Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu herkistynyt hajuaisti?

Vierailija
20.06.2012 |

Ärsyttävää kun kaikki hajut on ruvennu ottaa nenään. Haistan mitä ruokaa joku on syönyt muutama tunti sitten, vauvan vaipparoskiksen viereiseen huoneesen, parin metrin päässä pöydällä lojuvan avonaisen sipsipussin.. Lista on loputon.

Mutta mistä moinen voi johtua??

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi raskaus kai se on, voisko se sitten jatkua vielä senkin jälkeen jonkin aikaa?

Inhottavaa kyllä, päänsäryssä ja krapulassa on järkkyä kun kaikki hajut lyövät voimalla nenille. Ei edes jääkaappia voi avata, kun kaikki muka haisee niin voimakkaasti.

Vierailija
2/18 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi parantaa hajuaistia 100-kertaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jotkut lääkkeet, vaikkapa tramadol?

Vierailija
4/18 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta testi, saatat yllättyä :)

Vierailija
5/18 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun teillä on pieni vauva, niin varmaan olet hänen syntymänsä myötä vaihtanut pesuaineet tuoksuttomiin ja itseltäsi jättänyt hajusteiden käytön. Oletko?

Itselläni ainakin näin ja kotiäitiajan jälkeen olen ollut järkyttävän herkistynyt hajuille ja tuoksuille. Itse en pysty käyttämään mitään tuoksuvia kasvovoiteita saati sitten hajuvesiä. Inhottavaa.

Vierailija
6/18 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten niitä oikeita ongelmia ovat just jotkut ruuat ja juomat. Työpaikan ruokalaan ei ole mitään asiaa, jos siellä on joku kalaruoka. Jos mies juo lasin punkkua samassa huoneessa kuin itse olen, niin haju saa alkamaan päänsäryn...

On vaan tosi vaikeeta joskus näiden hajujen kanssa ja se harmittaa tosi paljon. Nuo esimerkit ovat vaan jäävuoren huippu.

Mulla tosiaan nämä hajuongelmat alkoivat sen myötä kun palasin töihin ekan lapsen jälkeen. Ehkä olen aina ollut jotenkin herkkä, mutta kuitenkin tottunut tuoksuihin. Sitten kun tuli pitkä tuoksuton kausi, niin tämmöistä tämä nyt sitten on.

Vierailija
7/18 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun aivot käsittelee aisti-informaatiota eri tavalla kuin yleensä. Hajuaisti herkistyy nälkäisenä, mutta siitä ei nyt taida olla kyse :D

Ootko lopettanut tupakoinnin tai vähentänyt sitä? Lähestyvä migreenikohtaus mulla herkistää hajuaistin, mutta se kyllä tuntuu herkistävän muutkin aistit.

Ihan mutulla vois ajatella, että myös synnytys ja vauvasta huolehtiminen voi herkistää hajuaistia, sun pitää kuitenkin nyt huolehtia siitä ja mitä enemmän informaatiota saat ympäristöstä, sitä paremmin pystyt siitä huolehtimaan. Evolutiivisesti olisi järkevää, että tällainen herkistyminen tapahtuisi, mutta en tiedä tapahtuuko sellaista oikeasti. Sillon kyse ois kuitenkin hormoneista.

Toi hajusteettomien tuotteiden käyttö vaikuttaa uskottavalta, hyvin keksitty! Ootko syöny samalla myös tavallista mauttomampaa ruokaakin?

Vierailija
8/18 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikea vihikoiran hajuaisti.

Voisin mennä raskausajaksi poliisille töihin.

Vierailija
9/18 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on biologinen Suojamekanismi- muistan kahvin keiton aikoinaan.

Vierailija
10/18 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on välillä rasittavan herkkä hajuaisti. Enkä ole ollut koskaan raskaana. Joten voi hajuaistin herkistyminen olla muutakin kuin raskaudesta aiheutunut "vaiva".

Vierailija
11/18 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen kuullut, että naaraiden hajuaisti herkistyy, kun ovat kantavia. Lienee ihmisolioilla sama.

Vierailija
12/18 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisin raskaana. Käytetään ehkäisyä. Ja edellisenkin syntymästä vasta hirvittävän vähän aikaa! :D

Muita syitä?

Ap

Vierailija
13/18 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos löytynyt syytä? Täällä sama :/ Myös pahoinvointi seurana. Mielenkiintoista että tämä herkistynyt hajuaisti + pahoinvointi alkoi raskauden jälkeen ja jatkuu vaan. Lapsi nyt 1v 2kk. Pelottaa hankkiutua uudelleen raskaaksi, jos se uusi raskaus pahentaa tätä :/ Vai voiko se sitten parantaa, koska raskauden aikana voin tosi hyvin?

Vierailija
14/18 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli tuo kun vaihdevuodet alkoivat kunnolla. Johtunee alentuneista hormonitasoista. Eikös imetysaikanakin olla melkein kuin vaihdevuosissa. 

Vierailija
15/18 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama! Tosi ärsyttävää olla näin herkkä hajuille! Vauva on nyt 2 kk ja olen ollut raskauden alusta asti herkkä. Aluksi todella herkkä, sitten alkuraskauden jälkeen pystyn sentään olla kotonani haistamatta kaikkea. Edelleen minusta koko eteinen haisee, jos siellä on pojan futiskengät. Tabletin nahkakotelo haisee nenääni yöllä, kun se on yöpöydällä. Rakennuksissa haistan heti homeen tai jotkut kemikaalit. Olen kyllä aina ollut jonkin verran herkkä. Muistan, että isäni ja mieheni haistattivat minulla pukunsa, että täytyykö pestä :)

Pelkään sisäilmaongelmaa, että en voi työskennellä enää kaikissa paikoissa. Koulun kevätjuhlassa oli tukalaa, kun silmiä ja kurkkua kutitti.

Käytän hajusteettomia pesuaineita ja dödöä. Minun on pakko olla se, joka valitsee koko perheen shampoot, koska koko talo haisee, jos poikani pesee jollain sportti-suihkusaippualla.

Ei oo kivaa :(

Vierailija
16/18 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän ikivanhan ketjun.

Herkän hajuaistin omaavat, auttakaa minua! Minulla on tällainen mies, hänellä on aina ollut hyvin herkkä hajuaisti. Hän voisi pestautua vihikoiraksi. Läheisyydestä on turha unelmoidakaan, jos olen erehtynyt syömään edellisenä päivänä sipulia tai valkosipulia sisältäviä ruokia. Homeen hajua hän tuntee myös etenkin alkusyksyisin ja pelkää, että meillä on hometta seinien välissä.

Tähän asti on pärjätty, mutta etätyön pakottama jatkuva yhdessäolo on pahentanut asiaa. Saan liian usein raporttia siitä, miltä henkeni haisee minäkin päivänä. Olen tuonut selkeästi esille, että se loukkaa ja ahdistaa minua. Jos ei ole läheisyyttä suunnitteilla, vaan etätöitä eri huoneissa, miksi hän raportoi tästä minulle. Tunnen itseni todella epäviehättäväksi naisena. Hänkin on myöntänyt, että minulla ei ole keskiverto-hajuaistilla varustetun ihmisen mittakaavalla hengenhaju- tai hienhajuongelmaa.

Totta kai olen valmis laittamaan itseni niin hyvänhajuiseksi kuin mahdollista silloin kuin ehdotan läheisyyttä (pussailua, halailua, seksiä). Mutta tavallisessa arjessa minua ahdistaa, jos minun koko ajan pitää miettiä, miltä milloinkin haisen. Sitäpaitsi, hän itsekin haisee kainaloista hielle esim. työpäivän jälkeen, en siitä hänelle huomauttele, minusta se on normaalia.

Supernenät, mitä minun pitää tehdä?

Vierailija
17/18 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan tämän ikivanhan ketjun.

Herkän hajuaistin omaavat, auttakaa minua! Minulla on tällainen mies, hänellä on aina ollut hyvin herkkä hajuaisti. Hän voisi pestautua vihikoiraksi. Läheisyydestä on turha unelmoidakaan, jos olen erehtynyt syömään edellisenä päivänä sipulia tai valkosipulia sisältäviä ruokia. Homeen hajua hän tuntee myös etenkin alkusyksyisin ja pelkää, että meillä on hometta seinien välissä.

Tähän asti on pärjätty, mutta etätyön pakottama jatkuva yhdessäolo on pahentanut asiaa. Saan liian usein raporttia siitä, miltä henkeni haisee minäkin päivänä. Olen tuonut selkeästi esille, että se loukkaa ja ahdistaa minua. Jos ei ole läheisyyttä suunnitteilla, vaan etätöitä eri huoneissa, miksi hän raportoi tästä minulle. Tunnen itseni todella epäviehättäväksi naisena. Hänkin on myöntänyt, että minulla ei ole keskiverto-hajuaistilla varustetun ihmisen mittakaavalla hengenhaju- tai hienhajuongelmaa.

Totta kai olen valmis laittamaan itseni niin hyvänhajuiseksi kuin mahdollista silloin kuin ehdotan läheisyyttä (pussailua, halailua, seksiä). Mutta tavallisessa arjessa minua ahdistaa, jos minun koko ajan pitää miettiä, miltä milloinkin haisen. Sitäpaitsi, hän itsekin haisee kainaloista hielle esim. työpäivän jälkeen, en siitä hänelle huomauttele, minusta se on normaalia.

Supernenät, mitä minun pitää tehdä?

Minä taidan olla tämä sinun miehesi (tosin olen nainen). Olen rasittavan tuoksuherkkä ja kärsin siitä itsekin, kun joka paikat ovat täynnä voimakkaita tai ärsyttäviä tuoksuja, joita muut eivät havaitse. Mies haisee välillä inhottavalta, erityisesti hänen henkensä, ja haistelen kodin epämiellyttäviä tuoksuja välillä nenä pitkälläni, kun haluan selvittää, mistä jokin ummehtunut tuulahdus tuli. 

Minä olen ostanut omalle puolisolleni hyvän tuoksuisia deodorantteja ja olen toivonut, että hän pureksisisi purukumia ja mintun tuoksuisia xylitol-pastilleja aina syömisen jälkeen. Hän myös peseytyy päivittäin, mikä on tärkeää. Myös vartalovoiteita ollaan jouduttu kokeilemaan useita, ennen kuin on löytynyt hyviä. Osa tuoksuu purkissa ihan hyvältä, mutta mieheni iholla kauhealta. 

Olen surrut, olemmeko geneettisesti ihan epäyhteensopivia, koska tuoksu on tärkeä parinvalintasignaali. Puolisoa etsiessä ei pitäisi koskaan käyttää e-pillereitä, koska se sekoittaa ihmisen luontaisen tuoksun. Mutta myös esimerkiksi ravinnolla on väliä. Voit hyvin kokeilla vaikka fodmap-ruokavaliota, jos se vaikuttaisi myös yleisemmin ihosi erittämiin yhdisteisiin ja siten luonnolliseen tuoksuusi. Meilläkin se tuntuu menevän kausittain, tuoksuuko mies nenääni hyvältä vai ei. Mutta hyvä signaali on erityisesti, jos miehen hiki tuoksuu naisen nenään hyvältä. 

Kotona pahoille tuoksuille on toistaiseksi löytynyt aina hyvä selitys, esimerkiksi raikastusta kaipaava pyykinpesukone (ja sen vuoksi pahalta haisevat vaatteet), kassiin unohtuneet ja siellä homehtuneet leivät tai treenivaatteet, ulkovarastossa ummehtuneet tavarat tai puhdistusta kaipaavat viemärit. Mielenrauhan vuoksi vihikoiramiehesi kannattaa kuitenkin harkita, avaisiko vaikka epäilyttävistä paikoista pistorasian kannen tai lattialistan siten, että saisi paremmin rakenteissa olevan tuoksun nenäänsä. "Kemikaalin" haju ei ole ongelma, koska kyllähän rakennusmateriaaleja kyllästetään kaikenlaisella. Mutta homeen haju kannattaa ottaa vakavasti.

Vierailija
18/18 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua! En ole raskaana kun olen 23-vuotias mies joten siihen ei voi takertua :D Mutta mulla on just tämmöne että yhtäkkiä vaan hajuaisti terävöityy ja haistan kaiken, oikeesti, kaiken. Koronaa en ole sairastanut enkä kyllä tälläkään hetkellä ole koronassa joten sekään ei voi olla. Lääkärissä käyn säännöllisesti joten myöskään kasvaimia ei voi olla (google ehdotti jotain sellaista). Eihän tää toki haittaa mutta vähän ihmetyttää, kun ihan pienestä lapsesta ollut tällaisia "kohtauksia". Et voiko tää vaa olla jotain aistiyliherkkyyttä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme