ongelmaa, kun osaa kasvattaa lapsensa
5. Lasten on hyvä oppia käyttäytymään normaaleissa arjen tilanteissa eikä elää eristyneinä kodeissa, koska vanhemmat ovat kädettömiä
Siinä nyt muutama syy
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksei se ihmiset vaan tee ruokatilausta verkossa. Itsekin teen niin, vaikka lapset on jo aikuisia. Voi vitsi, olisipa tämä mahdollisuus ollut jo silloin kun pojat oli pieniä, niin en olis ikinä mennyt kauppaan.
Miksi pitäisi tehdä? Minulla on toimivat jalat, joilla pystyn helposti kävelemään itse kauppaan. Perseen nostaminen ylös sohvasta tekisi hyvää sinullekin.
Eipä tuohon auta kuin aika.
Kannatan myös ideoita siitä ettei vaan mennä kauppaan lapsen kanssa. Voitko hoitaa kauppakäynnit yksin?
Varsinkaan ei mennä leluosastolle. En tajua miten lapsi edes leikkii siellä, niillä kaupan leluillako? Ei kuulosta järkevältä. Nehän on kaupan omaisuutta.
Uloskaan ei ole aina pakko mennä. Tekee kyllä hyvää jos lapsella energiaa riittää.
Tsemppiä! Ota itsellesi omaa aikaa jos voit! Aika hoitaa tämän!
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuohon auta kuin aika.
Kannatan myös ideoita siitä ettei vaan mennä kauppaan lapsen kanssa. Voitko hoitaa kauppakäynnit yksin?
Varsinkaan ei mennä leluosastolle. En tajua miten lapsi edes leikkii siellä, niillä kaupan leluillako? Ei kuulosta järkevältä. Nehän on kaupan omaisuutta.
Uloskaan ei ole aina pakko mennä. Tekee kyllä hyvää jos lapsella energiaa riittää.
Tsemppiä! Ota itsellesi omaa aikaa jos voit! Aika hoitaa tämän!
Aika vain pahentaa tilannetta, koska tässä tapauksessa syy ei ole lapsessa. Syy on vanhemman kyvyttömyydessä asettaa rajoja. Sellainen ongelma eskaloituu hyvin nopeasti lapsen kasvaessa ja tajutessa, että äitiähän voikin viedä kuin pässiä narussa ja äiti juoksee kiltisti perässä.
Itse vastaavan lapsen kanssa niin pidän rattaissa. Kotona käydään läpi mitä tehdään ja mitä ostetaan. Eli lapsi rattaisiin, haen ostoksen ja lähden pois. Nykyään olen välillä antanut olla ilman rattaita ja kehun kun asiat sujuu hyvin, mutta heti kun menee överiksi varoitan kerran ja sitten rattaisiin jos ei toimi ja kotona vielä käydään tilanteita läpi kun lapsi rauhallinen miksi joutui rattaisiin. Yhtenä päivänä meni pikku kärryjen kanssa niin hyvin, että sanoin että nyt saat valita jäätelön. Missään nimessä samaa asiaa ei hoeta 50kertaa saati anneta yli tuntia juosta ympäri leluosastoa lapsen ja hoetaan et mennään.
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaavan lapsen kanssa niin pidän rattaissa. Kotona käydään läpi mitä tehdään ja mitä ostetaan. Eli lapsi rattaisiin, haen ostoksen ja lähden pois. Nykyään olen välillä antanut olla ilman rattaita ja kehun kun asiat sujuu hyvin, mutta heti kun menee överiksi varoitan kerran ja sitten rattaisiin jos ei toimi ja kotona vielä käydään tilanteita läpi kun lapsi rauhallinen miksi joutui rattaisiin. Yhtenä päivänä meni pikku kärryjen kanssa niin hyvin, että sanoin että nyt saat valita jäätelön. Missään nimessä samaa asiaa ei hoeta 50kertaa saati anneta yli tuntia juosta ympäri leluosastoa lapsen ja hoetaan et mennään.
Kuulostaa ihan helvetin uuvuttavalta toiminnalta. 2v lapsi ei enää kotona muista, mitä siellä kaupassa tapahtui. Täysin turhaa energiantuhlaus jankuttaa samasta asiasta moneen kertaan. Sinähän itse harrastat hokemista, kun jankkaat lapselle rattaisiin joutumisesta, vaikka lapsi ei enää ollenkaan tiedä, mistä tapauksesta äiti höpisee.
Lopetat tanssimisen lapsen pillin mukaan ja alat olla aikuinen.