Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei pese käsiään kun tulee ulkoa sisälle tai ennen ruokailua?

Vierailija
23.11.2005 |

Olen aina ajatellut, että käsien pesu sisälle tultaessa kuuluu hyviin tapoihin. En voisi kuvitellakaan etten pesisi käsiä jos olen ollut kaupassa tai ihan vaan pihalla kävelyllä. Inhottaa se, että kun meille tulee ihmisiä ja etenkin lapsia, joiden vanhemmat eivät patista heitä käsien pesulle eivätkä itsekään pese käsiä. Vaikka olisi hanksat, ei ne käsissä mitään suojaa, kun kädet kuitenkin hikoavat eikä hanskatkaan varmaan kauhean puhtoiset sisäpuolelta ole. Sitten tulevat nillä nihkeillä haisevilla käsillä (millä lapset ovat kaivaneet nenää ja riisuneet märät ulkovaatteet) kahvipöytään. Hyh!

Lasteni päiväkodissa pestään kuulemma aina kädet kun tullaan sisälle ja ennen ruokaa. Etenkin talvella kädet haisevat kamalalle nihkeissä rukkasissa. Lapset tämän tavan ovat minulle opettaneet ja hyvä tapa onkin. Siitä ei tarvitse edes keskustella kun toiminta on automaattista. Älkää paasatko ylihygieenisyyden haitoista, minä en ole hygieenikko sillä koiratkin juoksevat asunnossamme ihan vapaasti ja makoilevat sängyillä jne. mutta en koe olevani hygieenikko jos haluan että kädet pestään kun tullaan sisälle tai ruokapöytään. Mikä siinä on niin vaikeeta?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun se käsienpesu on niin vaikeata,olevinaan.Poikani kaveri on ihmeissään kun tuli ekakerran meille että miksi muka pitää pestä kädet?

Olen ajatellut lapsiperheitä ja semmonen perhe jossa ei paljoa käsiä pestä,ei ole kärsinyt esim.kihomadoista koskaan.Mutta oppivat kyllä pesemään kun matoihin tutustuvat.

Minä komennan kotonani tutut ja tuntemattomat käsienpesulle jolleivat ite älyä!En halua ylimääräisiä pöpöjä meille.

*** meillä pestään käsiä ja paljon, mutta silti meillä oli kihomato tartunta.

Eli ei voi syyllistää, että epä hygieenisessä perheessä viihtyy myös madot.

Useimpien ihmisten mielestä meillä pestään jopa " liikaa" käsiä.

Vierailija
2/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laputkin seinällä, että kädet pestään sisälle tullessa ja ennen ruokailua. Ei auta. Ei muisteta ikinä.

Eipä toisaalta epänormaalin paljoa sairastellakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan pese vessassa käydessäkään käsiä siksi, että pyllypöpöt ei tartu muihin. Vaan siksi että se on hyvä tapa, eikö? Ihan sama koskee käsien pesua muulloinkin. Vaika onhan sekin tosiasia, että päiväkotienkin käsienpesujen tehostamisella on yhteyttä sairastelun vähentämiseen. Tutkittu juttu. Silti oli niin tai näin, käsien pesu kuuluu perushygieniaan ja hyviin tapoihin. Älkää aina ruvetko tappelemaan siitä tuleeko matoja vai ei!

Vierailija
4/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin pestään kädet aina kun tullaan sisälle ja ennen ruokailua.Itse pesen käsiäni useasti päivässä ja ei ole kuiva iho kun käytän aina käsirasvaa.Kyllä käsienpesu kuuluu hyviin tapoihin ihan kotona ja jos mennään kylään jonnekin!

Vierailija
5/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

bakteerit irtoaa sopivasti, muttei lähde veden mukana pois vaan tarttuu sitten kun käsillä koskettaa johonkin.

Itse en pese käsiä, kun tulen kotiini ulkoa. Jos olen käynyt kaupassa niin sitten pesen ja samoin kun vessassa käynnin jälkeen ja aina kun alan laittamaan ruokaa, syömään alkaessa en pese jos ei ole siihen muuta syytä. Kun menen kylään jossa on pieniä lapsia niin pesen kädet, mutta en laita meidän vieraita käsien pesulle, minusta se olisi todella noloa.

Liiallinen puhtaus on minusta yliampuvaa, enemmän sellaisissa perheissä sairastellaan jossa ei altistuta normaaleille bakteereille.

Niin ja olen itse lukenut mikrobiologiaa 3 vuotta.

Vierailija
6/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

5

Vierailija
7/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonotapaiset ihmiset yrittävät keksiä hyviä tekosyitä miksi eivät pese käsiään. Se on just sitä.

Vierailija
8/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en pese käsiäni joka välissä, koska en pidä niitä likaisina enkä pelkää pöpöjä, ei ole yksin kyse hyvistä tavoista, kuten joku yritti asian vääntää.. Ei ole järkevää noudattaa " hyviä tapoja" vain hyvien tapojen vuoksi, kyllä järkevän tavan takana on aina jokin idea

Lähipiirissäni ei ole myöskään ihmisiä, jotka pesevät joka välissä käsiään, joten " painostusta" ei ole, vaan ihan normaali ja luonteva suhtautuminen elämään

Vessassa käynnin jälkeen pesen kädet, samoin laittaessani ruokaa vähän joka välissä tulee pestyä...

tuntemani ihmiset, jotka joka välissä pesevät käsiään ovat enemmän tai vähemmän neuroottisia: yhdellä on paniikkihäiriö ja toinen on ylihuolehtiva ja kärsii jatkuvasta stressistä

Vierailija
9/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiä pesemällä voi estää bakteerien joutumisen omista käsistä suuhun. En kyllä syötä kylässä ketään, joten lasken kyllä loukkaantujat hysteeristen kastiin.

