Syvä huokaus, pitäiis lähteä työvoimatoimistoon nenäänsä näyttämään:((
Ei huvittaisi ei sitten tippaakaan, tunnen itseni niiiiiin ö-luokan kansalaiseksi sinne mennessäni, ei sitä voi kukaan tajuta jolle asia ei ole vuodesta toiseen samallalailla tuttua kauraa.
En jaksaisi, en millään, viimeksi sain siinä ovella jonkinsortin ahdistuskohtauksen ja oksensin, siitä sitten reippaana ja positiivisena ottamaan vuoronroa ja juttelemaan "työsuunnitelmistaan" ym virkailijan kanssa.
En jaksa:(((
Kommentit (17)
Mulla takana vasta muutama kuukausi, mutta nyt ahdistaa. Yhtään hakemusta ei ole vetämässä ja tällä hetkellä kaikkiin on tullut vastaukseksi ei kiitos. Yritän tolkuttaa itselleni, että lomakaudella ei tapahdu mitään. Kunpa pystyisi vaan nauttimaan kesästä ja uskomaan, että syksyllä jotain löytyy :-(. Ootko harkinnut opintoja? Jos ensi talven aikana ei mitään löydy niin lähden varmaan lukemaan jotain uutta. Menisi pari vuotta sitten mukavammin.
Mielestäni olen saanut aina ystävällistä palvelua työkkärissä kun olen siellä asioinut.
Oma asenne ratkaisee.
Toki viime vuosina olen pätkittäin työtön ja suurimman osan vuodesta käyn töissä.
Olen kouluttautunut lisää ja ollut aktiivinen. Suosittelen.
moni muukin kuin työtöm. Itse olen käynyt yrityst
perustaessa, lukuisia kertoja työharjoittelijoiden takia yms. Siellä hoidetaan monenlaisia asioita. Toki siellä osa on työttömiäkin. Itse olen saanut lähes aina hyvää palvelua joskin tää työharjoittelijoiden ohjaaja oli törkeäkäytöksinen nuoria ja myös työpaikkaa kohtaan.
olin viisi kuukautta työttömänä. Hain about 20 paikkaa sinä aikana. Sitten tärppäsi ja löytyi mukava duuni.
Ihmettelin työkkärin toimintaa sikäli että koko tuona aikana sain sieltä vain yhden määräyksen hakea tiettyä paikkaa. Alan paikkoja oli kuitenkin koko ajan auki työkkärin listoilla.
Työkkärin avulla en oliskaan varmaan koskaan työllsitynyt. Pitää olla hyvin omatoiminen. Mutta sinänsä se virkailija oli ihan ystävällinen ja tolkullinen.
aina tarjottu HETI töitä ja olen ne aina saanut. Siis ainakin 4 kertaa. Koskaan en ole ehtinyt työtön olemaan ja koulutus ihan toimitstohommia.
Juuri itse kävin ja meikällä paniikki johtui siitä ettei vaan kesällä joudu töihin. muutaman vuoden ollut määräaikaisilla soppareilla ja nyt kun duunia ei jatkettu toukokussa, päätin että ennen syksyä en töihin mene. Eli kysynkin niinpäin että miten työvoimaohjaajasata (tai mikä lie se on) pääsee nopeasti eroon työnhakua uusittaessa? Aina niillä on jotain hommaa tyrkyllä, eikä auta vaikka ottaisi huikkaakin ennen menoa ja haiskahtaa viinalle. Aina ovat ottamassa.
Jotkut virkailijat ovat ok, mutta ainakin meidän työkkärissä enemmistö on niitä toisenlaisia. Ihan sama mikä se oma asenne on tai onko psyykkisiä ongelmia.
Töitä sieltä kautta ei kannata kuvitella saavansa. Työkkärin päätehtävä on vahtia, ettei joku opiskele tai työskentele työttömyyskorvausta saadessaan tai muuten yritä huijata systeemiä, sekä etsiä kaikki mahdolliset ja mahdottomat syyt evätä tuet ihmisiltä. Työnvälitys on aivan toissijaista.
Mielestäni olen saanut aina ystävällistä palvelua työkkärissä kun olen siellä asioinut.
Oma asenne ratkaisee.
Itse opiskelen ANSIOSIDONNAISELLA uutta alaa, ja ihan työkkärissä on kannustettu ja neuvottu asiassa. Kyse on ns. työttömän omaehtoisesta opiskelusta, otapa selvää.
Aina olen työkkäristä saanut ystävällistä ja asiallista palvelua. Ja olen vuosien varrella asioinut lukuisien eri virkailijoiden kanssa, kolmessa eri toimipisteessä.
Veikkaanpa, että oma asenne ratkaisee _paljon_. Työhaluttomia lusmuilijoita varmaan on pakkokin vähän enemmän kaitsea..
t. akateeminen 40+ pätkätyöläinen
Jotkut virkailijat ovat ok, mutta ainakin meidän työkkärissä enemmistö on niitä toisenlaisia. Ihan sama mikä se oma asenne on tai onko psyykkisiä ongelmia.
Töitä sieltä kautta ei kannata kuvitella saavansa. Työkkärin päätehtävä on vahtia, ettei joku opiskele tai työskentele työttömyyskorvausta saadessaan tai muuten yritä huijata systeemiä, sekä etsiä kaikki mahdolliset ja mahdottomat syyt evätä tuet ihmisiltä. Työnvälitys on aivan toissijaista.
Oma asenne ratkaisee.
Ihan kun joku työnantaja palkkaisi ketään töihin, jonka työhakemuksen ja haastattelun on tehnyt työkkärin virkailija, siis uskomaton tämä piintynyt käsitys siitä, että työkkäristä saa töitä, sen KAUTTA saa töitä HAETTUA. Ihan ne samat työt on näkyvillä kaikille mollin sivuilla. Ei siinä mitään virkailijaa tarvita kaitsemaan, että osaako hakija löytää ne, jos ei löydä, niin mitä töitä niin avuton ihminen voi ylipäätään tehdä.
olin viisi kuukautta työttömänä. Hain about 20 paikkaa sinä aikana. Sitten tärppäsi ja löytyi mukava duuni. Ihmettelin työkkärin toimintaa sikäli että koko tuona aikana sain sieltä vain yhden määräyksen hakea tiettyä paikkaa. Alan paikkoja oli kuitenkin koko ajan auki työkkärin listoilla. Työkkärin avulla en oliskaan varmaan koskaan työllsitynyt. Pitää olla hyvin omatoiminen. Mutta sinänsä se virkailija oli ihan ystävällinen ja tolkullinen.
Olen ollut enemmän tai vähemmän jatkuvasti työnhakijana käytännössä koko aikuisikäni, ja vähän ennen sitäkin.
Voisin väittää olevani työvoimatoimiston kanta-asiakas. Vain kerran olen kohdannut näiden vuosikymmenten aikana epäasiallista kohtelua.
Minulle ei olisi maksettu päivärahaa 4 päivältä, kun "ei sitä makseta niin lyhyeltä ajalta". Kysyin, mihin säädökseen se perustuu, erittäin asiallisesti ja ystävällisesti. "se on täällä jossakin"... etsi virkailija paperia, eikä löytänyt. No ei se mitään, kysytään työvoimapiiristä. Ei tiedetty siellä, mutta ei se mitään, kysytään työvoimaministeriöstä.
Siinä vaiheessa virkailija hätääntyi: "selvitetään asia, tule iltapäivällä uudestaan".
Minähän menin ja oven avattuani virkailija töksäytti "kyllä se maksetaan".
Työtä olen saanut työvoimatoimiston kautta muistaakseni viimeksi vuonna 1985. Ei siellä tarvitse yhtenään laukata, kun vakuuttaa hakevansaa omatoimisesti töitä. Välillä haetaan litteroita työmatkailua varten, siis työpaikkahaastatteluun tai muuten työnhakuun.
että niin voisi tehdä, vaikka niin yleisesti kuvitellaan. Tiedän, koska olen asiasta moneen kertaan vääntänyt työkkärin kanssa. Tässä on monenlaisia rajoituksia.
Itse opiskelen ANSIOSIDONNAISELLA uutta alaa, ja ihan työkkärissä on kannustettu ja neuvottu asiassa. Kyse on ns. työttömän omaehtoisesta opiskelusta, otapa selvää.
mutta sattuu olemaan osa TE-toimiston palvelua. Osa asiakkaista yrittää käyttää väärin tuota etua keksimällä ties mitä keskiaikaisten käsityömenetelmien kursseja, joille haluavat pariksi vuodeksi siten, että ansiosidonnainen päiväraha tupsahtaa tilille eikä tarvitse mennä töihin tai edes hakea töitä.
TE-toimiston tehtävänä ei ole välittää töitä vaan varmistaa, että työtön osaa hakea töitä, että hänen ammattitaitonsa vastaa nykyvaatimuksia ja että hän täyttää kassojen (huom, ei todellakaan TE-toimiston omia) edellyttämiä lakiin kirjattuja vaatimuksia, joiden pohjalta maksetaan taloudellista tukea.
Töitä pitäisi osata hakea itse ja vain parhaille annetaan työtarjouksia.
ja siellä olivat aina äärimmäisen asiallisia ja ystävällisiä minua kohtaan, eivätkä kertaakaan käskyttäneet tekemään sitä tai tätä. Vuoden kuluttua päätin ryhtyä yrittäjäksi ja asiointi loppui. Sain pelkkää kannustusta ja kehuja työkkäristä.
MUTTA uskon, että suurimmalle osalle kohtelu on aivan toista. Olen kuullut niin paljon juttuja simputuksesta ja pompotuksesta, että ne eivät voi olla pelkkää valetta. Kluuvin palvelu oli suunnattu korkeakoulutetuille - ehkä meidän omatoimisuuteemme luotetaan enemmän, jolloin saamme olla rauhassa pompotukselta?
Voimia kaikille teille, jotka joudutte työttömyyden kanssa painimaan.
Jos pitää käydä uusimassa se työnhaku niin riittää ihan ilmoitus puhelimessa. Soitat ja sanot ettet pääse nyt paikanpäälle käymään.
Mutta on samassa tilanteessa olevia muitakin ja paljon. Miksi moisesta ahdistuu? Itseä ressaa enemmänkin aina se lähteminen ja kun koko homma on yhtä tyhjän kanssa. Tuntuu että voisihan tuon ajan paremminkin käyttää. (Minä olen aina sielä oikein happamalla asenteella kun tympäsee siellä ihan turhaan käydä, se tuppaa näkymään naamasta)
Ne palkkatuki työpaikat menee kyllä "tiskin alta". Niitä ei mainosteta missään. Semmoiseen haluaisin kun olen ollut jo reilun vuoden työttömänä.
Ihan kun joku työnantaja palkkaisi ketään töihin, jonka työhakemuksen ja haastattelun on tehnyt työkkärin virkailija, siis uskomaton tämä piintynyt käsitys siitä, että työkkäristä saa töitä, sen KAUTTA saa töitä HAETTUA. Ihan ne samat työt on näkyvillä kaikille mollin sivuilla. Ei siinä mitään virkailijaa tarvita kaitsemaan, että osaako hakija löytää ne, jos ei löydä, niin mitä töitä niin avuton ihminen voi ylipäätään tehdä.
olin viisi kuukautta työttömänä. Hain about 20 paikkaa sinä aikana. Sitten tärppäsi ja löytyi mukava duuni. Ihmettelin työkkärin toimintaa sikäli että koko tuona aikana sain sieltä vain yhden määräyksen hakea tiettyä paikkaa. Alan paikkoja oli kuitenkin koko ajan auki työkkärin listoilla. Työkkärin avulla en oliskaan varmaan koskaan työllsitynyt. Pitää olla hyvin omatoiminen. Mutta sinänsä se virkailija oli ihan ystävällinen ja tolkullinen.
Työvoimatoimiston PITÄISI saattaa työttömät ja työvoiman tarvitsijat yhteen. Sitähän se ei juurikaan tee, paitsi listaa avoimia paikkoja. Lisäksi sen tosiaan pitäisi huolehtia siitä, että työnhakijat pysyvät jotenkin työvoimaksi kelpaavina.
Työtarjouksia ei anneta vain parhaille, tai täsmällisemmin, otahan nuo ruusunpunaiset rillit nenältäsi. Tuttavapiirissäni työtarjouksia ovat saaneet mm. kauniit, nuoret naiset, joilla ei vielä ole ollut paljonkaan työkokemusta suoranaisesta ammattitaidosta puhumattakaan.
Töitä pitää osata hakea itse, koska omalla aktiivisuudella saa varmimmin työn, jossa menestyy. Työvoima ei siis voi automaattisesti toimittaa parasta mahdollista tekijää avoimeen paikkaan tai valikoida hakijalle parasta mahdollista työtä. TE-toimisto ei tee juuri mitään ihmisten työllistämiseksi, vaan keskittyy kaikenlaiseen nollakurssittamiseen, kyttäämiseen ja vahtimiseen. Ja todellakin osa työntekijöistä siellä on jokseenkin kyvyttömiä palvelutehtäviin. Tyly kohtelu ei edesauta työpaikan löytymistä.
Työttömyydestä syyllistetään mieluiten työttömiä itseään. Kuitenkin näyttää siltä, että työnantajille kelpaa ilmainen työvoima. Jos osa työttömistä onkin vätyksiä (kuinka suuri osa?), niin vähintään yhtäläisessä määrin työnantajia voi syyttää orjuuttamisesta. Onhan olemassa yrityksiä, jotka ottavat harjoittelijan toisensa jälkeen, eivätkä palkkaa ketään. Koko liiketoiminnan kannattavuus perustuu vallitsevan tilanteen hyväksikäyttöön. Lienee kovinkin tervettä?
Tai asian voi myös kääntää niin, että jos koko työllinen väestönosa tinkisi palkoistaan kymmenkunta prosenttia ja osoittaisi halua työn ja hyvinvoinnin jakamiseen, ongelma ratkeaisi. Valtion alentuneiden menojen mahdollistamat muutokset verotuksessa voisivat ehkä kompensoida osan alentuneesta palkkatasosta. Enkä usko, että nykyisessä, huterassa maailmantaloudessa moisesta toimenpiteestä koituneet tulojen alentumiset näkyisivät juuri mitenkään enää parin, kolmen vuoden päästä. Tosin, juuri tuo sama talouden horjunta toki on työttömyyden osasyy.
Mielestäni olisi ihan hyvä joskus ajatella niin, että työttömyyskorvaukset ovat sanktio niille, jotka ovat olleet mukana syrjäyttämässä huomattavaa osaa työikäisestä väestöstä. Ani harva tietenkään on henkilökohtaisesti syyllinen työttömyyteen, mutta aika monikin tukee tätä nykyistä järjestelmää oman etunsa takia. Koska väkeä yhä on töittä, voisi sanoa, että sanktiot eivät ole tarpeeksi ankarat. Ehkäpä se auttaisi, että työlliset maksaisivat työttömien asunto- ja opintolainoista koituvat kulut. Tai kun työvoimapoliittisessa keskustelussa aika ajoin kuitenkin tarjotaan keppiä, niin ehkä työlliset pitäisi aika ajoin komentaa kolmiriviin työpaikan eteen ja juoksuttaa kymmenkunta kertaa työpaikan ympäri. Sen jälkeen työt jatkuisivat, ja annetuista määräajoista ei sitten lipsuta!
Toistaiseksi työvoimakysymyksissä on kohdistettu työlliseen väestönosaan hyvinkin pehmeitä keinoja. Eli ei juuri mitään. Eikä ehkä ikinä kohdistetakaan. Silti olisi aika harkita pätevämpiä keinoja, että eriarvoistuminen saataisiin katkeamaan heti alkuunsa. Valitettavasti tämä liberalistinen talousjärjestelmä, johon monet uskovat kovin sokeasti, pikemminkin lisää kuin tasaa yhteiskunnan sisäisiä jännitteitä. Ja jotta kukaan lyhytjänteinen porvari ei oitis käy syyttämään minua kommunistiksi, niin kerrottakoon heille, ettei minulla ole mitään sitä vastaan, että ahkeruudella ja yrittelijäisyydellä kartuttaa mammonaa. Kyllähän kannustimia pitää olla. Kyse on siitä, että monet tekevät kovasti töitä ja yrittävät, ja silti epäonnistuvat. Nykyinen armottomuus epäonnistumista kohtaan lamaannuttaa. Kuka muka hyötyy siitä, että konkurssin tehnyt yrittäjä syrjäytyy 5 - 15 vuodeksi? Tai siitä, että joku, joka tuli opiskelleeksi alaa, joka ei sitten työllistäkään, sysätään karusti samaan kastiin laiskimusten kanssa, vaikka hänestä saisi suhteellisen vähälläkin lisäkoulutuksella pätevän työntekijän tai johtajan?
Kyllä minä väittäisin, että se on tämä vallitseva itsekkyyden ilmapiiri, joka aiheuttaa työttömyyttä. Samasta johtuu mielestäni myös se, että monet työttömät tuntevat itsensä nöyryytetyiksi ja alistetuiksi pyrkiessään hoitamaan asioitaan.
Tällä viikolla pitäisi siellä munkin käydä. Inhottaa. En sentään varmaan oksenna mutta hirveän päänsäryn voin saada. Ne on jotenkin niin vastenmieleistä ja ilkeää väkeä siellä, ettei ole tosikaan.