Mikä on normaalia märkimistä?
Jalassani on tapaturmasta haava. Tämä haava on nyt 5 päivää vanha ja erittää edelleen antibiottikuurista huolimatta sellaista keltaisen ruskeaa märkää. Onko se normaalia?
Kommentit (7)
Onko haava mennyt pahempaan vai parempaan suuntaan?
Antibiootti vaikuttaa myös kuurin loppumisen jälkeen.
Itse sain pyörällä kaatumisen yhteydessä useamman haavan mm. "syvää asfaltti-ihottumaa" viime kesänä. Omat haavani märkivät jonkin verran melkein viikon ajan. Mädän mukana haavoista nousi hiekan siruja. Märkiminen loppui luultavasti heti, kun haava oli puhdistunut. Eli elimistö putsasi hiekan pois, ennen kuin haavat lähti paranmaan.
Minulle sanottiin, että ei tarvitse olla huolissaan niin pitkään, kun ei nouse kuumetta ja vointi pysyy hyvänä ja haavojen ympärykset ei ala punoittaa ja turvotella (eli haavat ei muutu pahemman näköisiksi).
Hoitona haavoja käskettiin suihkutella puhtaalla vedellä ja pitää mahdollisimman kevyesti peitettynä (eli ei siteitä vaan ohut haavataitos päälle ja puhdas taitos aina suihkuttelun jälkeen.
mutta minulla ei itselläni kyllä ole kuumetta. Haava erittää sellaista valuvaa keltaista nestettä.
ap
...kannattaisiko käydä näyttämässä asiantuntijalle ?
että on noloa mennä näyttämään taas jalka sinne, jos märkiminen on aivan normaalia haavan paranemisen prosessissa.
ap
Se ei ole normaalia, mutta ai ab-kuuri heti paranna koko haavaa.
Suihkuttele haavaa useita kertoja päivässä useiden minuuttien ajan ja laita betadinea tai basibactia siihen.