Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei pese käsiään kun tulee ulkoa sisälle tai ennen ruokailua?

Vierailija
23.11.2005 |

Olen aina ajatellut, että käsien pesu sisälle tultaessa kuuluu hyviin tapoihin. En voisi kuvitellakaan etten pesisi käsiä jos olen ollut kaupassa tai ihan vaan pihalla kävelyllä. Inhottaa se, että kun meille tulee ihmisiä ja etenkin lapsia, joiden vanhemmat eivät patista heitä käsien pesulle eivätkä itsekään pese käsiä. Vaikka olisi hanksat, ei ne käsissä mitään suojaa, kun kädet kuitenkin hikoavat eikä hanskatkaan varmaan kauhean puhtoiset sisäpuolelta ole. Sitten tulevat nillä nihkeillä haisevilla käsillä (millä lapset ovat kaivaneet nenää ja riisuneet märät ulkovaatteet) kahvipöytään. Hyh!

Lasteni päiväkodissa pestään kuulemma aina kädet kun tullaan sisälle ja ennen ruokaa. Etenkin talvella kädet haisevat kamalalle nihkeissä rukkasissa. Lapset tämän tavan ovat minulle opettaneet ja hyvä tapa onkin. Siitä ei tarvitse edes keskustella kun toiminta on automaattista. Älkää paasatko ylihygieenisyyden haitoista, minä en ole hygieenikko sillä koiratkin juoksevat asunnossamme ihan vapaasti ja makoilevat sängyillä jne. mutta en koe olevani hygieenikko jos haluan että kädet pestään kun tullaan sisälle tai ruokapöytään. Mikä siinä on niin vaikeeta?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvi teidän huusholliin jalalla astua.

Vierailija
22/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja bakteerejakin kaikkialla (edelleen nasaalilla)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan laitossa olen todella tarkka hygieniasta, mutta noin muuten en pese käsiäni kovin usein. Se vain on tapa. Anoppini tosin nalkuttaa aina siitä, etten pese käsiä kun tulen sisälle, mutta antaa huutaa...

Ymmärrän kyllä perustelut, joiden mukaan pitäisi jynssätä käsiä koko ajan (=tarkoittaa juuri ap:n mainitsemia tilanteita). Mutta en sillä lailla sisäistä sitä kuitenkaan. Nimittäin olen esim kerran vuodessa max sairaana, eli pelkästään se ei riitä perusteeksi, että sairastelisin vähemmän.

Vierailija
24/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin, että huomaavaisuuteni ja hyvät tapani eivät sisällä käsien jynssäystä. Toki jos olen ottamassa lasta syliin, pesen kädet. Samoin jos menen sairaalaan tapaamaan potilasta, pesen kädet. SE on tärkeää!

Vierailija
25/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se käsienpesu on niin vaikeata,olevinaan.Poikani kaveri on ihmeissään kun tuli ekakerran meille että miksi muka pitää pestä kädet?

Olen ajatellut lapsiperheitä ja semmonen perhe jossa ei paljoa käsiä pestä,ei ole kärsinyt esim.kihomadoista koskaan.Mutta oppivat kyllä pesemään kun matoihin tutustuvat.

Minä komennan kotonani tutut ja tuntemattomat käsienpesulle jolleivat ite älyä!En halua ylimääräisiä pöpöjä meille.

Vierailija
26/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeeta pestä käsiä vessassa käynnin jälkeen? Olen joutunut kummilapsiani opettamaan, että kädet pitää meillä ollessa pestä aina kun on käynyt vessassa. Ei kuulema kotona tarvitse, jos on käynyt vaan pissalla. Toinen kummilapsista on kohta teini-ikäinen poika. Ensin se koskee vehkeeseensä ja sitten tulee ruokapöytään. Aika etovaa.

