englantia puhuva isä pienen lapsen kanssa Skanssissa tänään
Oliko miehesi (englantia puhuva, tummat lyhyet hiukset, ehkä britti?) lapsenne kanssa (arvion mukaan pari-kolmevuotias, tummatukkainen) tänään alkuiltapäivästä Turussa Skanssissa?
Jos oli niin kysyisitkö mieheltäsi, miksi ihmeessä pientä lasta piti huudattaa ja kiusata Spice icen jäätelöbaarissa? Isä (oletan miehen olleen isä) osti itselleen ja lapselleen jäätelöt ja lapsi jostain syystä huusi jäätelön perään. Isä tyynesti alkoi syömään omaa jäätelöään, lapsi itki vieressä omansa perään. Tapahtuma keräsi paljon katsojia, koska se oli kaikessa järjettömyydessään huomiota herättävää. Isä jatkaa tyynesti oman jäätelönsä syömistä, lapsi jatkoi itkuaan.
En tiedä, pitikö lapsen osata pyytää jäätelönsä englanniksi vai mistä oli kyse, mutta isä käyttäytyi tunteettoman julmasti.
Vaikka kyseessä olisi ollut tyypillinen itku-potku-raivari niin aikuinen ei pidä sitä lapsen jäätelöä siinä vieressä ja syö tyynesti omaansa. Ei varsinkaan siinä vaiheessa kun lapsi on jo sellaisessa tilassa ettei varmasti kykene rauhoittumaan samalla kun katselee jäätelöä syövää vanhempaansa ja sitä omaa jäätelöä siinä tiskillä. Siinä vaiheessa napataan lapsi kainaloon ja lähdetään tilanteesta muualle.
Eli voisitko hieman keskustella sen miehesi kanssa.. Jos kyseessä oli kieliasia niin miehesi pohjustaa taitavasti sitä, ettei lapsi jatkossakaan halua käyttää isänsä kieltä.
Kommentit (82)
tuo kirjoittaja ei ollut Skanssissa päinkään tänään saati nähnyt tota tapausta. Kunhan keksi jonkun jutun millä perustella mitä ennen olisi voinut käydä... ja hyvin sen tekikin.
Kun ei taustoja tiedä niin ei tiedä ja silloin jokainen uhmakohtaus ja villiintuminen voidaan tulkita miten tahansa.
Tätäkö me äidit toisillemme halutaan?? Että kun se oma pallero menettää hermot niin meidän pitäisi poistua paikalta tai antaa lapselle kaikki perikis ettei kukaan vaan luule että lasta kiusataan?
Mä en kestä...
Kerran oli tapaus jossa lapsi huusi ja kiljui kaupassa, minä haluan karkkia! Haluan haluan haluan!!!! Äiti sanoi ettei nyt ja huuto jatkui. Hyllyjen välistä tuli vanhempi nainen joka osti lapselle karkkia koska äiti kiusaa...
Äiti laittoi karkin kassiinsa ja sanoi lapselle että saat karkkipäivänä. Nainen huutamaan että älä kiusaa lasta vaan anna se karkki heti, kun minä sen lapselle ostin.
Kumpi oli oikeassa? Äiti vai tämä nenänsä joka paikkaan tunkeva vieras nainen??
Miksi ap:n tulkinta on mielestänsä oikea?
Siis jos ei oikeasti tiedä mistä on kysymys?
Voihan olla, että oliavt edellisenä päivänä ostaneet myös jäätelöt ja isän piti koko ajan auttaa tätä lasta syömään, jolloinka oma jäätelö oli jäänyt syömättä.
Nyt olikin sovittu että lapsi saa syödä jäätelönsä heti kun isä on syönyt omansa.
Miksi tällainen olettamus ei olisi voinut tulla ensiksi mieleen?
Ja lasta ei saa tietenkään opettaa odottamaan vuoroansa...
Miksi ap:n tulkinta on mielestänsä oikea?
Siis jos ei oikeasti tiedä mistä on kysymys?Voihan olla, että oliavt edellisenä päivänä ostaneet myös jäätelöt ja isän piti koko ajan auttaa tätä lasta syömään, jolloinka oma jäätelö oli jäänyt syömättä.
Nyt olikin sovittu että lapsi saa syödä jäätelönsä heti kun isä on syönyt omansa.Miksi tällainen olettamus ei olisi voinut tulla ensiksi mieleen?
Ja lasta ei saa tietenkään opettaa odottamaan vuoroansa...
mutta on vanhempien vastuulla tietää mitä voi odottaa minkäikäisiltä.
Pieni lapsi ei ymmärrä samoja asioita kuin isompi.
Pieni lapsi voi kuunnella syytä, mutta ei sisäistä sanomaa.
"Isi syö ensin, odota sä vaan ja kato vierestä kun isi ensin syö niin isi auttaa sitten".
Juu.
Eikö se nyt kuitenkin ole se aikuinen joka voisi tällaisessa tilanteessa odottaa vuoroaan?
(Toki lapsi saattaisi silti itkeäettä haluaa lisää, mutta lapsen on helpompaa ymmärtää että söi jo oman, ja nyt on isin vuoro, varsinkin jos jättäisi sitä jätskiä niin että lapsi saa viimeisen kanssa yrittää itse).
On todella valitettavaa että liian monet eivät mitenkään huomioi lasten kehitystasoa, vaaditaan liikaa liian varhain (ja toki myös toistepäin, ei osata vaatia tarpeeksi).
Neuvolassa pitäisi olla synnytysvalmennuksessa (Tai vanhemmuusvalmennuksessa...) luento lapsen fyysisestä ja henkisestä kypsymisestä, kun tuntuu että moinet ovat täysin pihalla.
mutta lapset kyllä kasvatetaan jo KOTONA ei yleisillä paikoilla muuta kuin leikin ja tms. varjolla.
Jos nyt oikein ymmärsin niin minusta Sir:n käytös oli tosi törkeetä ja itse olisin käskenyt: have you lost your mind give it to her, now!! Sitten mä olisin kysynyt muilta mitä mieltä olette?
lapset tietävät aika hyvin, miten eroaa uhmis julkisella ja yksityisellä paikalla. Eli täydet pisteet isälle. Itse olisin varmaan mennyt lapsen ansaan, ja perääntynyt suuren yleisön takia. Ja tämä kannanotto, oska AP:llä ei oikeasti tainnut olla taustoja selvillä, ja itse näen yleensä asiat parhain päin.
mutta lapset kyllä kasvatetaan jo KOTONA ei yleisillä paikoilla muuta kuin leikin ja tms. varjolla. Jos nyt oikein ymmärsin niin minusta Sir:n käytös oli tosi törkeetä ja itse olisin käskenyt: have you lost your mind give it to her, now!! Sitten mä olisin kysynyt muilta mitä mieltä olette?
Mind your own miserable business, bitch.
Sadisti isä. Olisipa joku käynyt antamassa lapselle sen jätskin ja iskenyt isän luuvitosella kanveesiin. Vituttaa tällaiset tärkeänä, julmasti pari vuotiasta opettavat kusipäät.
Sadisti isä. Olisipa joku käynyt antamassa lapselle sen jätskin ja iskenyt isän luuvitosella kanveesiin. Vituttaa tällaiset tärkeänä, julmasti pari vuotiasta opettavat kusipäät.
ja kyseen olessa opetuksesta, voi sen kaksi jäätelöä ostaa kotiin, eikä tulla esittelemään hinttimäisiä kasvatustaitojaan yleiselle paikalle.
Minusta ap:n avaus oli aivan selkeä. Isä osti kaksi jäätelöä. Hän söi omasa, mutta ei antanut lapselle tämän omaa. Jos isä olisi halunnut, että lapsi pyytää jäätelöä englanniksi, hän olisi voinut kehottaa lasta siihen.
Varmaan jotain kieroutunutta brittiläistä sisäoppilaitospoikakoulukasvatusta ...
Lattialla?
Jos tosiaan oikeesti oli kyse siitä että isä vaati että pyydetään englamnniksi niin isä oli tyhmä.
Meillä on kaksikielinen perhe, ja meillä ollaan oltu vähän löperöitä juuri isänkielen vaatimisen kanssa. Nykyisellä tietämykselläni saattaisin hyvinkin tuona isänä vaatia lasta pyytämään jäätelöään englanniksi, koska olisi tärkeää, että lapsi puhuisi isälle isänkieltä, jos on tarkoitus että lapsi oppii puhumaan kyseistä kieltä. Meillä vielä 6-vuotiaskin puhuu englantia huonosti (vaikka ymmärtää hyvin), koska isänsä ei vaatinut englannin käyttöä ajoissa.
Sinänsä tuo jäätelönhakutilanne olisi hyvä motivaatiotekijä lapselle todellakin pyytää jäätelöä englanniksi. Ja todennäköisesti lapsi olisi osannut pyytää sitä, jos kerran puhui jo suomeakin suht hyvin.
Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.
tuo kirjoittaja ei ollut Skanssissa päinkään tänään saati nähnyt tota tapausta. Kunhan keksi jonkun jutun millä perustella mitä ennen olisi voinut käydä... ja hyvin sen tekikin.
Kun ei taustoja tiedä niin ei tiedä ja silloin jokainen uhmakohtaus ja villiintuminen voidaan tulkita miten tahansa.
Tätäkö me äidit toisillemme halutaan?? Että kun se oma pallero menettää hermot niin meidän pitäisi poistua paikalta tai antaa lapselle kaikki perikis ettei kukaan vaan luule että lasta kiusataan?
Mä en kestä...
Kerran oli tapaus jossa lapsi huusi ja kiljui kaupassa, minä haluan karkkia! Haluan haluan haluan!!!! Äiti sanoi ettei nyt ja huuto jatkui. Hyllyjen välistä tuli vanhempi nainen joka osti lapselle karkkia koska äiti kiusaa...
Äiti laittoi karkin kassiinsa ja sanoi lapselle että saat karkkipäivänä. Nainen huutamaan että älä kiusaa lasta vaan anna se karkki heti, kun minä sen lapselle ostin.
on eri asia olla ostamatta jäätelöä vaikka lapsi sen perään itkee kuin ostaa se jäätelö ja olla vain antamatta sitä. Kukaan tuskin kritisoisi vanhempaa, joka ei osta lapselle jäätelöä/karkkia tms vaikka lapsi sitä itkisikin, aika moni vastaavasti kritisoisi vanhempaa, joka ostaisi lapselle karkkia/ jäätelöä ja olisi vain antamatta sitä (vaikka lapsi näkisi sen karkin / jäätelön koko ajan).
Mä en kestä...
on eri asia olla ostamatta jäätelöä vaikka lapsi sen perään itkee kuin ostaa se jäätelö ja olla vain antamatta sitä. Kukaan tuskin kritisoisi vanhempaa, joka ei osta lapselle jäätelöä/karkkia tms vaikka lapsi sitä itkisikin, aika moni vastaavasti kritisoisi vanhempaa, joka ostaisi lapselle karkkia/ jäätelöä ja olisi vain antamatta sitä (vaikka lapsi näkisi sen karkin / jäätelön koko ajan).
Samaa mieltä. Lisäksi siinä vaiheessa kun lapsi on jo hysteerisessä tilassa, on ihan turha enää vaatia mitään. Siinä vaiheessa lapsi pitää saada ensin rauhoittumaan vaikka puhumalla ja selittää mitä oli tarkoitus tehdä ja ehkä se sitten onnistuu. Jos isä syö vieressä jäätelöä mistään välittämättä ja parivuotias lapsi näkee että hänellekkin olisi mutta hän ei siihen yllä eikä isä anna, niin ei tuosta mitään hedelmällistä opetustilannetta tule. Lapsen näkökulmasta tuo on vain ihan kiusaamista, ja on varmasti hämmentävää miksi isä on ilkeä.
Ja mielestäni on kyllä ihan helppoa erottaa uhmaitku ja oikea epätoivoinen itku ja väkisinkin tulee mieleen että tuollaisessa tilanteessa kyse ei ole siitä kiukuttelusta, vaan hädästä sen vuoksi kun isä kiusaa.
mutta aika huvittavaa tällainen lapsen 'kiusaaminen'. Minusta ei olisi ollut mitenkään erityisen kamalaa vaikka isä olisi ihan tahallaan jättänyt antamatta lapselle sen jäätelön, siinähän oppii joskus pettymään. Ei se lapsi siitä rikki mene jos joskus jää ilman jäätelöä. Ja mitä helkkaria se ap:lle kuuluu vaikka kyseinen isä olisikin kiusannut lastaan. Sitä ei ilmeisesti vielä mikään laki kiellä.
että lapsi ei pyytänyt nätisti, vaan huusi ja itki. Mun lapset ei ainakan saa mitään jos huudetaan, vaan minä tyynesti hiljaa odotan että lapsi puhuu normaalisti.
Eikä mua nolota vaikka kauppakeskuksessa lapsi huutais suoraan huutoa. Siinähän huutaa sitten ja on ilman.
Mä en kestä...
Samaa mieltä. Lisäksi siinä vaiheessa kun lapsi on jo hysteerisessä tilassa, on ihan turha enää vaatia mitään. Siinä vaiheessa lapsi pitää saada ensin rauhoittumaan vaikka puhumalla ja selittää mitä oli tarkoitus tehdä ja ehkä se sitten onnistuu. Jos isä syö vieressä jäätelöä mistään välittämättä ja parivuotias lapsi näkee että hänellekkin olisi mutta hän ei siihen yllä eikä isä anna, niin ei tuosta mitään hedelmällistä opetustilannetta tule. Lapsen näkökulmasta tuo on vain ihan kiusaamista, ja on varmasti hämmentävää miksi isä on ilkeä.
kasvatuskeinona.
No on aika ikävää jos huudatat parivuotiasta tahallasi jossain jäätelötiskin ääressä kun muut asiakkaat haluaa tulla ostamaan ja nauttimaan maksetusta jäätelöstään.
Ei, sinä seisot kuin tatti siinä ja ahmit kuola valuen omaa jäätelöäsi ja taaperosi itkee ja yrittää ojentaa käsiään ja saada jäätelöä. Orkku on meilkein valmis kun saat näyttää valtaasi.
VITUN KAKARA, SITÄ JÄÄTELÖÄ EI TULE, ELLET PUHU ENGLANNIKSI.
Ihme, ettei myyjä käskenyt tätä miestä pois, koska myynti varmaan kärsi tästä kasvatusmetodista.
Ei ole varsinaisesti paljon vaadittu. Todennäköisesti ice-cream please olisi myös hyväksytty pyynnöksi. Jos lapsi osaa sanoa 'saisinko jäätelön', hän todennäköisesti pystyisi myös pyytämään englanniksi. Jotkut vaan ovat hirveän itsepäisiä kielen suhteen eivätkä suostu puhumaan kuin sitä vahvempaa kieltä, ja heikompi kieli jää heikoksi. Isän käytöksestä päätellen lapsikin saattoi olla vain perinnöllisesti itsepäinen mieluummin kuin kyvytön pyytämään.
tuo kirjoittaja ei ollut Skanssissa päinkään tänään saati nähnyt tota tapausta. Kunhan keksi jonkun jutun millä perustella mitä ennen olisi voinut käydä... ja hyvin sen tekikin. Kun ei taustoja tiedä niin ei tiedä ja silloin jokainen uhmakohtaus ja villiintuminen voidaan tulkita miten tahansa. Tätäkö me äidit toisillemme halutaan?? Että kun se oma pallero menettää hermot niin meidän pitäisi poistua paikalta tai antaa lapselle kaikki perikis ettei kukaan vaan luule että lasta kiusataan? Mä en kestä... Kerran oli tapaus jossa lapsi huusi ja kiljui kaupassa, minä haluan karkkia! Haluan haluan haluan!!!! Äiti sanoi ettei nyt ja huuto jatkui. Hyllyjen välistä tuli vanhempi nainen joka osti lapselle karkkia koska äiti kiusaa... Äiti laittoi karkin kassiinsa ja sanoi lapselle että saat karkkipäivänä. Nainen huutamaan että älä kiusaa lasta vaan anna se karkki heti, kun minä sen lapselle ostin. Kumpi oli oikeassa? Äiti vai tämä nenänsä joka paikkaan tunkeva vieras nainen??
AP:n ***olettamuksen*** englannin kielen vaatimisesta oikeaksi.
Jarki hoi?
kasvatuskeinona. No on aika ikävää jos huudatat parivuotiasta tahallasi jossain jäätelötiskin ääressä kun muut asiakkaat haluaa tulla ostamaan ja nauttimaan maksetusta jäätelöstään. Ei, sinä seisot kuin tatti siinä ja ahmit kuola valuen omaa jäätelöäsi ja taaperosi itkee ja yrittää ojentaa käsiään ja saada jäätelöä. Orkku on meilkein valmis kun saat näyttää valtaasi. VITUN KAKARA, SITÄ JÄÄTELÖÄ EI TULE, ELLET PUHU ENGLANNIKSI. Ihme, ettei myyjä käskenyt tätä miestä pois, koska myynti varmaan kärsi tästä kasvatusmetodista.
Ei ole varsinaisesti paljon vaadittu. Todennäköisesti ice-cream please olisi myös hyväksytty pyynnöksi. Jos lapsi osaa sanoa 'saisinko jäätelön', hän todennäköisesti pystyisi myös pyytämään englanniksi. Jotkut vaan ovat hirveän itsepäisiä kielen suhteen eivätkä suostu puhumaan kuin sitä vahvempaa kieltä, ja heikompi kieli jää heikoksi. Isän käytöksestä päätellen lapsikin saattoi olla vain perinnöllisesti itsepäinen mieluummin kuin kyvytön pyytämään.
Siinä teille vähän olettamista.