Stevia ja raskaus
Onko kellään tietoa, onko stevialla makeutettujen tuotteiden käyttö raskauden aikana ok? Voiko käyttää kohtuudella, tai ihan mielin määrin?
Itse olen yleensä vältellyt kaikkia makeutusaineita, mutta ilmeisesti stevia olisi luonnollinen ja ok? On kuitenkin Suomessa ollut sallittu niin vähän aikaa, että missään ei oikein ole tietoa.
Kommentit (4)
ja muidenkin makeutusaineiden käyttö on sallittua kohtuudella.
Eli jos nyt juot vaikka light limsan silloin tällöin niin et sillä mitään pahaa vauvallesi saa aikaiseksi.
Tiedän kyllä itsekin, että kohtuudella voi syödä ja juoda melkein kaikkea eikä se vauva siitä vahinkoa saa. En kuitenkaan muutenkaan tykkää mistään hiilihapollisista juomista enkä käytä esim. aspartaamia ikinä, olin raskaana tai en.
Haluaisin kuitenkin kuulla, jos jollakulla on ihan oikeasti tietoa steviasta. Voi kyllä olla, että siitä ei todellisuudessa ole kovin paljon tutkimustietoa, ja olemassa oleva tieto on osin ristiriitaista.
ja sanoivat siellä, että voi käyttää. Tutkimustietoa ei ole, mutta tuo neuvolan tieto riittää ainakin minulle.
Kaikki mikä on luonnollista ja luonnomukaista EI ole välttämättä turvallista.
Tuossa alla on tällainen juttu ja samalla sivulla oli myös väitteitä stevian yhteydestä mm. aliravitsemukseen, syöpään ja lapsettomuuteen. kyse on väitteistä tosin, eli ei voida olla varmoja puolesta tai vastaankaan. Itse olen syönyt jonkin verran stevialla makeutettua jugurttia nyt viimeisen kahden viikon aikana (olen siis raskaana myös)ja viimeiset kolme päivää on ollut todella huono olo. aloin etsiä tietoa asiasta ja tällaista löysin. Alla sanotaankin ettei steviaa voi suositella raskauden aikana. ja paremman tiedon puutteessa ei meidän perheessä enää syö tätä lapset eikä aikuiset. koekaniinina voi toki toimia kuka tahtoo. luotettavaa tietoa ei löydy taikka ole toistaiseksi olemassa.
Is stevia safe during pregnancy?
Answer ~ Stevia has not been approved as safe by the FDA in the USA or other similar organizations in other countries. And there are also potential side effects associated with it. Therefore, stevia is not recommended during pregnancy. Rather than risking life, you should consume only those products that are approved and are positively safe.
ja muidenkin makeutusaineiden käyttö on sallittua kohtuudella.
Eli jos nyt juot vaikka light limsan silloin tällöin niin et sillä mitään pahaa vauvallesi saa aikaiseksi.