Vierailija
27/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käsienpesu ollut aina lapsuudenkodissa ihan itsestäänselvyys (äiti suurtalousemäntä) ja olin ihan järkyttynyt kun mieheni ja hänen vanhempansa eivät pese käsiään, tulevat julkisilla kulkuneuvoilla kyläilemään ja sitten suoraan vauvaa käsistä ja poskista koskettelemaan. Sanoin miehelleni tuosta käsienpesusta ja ensin hän sitten " pesi" kätensä huuhtaisemalla nopeasti juoksevalla vedellä. Puuh. No tajusi sitten kun saippualla pesi ja musta kura suunnilleen juoksi altaaseen, ettei ole kiva vauvaa kosketella sellaisilla käsillä.

Älkääkä nyt luulko että olen joku ylihygieninen, minusta vain käsienpesu on niin helppo tapa kuitenkin vältellä jokaista kiertävää flunssaa.

Vierailija
28/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki wc:ssä käynnin jälkeen pesen aina. Syynä on se, ettei käteni kestä saippuapesua montaa kertaa päivässä. Iho kuivuu ja halkeilee ja kädet vuotaa verta ja tulehtuvat.

Vierailija
29/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kevyt huuhtaisu pelkässä vedessä on parempi kuin ei pesua ollenkaan. Ei siihen saippuaa välttämättä tarvita!

Vierailija
30/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla lailla kun pylly pyyhitään pöntöllä käynnin jälkeen, samalla rutiinilla voi suorittaa käsien pesun. Ovatko vanhemmat nykyään niin uusavuttomia että eivät opeta lapsilleen hyviä tapoja? Kun sen kerran opettaa, ei siitä tarvitse myöhemmin muistuttaa. Meillä ainakin lapset menevät suoraa päätä vessaan käsien pesulle kun tullaan sisälle, tai jos sanon, että ruoka on valmista, käydään käsipesulla ennen pöytään tuloa. Tekevät sen ilman käskemistä, ikää 3v ja 5v.

Vierailija
31/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen aina ajatellut, että käsien pesu sisälle tultaessa kuuluu hyviin tapoihin.

Lapset tämän tavan ovat minulle opettaneet ja hyvä tapa onkin. Siitä ei tarvitse edes keskustella kun toiminta on automaattista.

Vierailija
32/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoa tullessa en ole ikinä pessyt käsiä, elleivät ne ole näkyvästi likaiset, ja aikuisiällä käsien pesu ennen ruokaakin on unohtunut, kun nuo ruokailut opiskelijalla on aika epämuodollisia. Olen yrittänyt nyt äiti-ihmisenä tsempata tätä, mutta vanhat tavat istuvat tiukassa. Vessan jälkeen tietysti pestään kädet, sekä muuten päivän aikana, kun likaantuvat.

Vierailija
33/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona pesen kädet usein perusvoiteella ja vedellä.

5

Vierailija
34/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapset ovat hoitopaikan kautta " opettaneet" minut pesemään käteni myös ennen ruokaa, toisin sanoen muistuttaneet käsien pesun tärkeydestä muissakin tilanteissa kuin sisälle tultaessa. Toki olen tämän itsekin ymmärtänyt, mutta kun lapset aloittivat hoidon, he alkoivat muisuttaa myös äitiä näistä tavoista :) Sitä tarkoitin. ap

Vierailija
35/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä olla sairasteltukaan. Mä en usko siihen, että kaikki pöpöt

kannattaa pestä jatkuvasti pois. Elimistö tottuu niihin ja vastustuskyky

paranee. Tää ei nyt sitten tarkota sitä, ettei meillä ollenkaan pestä kä-

siä. Ei kuitenkaan joka käänteessä.

Vierailija
36/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinua inhota jos ihminen pyyhkii räkää kädellään (lapsi) tai käy vessassa pesemättä käsiä ja sitten tulee suoraan ruokapöytään? Minusta tuo on todella huonotapaista. Taudit on sitten eri juttu.

Vierailija
37/37 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi isäntä ei pese käsiään kuin suihkussa käydessään. Ei kaupassa käynnin, työpäivän tai roska-astialla käynnin jälkeen. Sanoo vain ettei ne ole likaiset. Eihän niissä näy, mutta esim tänä koronovirusaikana luulisi edes muiden takia pesevän, mutta ei välitä itsestään eikä muista tippaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi