Q = guu vai kuu?
Tiedän nyt että se on kuu. Ja opin asian 2 vuotta sitten tältä palstalta :D Olen elämäni ekat 40vuotta luullut että se on guu, vaikka koulussa äikkä ollut aina 10. Täältä voi aina oppia uutta!
Kommentit (16)
Ei ainakaan opettaja koskaan korjannut
sanottu guuppa, ainakin PorissA sanottiin!
ei nyt ikinä muutenkaan tiedä milloin lausutaan k ja milloin g.
Olen kuullut mm Dancing Gueen ja sitten vastaavasti esim Kreen Day jne jne.....
Puhumattakaan P:stä ja B:stä.....
Huhhuh........
ei nyt ikinä muutenkaan tiedä milloin lausutaan k ja milloin g.
Olen kuullut mm Dancing Gueen ja sitten vastaavasti esim Kreen Day jne jne.....
Puhumattakaan P:stä ja B:stä.....
Huhhuh........
K, p ja tee ovat soinnittomia klusiileja (konsonanttityyppi) ja g, b, d taas vastaavia soinnillisia. Suomen kielessä puuttuu soinnillisuusoppositio, eli sellaiset tapaukset, joissa sanan merkitys muuttuisi vaihtamalla soinniton klusiili soinnilliseksi. Toki näitä sanoja on uudemmissa lainasanoissa, mutta niiden kokonaismäärä kielessämme on vähäinen.
Myös omaperäisissä sanoissa esiintyy soinnillinen klusiili d, mutta sekin on nuori tulokas kielessämme. Alun perin sitä ei ole esiintynyt missään murteessa, se on edustanut vanhassa kirjasuomessa varsinaissuomalaisessa murteissa esiintynyttä äännettä, joka vastaa englannin kielen mother-sanassa olevaa th:lla merkittävää äännettä. D-äänne on tullut suomen kieleen sillä tavalla, että se on alettu ääntää samalla tavalla kuin ruotsin kielen d.
Suomalaiset ääntävät nämä soinnilliset klusiilit usein ns. mediaklusiileina eli puolisoinnillisina. Toki suurin osa osaa ne ääntää, mutta tavallisessa puheessa ne usein äännetään lähempänä kielemme omaa äännejärjestelmää.
Olen vanhemmiltani oppinut näin. Eräs lapsuudenystäväni sanoo guu, ja olen jo tottunut siihen. Yritin joskus vuosia sitten selittää, ettei guu-nimistä kirjainta ole olemassa. Turhaan. Hän lausuu sen kuten on oppinut kotonaan.
yhdistelmä qu lausutaan kv. Esim aqua.
ihmisillä on sivistyksessä, puhutaan kuitenkin aakkosten ääntämisestä eikä mistään rakettitieteestä.
yhdistelmä qu lausutaan kv. Esim aqua.
Vai sanotko ihan oikeasti akva?
Ja esim akvaviitti pitäisi kirjoittaa aquaviitti?
ja taivaalla on kuu.
Mutta mä olenkin nuori ja tyhmä 22v :-D sekin on tältä palstalta opittua. :-)
No totta kai se on kuu! Argh ne jotka ei osaaaaa lausua sitä eroa g:n ja k:n välillä!
Juntteja ovat ne, jotka krillaa, menee pussilla töihin tai luulee, että sen kirjaimen nimi on guu.
Se on kuu, ja oli myös 70-luvulla kuu.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2012 klo 21:47"]
[/quote]
Mietipäs uudestaan. Kuinka äännät sanan Qatar?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="18.06.2012 klo 21:47"]
Mietipäs uudestaan. Kuinka äännät sanan Qatar?
Vatari.
Mun mies sanoo aina guu, ja voi ruoja että se ärsyttää..