Vierailija
10/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen kädet vessassa käytyäni ja ennen kuin alan tehdä ruokaa, ja nykyään pestään lapsen kanssa kun tullaan pihalta koska siellä tulee kaiveltua esim. hiekkalaatikkoa enkä tahdo saada toksoplasmoositartuntaa nyt kun olen raskaana.

Sen sijaan tuttavistani kukaan ei pese käsiään esim. tullessaan meille kylään ja monet eivät pese vessassa käytyäänkään joka kerta, eikä minulla ole mitään ongelmaa asian kanssa. Meille saa tulla katsomaan vauvaa eikä tarvi käydä pesemässä käsiään, paitsi tietysti jos ovat likaiset, kyllä aikuinen ihminen osaa itse sen arvioida ilman minun kyttäämistänikin.

Vierailija
11/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hölmöläisten hommaa pestä käsiä, vain siksi kun se on niin " hyvä tapa" . Kyllä siihen täytyy olla myös hyvä syy tehdä niin.

Muutama vuosi sitten oli mediassa paljon puhetta siitä kuinka paljon suomalaiset käyttävät turhaan antibakteerisia aineita, koska ovat pöpökammoisia. Tästä seuraa bakteerikannan muutos, antibakteeriset aineet eivät enää tehoakkaan edes silloin kun tarvetta todellakin olisi. Markkinoilla oli anti-bakteerista tiskiainetta, yleispuhdistusainetta, käsienpesuainetta ja kaiken huippuna anti-bakteerinen siivousvälineen varsi.

Mielummin pesen kädet huolellisesti saippualla ja kuivaan puhtaaseen pyyhkeeseen, silloin pesemiselle on todellakin tarvetta, kuin että joka välissä kastelen kädet vedellä ja kuivaan sitten ne likaiseen pyyhkeeseen ja tartutan vain entistä enemmän paikkoja.

Aika monessa paikassa olen kauhistellut kuinka likainen saippua lavuaarin laidalla köllöttää tai sitten nestesaippua on jatkettu vedellä. Ja käsipyyhe on sen näköinen kuin sitä ei olisi ikinä pesty.

Ja emäntä väsää pullataikinaa kaikki sormuksensa sormessaan, huoh...

Ja tarkkailkaapa miten pesette kätenne, useimmilla jää peukalot pesemättä kokonaan, tästä on tehty tutkimuksiakin. Milloin viimeksi pesit sormuksesi?

Ihan turhaan kritisoitte niitä, jotka eivät vain huvin vuoksi käsiään pese.

Vierailija
12/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö lapsen kädet olla kurasta paskaset ennen kun ne viitsitään mennä ulkoilun jälkeen pesemään? Räkä ja hiki ei näy.

Vierailija
13/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia on jos käsilläni jaan ruokaa vieraitten ihmisten lautasille.

Minä en pese käsiäni kuin joka kolmas päivä samalla kuin käyn suihkussa (en siis edes vessan jälkeen) ja ennen kuin ryhdyn laittamaan vieraille ruokaa. Viimeksi mainittu on sitä kohteliaisuutta: en halua että heikkovatsaiset sairastuvat meillä. Oma perhe ei sairasta vatsatauteja juuri koskaan.

Neljän äiti

Vierailija
14/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nim.kokemusta on ja kädet ihottumassa...vaan mielummin niin kuin kihomatoja!

Vierailija
15/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kakat ja pissat pyyhitään talouspaperilla, jotta näkyvin lika saadaan pois. Sitten kehuskellaan, kun meillä ei koskaan sairastella. Taitavat teidän perheen lapset ja aikuiset haista aika hyvälle?

Vierailija
16/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että yhdessä kodissa jossa on neljä lasta ei käytetä ollenkaan saippuaa.Järkytyin aivan totaalisesti kun kävin siellä vessassa enkä voinut pestä käsiäni muuta kuin vedellä.Muutenkin koti on kamala sikolätti ja koko perhe on jatkuvasti sairaana!Se siis siitä immuniteetista käsien pesun vastustajat!

Vierailija
17/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin iloinen jos kaikki pesisivät kädet edes vessassa käytyään, sitten seuraava askel on tuo ulkoa tultua jne.

Vierailija
18/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vessassa käynnin jälkeen ja ennen ruokaa. Sekä ruuanlaiton yhteydessä. Eli ei mitenkään liikaa, mutta melko usein kuitenkin. JA: meillä ei sairastella juuri koskaan! Yksi tai kaksi pientä flunssaa vuodessa.

Vierailija
19/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös käsien pesu sisälle tultaessa, ruuanlaiton yhteydessä ja vessakäynnin jälkeen + tarvittaessa, enkä pidä sitä TODELLAKAAN mitenkään ylenpalttisena käsien jynssäämisenä. Eiköhän se ole ihan normaalikäytäntö :-)

Vierailija
20/37 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lasten pissat ja kakat kyllä pyyhitään lattioilta talouspaperilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän