Paljonko teidän 12-14-vuotiaat POJAT tekee kotitöitä?
Oma lapseni väittää, ettei kaverit joudu tekemään ollenkaan. Meillä pitää siivota oma huone ja vessa kerran kahdessa viikossa, viedä roskat tarvittaessa ja tyhjentää kerran päivässä tiskikone. MInusta tämä on tosi vähän ja varsinkin kesällä voisi tehdä enemmänkin.
Kommentit (62)
on se että itse olen todella laiska. Vihaan siivoamista ja vielä enemmän vihaan sitä jos joudun siivoamaan muiden ihmisten jälkiä. Siispä totutan jo 2-vuotiasta siihen että omat lelut kerätään pyydettäessä (tarvittaessa tietysti autan), kaatuneet juomat yms. pyyhitään, omat sotkut siivotaan siinä mittakaavassa kun osataan. Hienostihan tuo oppii.
Oma äitini ei velvoittanut koskaan mihinkään kotitöihin, ja minusta tulikin todella laiska varmaan juuri sen takia että totuin siihen että mitään ei tarvitse tehdä. Uskon että kun lapselle opettaa jo pienestä pitäen mitä jokainen voi tehdä yhteisen hyvän, tässä tapauksessa siistin kodin, eteen, kotitöihin osallistuminen on sitten isompanakin ihan luontevaa eikä jotain yäk ihan hirveetä, ja kun joskus aikanaan muuttaa sitten omilleen, tietää jo miten homma noin niin kuin suunnilleen toimii. Ei tartte aikuisena pyöritellä päätään arjen hallinnan kanssa ehkä niin paljon.
Oma huone on oma huone, siihen en puutu mitenkään. Saa olla siisti tai sekainen, minähän en siellä asu.
Meillä käy siivooja, joka tekee työnsä tehokkaasti.
Minun mielestäni on osittain äidin omaa laiskuutta jos laittaa lapset passaamaan itseään. Minulla ei riittäisi pokkaa sellaiseen. En minä ainakaan lapsuudessa/teini-iässä kotitöitä tehnyt. Ne olivat äidin homma ja minä opiskelin ahkerasti. Eivät kotityöt niin vaikeita hommia ole, ettenkö olisi osannut niitä tehdä kun aikanaan ne piti omassa kodissa tehdä.
Ei se koulunkäynti minun mielestäni niin vaikeaa ole etteikö normaali 12-vuotias kykenisi sekä osallistumaan kotitöihin että käymään koulua.
on se että itse olen todella laiska. Vihaan siivoamista ja vielä enemmän vihaan sitä jos joudun siivoamaan muiden ihmisten jälkiä. Siispä totutan jo 2-vuotiasta siihen että omat lelut kerätään pyydettäessä (tarvittaessa tietysti autan), kaatuneet juomat yms. pyyhitään, omat sotkut siivotaan siinä mittakaavassa kun osataan. Hienostihan tuo oppii.
Oma äitini ei velvoittanut koskaan mihinkään kotitöihin, ja minusta tulikin todella laiska varmaan juuri sen takia että totuin siihen että mitään ei tarvitse tehdä. Uskon että kun lapselle opettaa jo pienestä pitäen mitä jokainen voi tehdä yhteisen hyvän, tässä tapauksessa siistin kodin, eteen, kotitöihin osallistuminen on sitten isompanakin ihan luontevaa eikä jotain yäk ihan hirveetä, ja kun joskus aikanaan muuttaa sitten omilleen, tietää jo miten homma noin niin kuin suunnilleen toimii. Ei tartte aikuisena pyöritellä päätään arjen hallinnan kanssa ehkä niin paljon.
Kyllä meilläkin auttoivat ihan innoissan pienenmpinä, kaikki kotityöt kelpasivat. Nyt väännetään jokaisesta roskapussin viemisestäkin. Eli enen kuin lapsesi on murrosiässä, on aika vaikea tietää millainen hän on silloin (:
opettamista sekä tytöille että pojille. Syy on se, että oppivat arvostamaan/pitämään huolta kodistaan sekä perheenjäsenistään. Säälittää monet nuoret, joita ei ole opetettu edes siivoamaan.
Lisäksi saavat hyvän itsetunnon ihan terveellä tavalla. Ystäväni poika oppi jopa pesemään lattiat vessoista puhumattakaan ja on tänä päivänä siellä minne monet haluaa!!
Nimenomaan toi yhteisen kodin ja perheenjäsenten arvostaminen on mun mielestä se avainjuttu.
Suurin osa meistä kuitenkin aikuistuttuaan asuu myös muiden ihmisten kanssa, ja valitettavan usein kämppiksillä ja pariskunnilla tulee riitaa juuri siitä että ne kotityöt jäävät enemmän toisen harteille.
Kyllä meilläkin auttoivat ihan innoissan pienenmpinä, kaikki kotityöt kelpasivat. Nyt väännetään jokaisesta roskapussin viemisestäkin. Eli enen kuin lapsesi on murrosiässä, on aika vaikea tietää millainen hän on silloin (:
Se on tietenkin totta. Pitänee vaan pitää peukkuja pystyssä ;)
joka päivä astianpesukoneen, huolehtii omat pyykit pyykkikoriin, pitää oman huoneen siistinä (imuroi sen myös muutaman kerran/kk), vie roskat pyydettäessä ja huolehtii omat puhtaat vaatteet kaappiin. Auttaa myös muissa kotitöissä, jos pyydetään. Lapsille (4) on opetettu, että jos yhdessä asutaan, kaikki osallistuvat koti- ja pihatöihin. Äiti ei ole palvelija, joka kaiken tekee. Kaikki pojat ovat innokkaita osallistumaan ruuanlaittoon, muihin hommiin pitää vähän patistaa. On myös tehty selväksi, että kotitöiden määrä lisääntyy iän (ja viikkorahan) mukana. Kyllä on mielestäni karhunpalvelus lapselle, jos ei mitään käsitystä saa kotitöiden tekemisestä jo lapsena. Miten ne sitten yhtäkkiä omassa kodissa asuessa oppii?
Jotkut perustelevat lasten toimettomuutta sillä että nehän käyvät koulua ja se on heidän työnsä.
Entäs kun ne lapset muuttavat omilleen? Kyllä suurin osa ihmisistä siinäkin vaiheessa käy koulua tai on työelämässä. Sitten voi mennä sormi suuhun kun pitäisi yhtäkkiä hallita oma arkensa ihan kokonaisvaltaisesti eikä riitäkään että hoitaa hommansa kodin ulkopuolella.
Kakkosen lapsi on ilmeisesti pojan kaveri
Olin siinä käsityksessä, että kaikki 12-vuotiaat tekee kotitöitä apMinulle riittää, että lapsi hoitaa kouluhommat kunnialla kotiin. Vapaa-aikana saa levätä ja leikkiä. Kotitöitä hän saa sitten tehdä kun muuttaa omaan kotiinsa. Kesätöihin patistan heti kun ikää riittää.
-kakkonen
perheellisenä kotonaan? Osaamaton taitaa odottaa niitä palveluja silloinkin. huh!
kaikki kotityöt nopsasti tekemään, koska on noin kova harrastamaan! Muutenhan ne kotityöt saattavat estää harrastuksia myöhemminkin tai niin, että toinen saa tehdä kaikki ja siitäkös se yhteiselo paranee!
(koska ei sitä kukaan muukaan tee), osallistuu vapaaehtoisesti pihatöihin- kolaa lumet, kaivaa istutuskuoppia, kantaa kiviä, multaa, raivaa puita ja oksia jne. mielellään. 12 vuotias.
ei tarvitse olla mikään järkyttävä nero tajutakseen, että kaikkea ei oikeasti ole pakko tehdä itse. Harva nykynainen ompelee vaatteensa eikä häntä silti epäillä henkilöksi, joka ei hallitse kokonaisvaltaisesti arkeaan.
Vie roskia, laittaa likavaatteensa pyykkikoriin, vie puhtaat kaappiin, tiskaa satunnaisesti.
10v ja 6v tytöillä samat hommat.
Lisäksi täällä on 2v poika, joka auttaa pyykkikoneen täytössä ja tiskikoneen tyhjennyksessä, kerää leluja, lakaisee lattioita yms.
Tämä on koti, ei täydenpalvelun hotelli. Tarkoittaa sitä, että jokainen täällä asuva on yhtälailla velvollinen osallistumaan ylläpitoon taitojensa mukaan. Jos tahtoo asua hotellissa, on kukin vapaa muuttamaan sinne ihan milloin vain ja siihen asti homma toimii niin, että se tekee, joka ehtii ja osaa.
Eihän se niinkään voi mennä, että perheen äiti on kotiorja, täyspäivätyön lisäksi kodin ulkopuolella tekee vielä toisen samanlaisen kotona?!
Johan siinä on äidillä hommaa, kun käy kaupassa, laittaa ruuat, pesee pyykit... niihin yksinään menee ilta iloisesti eikä aina riitäkään.
ei minun tarvitse teettää kotitöitä lapsella. Ehdin mainiosti tekemään ne itsekin. Lapsen on hyödyllisempää satsata energiansa tietojensa ja taitojensa kehittämiseen.
Eikö kodin siivoaminen ja kunnossa pitäminen ole lapselle hyödyllistä tietojen ja taitojen kehittämistä?!! Huomattavasti helpompi siihen on jo lapsena oppia, kuin vasta omilleen muuttaessa. Ja huomattavasti paremma arjen saa (myös mahd. puolison kanssa), jos nämä taidot on hallussa.
Koulu on lasten työtä, kyllä, mutta töidensä ohella ne vanhemmatkin pyörittävät sitä kotiarkea. Ja töidensä ohella ne lapset aikuisenakin hoitavat kotiaan. Vai kasvatatteko niitä puolisoita, jotka eivät tee kotitöitä, "kun on töitä tehtävänä"??
Satsatkaa ihmeessä lasten sujuvaan ja onnelliseen aikuiselämän arkeen, sen pohja luodaan nyt, lapsuudenkodissa.
Meillä tuon ikäisillä: omat astiat tiskikoneeseen aina, jos koneessa on puhtaita, sen tyhjennys ilman eri käskyä, vessojen pesu 1x viikossa, joko imuroiti tai lattioiden pyyhkiminen viikoittain jompi kumpi, lapset vuorotellen toinen toisen, toinen toisen, roskien vienti pyynnöstä tai itse huomattuna, oman huoneen siivous, pölyjen pyyhkiminen 1 x vk. Syksyllä haravointia pihalla (koko perhe), kesällä ruohonleikkuu vuorotellen yms. Tarvittaessa myös ikkunoiden pesuun osallistumista, kesämökin saunan pesu, pyykin haku narulta yms. Hyvin sujuu.
Kotitöihin osallistuminen alkoi jo noin 4-vuotiaana pienellä panoksella, yhdessä muiden kanssa.
Tulevat miniänne kiittävät kun miehet ovat oppineet naisten passattavaksi.
perushommat kuten tiskikoneen tyhjennys ja oman huoneen siivous imurointeineen on itsestäänselvyyttä (lähes :).. Pojat ripustavat ja viikkaavat pyykkejä, kokkaavat ja leipovat, leikkaavat nurtsia, pesevät vessoja, kitkevät kukkapenkkejä yms. Yleensä tolkuton taistelu ja itse teen ihan liikaa, mutta kyllä noi murkutkin tekevät. En todellakaan ymmärrä vanhempia (=äitejä) ,jotka tekevät kaiken. Se on karhunpalvelus lapsille!
pojat ovat vielä nuorempia (6v ja 9v) eivätkä hirveästi joudu tekemään kotitöitä.
N. kerran kuukaudessa siivotaan isommin, jolloin raivataan kaikki tavarat omille paikoilleen. Lapset osallistuvat tähän lelujen osalta.
He myös imuroivat koko talon n. kerran kuukaudessa (tykkäävät imuroida) ja pyyhkivät sormenjälkiä ovenpielistä ja kaappien ovista. Saattavat pyyhkiä myös muita pintoja ja osallistuvat tyynyjen ja peittojen tuulettamiseen.
Itse saavat valita mitä hommia tekevät, tärkeintä että tekevät jotakin. Imuroiminen, tuulettaminen ja pintojen pyyhkiminen ovat mieluisimmat kotityöt.
Meillä siivooja tekee viikkosiivouksen, joten siksi aika harvoin itse siivotaan isommin, yleensä vaan raivataan tavarat paikoilleen (ja siihen osallistuu aina koko perhe).
Silloin kun siivotaan isommin niin lapset osallistuvat koko talon siivoamiseen omien kykyjensä mukaan.
Eilen vanhempi poika ilmoitti haluvansa opetella ikkunoiden pesemistä, ja sai sitä harjoitella :)
Päivittäin huolehtivat omat astiansa ruokailun jälkeen tiskikoneeseen. Joskus osallistuvat ruoan laittamiseen, mutta siitä eivät ole yhtä innostuneita kuin siivoamisesta.
Joskus tyhjentävät tiskikoneen. Sitä voisivat tehdä useamminkin.
Tulevat miniänne kiittävät kun miehet ovat oppineet naisten passattavaksi.
niin osaavat sitten passata poikaani :).
pikkuveljelleen ruoan joka päivä, vie joskus harvoin roskat, mitään muuta ei tee ellei erikseen pyydetä esim. kattamaan pöytä tai kantamaan ulos ruokia terassille.
Vähällä pääsee, minä passaan aivan liikaa myös mieheni mielestä :(