Mitä haittaa lapselle on, jos hän näkee aikuisen juovan oluen tai lasin viiniä?
Täällä kun monet tuntuvat olevan aivan ehdottomia siitä, että lasten nähden ei alkoholia käytetä. Itse olen nähnyt koko lapsuuteni alkoholinkäyttöä kotona, samoin kuin nyt jo omat aikuiset lapseni. He eivät osanneet kertoa minulle näitä haittoja.
Kommentit (22)
kasvaneet näkee tuonkin asian omasta näkökulmastaan.
ei siis niin yksikään, pysty lopettamaan lasillisen jälkeen. Pakostakin ratkeaa ryyppäämään ja sosiaalihuolto vie lapset.
sit toinen ja kolmas ja...
ja aikuisen mielestä "en ole humalassa", mutta lapi huomaa, kun tuttu ja turvallinen aikuinen alkaa muuttumaan ja se tuntuu pelottavalta!
ja entä jos sattuu jotain? siis jotain, että pitäis olla ajokunnossa?
ja olen kyllä ollut mieheni kanssa pienessä hiprakassa joskus, mutta omat lapset eivät ole kokeneet sitä pelottavana. ap
ja olen kyllä ollut mieheni kanssa pienessä hiprakassa joskus, mutta omat lapset eivät ole kokeneet sitä pelottavana. ap
just näin... :(
niinkö oikeesti kuvittelet? tai ainakin itsellesi todistelet??
kunhan kysyn siksi, kun täällä moni on niin ehdoton, absolutisti pitää olla niin kauan kuin lapset ovat ilmeisesti nelikymppisiä. ap
just näin... :(
niinkö oikeesti kuvittelet? tai ainakin itsellesi todistelet??
pari lasia viiniä ja Turmion Tommi koputtaa heti ovella. OMG! No joo, Suomessahan me asutaan, joten nää Justiinat ymmärtää just ja just..
Lapsen on saatava kasvaa päihteettömässä ympäristössä. Itse olen omille lapsilleni opettanut etteivät päihteet ja onnellinen perhe-elämä sovi yhteen.
ja se tekee lapselle turvattoman olon, kun tuttu turvallinen aikuinen onkin yhtäkkiä erilainen.
Lapsen on saatava kasvaa päihteettömässä ympäristössä. Itse olen omille lapsilleni opettanut etteivät päihteet ja onnellinen perhe-elämä sovi yhteen.
keski-Eurooppaan lomilla?
t. italialaisen vaimo
mielipiteeni on, että 1 ei haittaa mitään.
Se humaltuminen onkin eri asia, mutta kukapa sitä yhdestä känniin tulee.
Joo, isäni käytös muuttui jos oli stressiä (neg), jos oli innoissaan (pos), jos oli paljon huolia (neg), jos se ei ollut syönyt tarpeeksi (neg), jos se oli väsynyt (neg), muutamaa olutta en edes huomannut mitenkään sen käytöksessä. Muutaman kerran elämässäni olen nähnyt isäni hiprakassa, eikä se ollut mitenkään negatiivista. Varsinaisessa humalassa en ole nähnyt isääni koskaan... Mitäköhän tästä voisi oppia?
Joo, isäni käytös muuttui jos oli stressiä (neg), jos oli innoissaan (pos), jos oli paljon huolia (neg), jos se ei ollut syönyt tarpeeksi (neg), jos se oli väsynyt (neg), muutamaa olutta en edes huomannut mitenkään sen käytöksessä. Muutaman kerran elämässäni olen nähnyt isäni hiprakassa, eikä se ollut mitenkään negatiivista. Varsinaisessa humalassa en ole nähnyt isääni koskaan...
Mitäköhän tästä voisi oppia?
Mietityttää se rajanveto, pikkuhiprakkahan tulee ihan lasista parista. Ehkä jos on tottunut vetämään kännejä, suo itselleen pientä hiprakkaa lastenkin seurassa, mut et onko se miten paha, vaikea mennä sanomaan, kohtuukäyttökin voi merkitä eri asiaa eri ihmisille...??
Keski-Euroopassa mekin olemme paaaaaljon matkailleet sattuneista systä ja muutaman viinilasin ottaminen kuuluu ihan arkeen siellä. Suomessa kun ei ilmeisesti osata ottaa KOHTUUDELLA ja kaikki pitää problematisoida. Meidän perheessä otetaan kohtuudella lasillinen tai pari ja ihan lasten nähden. Näin lapsetkin oppivat, ettei alkoholi ole mikään kielletty aine ja sitä pitää nauttia salaa pää täyteen sitten teininä.
nyt hieman tyrskittiin tälle avaukselle.
Onneksi ollaan muuttamassa pysyvästi Ranskaan täältä junttilasta...
Olipas varsinainen av-vastaus..
Mä olen perheestä jossa pelkäsin humalaisia vanhempia ja riitelyä. Olen aivan varma, että yhden oluen juonutta tai vaikka hui kamalaa kahdesta viinilaisillisesta hiprakkaista vanhempaa en olisi pelännyt.
Voisitko eritellä miten harvinaisen tyhmä mä oon? Minäkin muutun jos olen juonut liikaa kahvia hermostuneeksi. Ei hyvä, joten olen tietoinen tästä riskistä enkä juo yleensä kahta kuppia enempää, mutta joskus tulen hermostuneeksi silti. Onkohan mun lapset saaneet traumoja.
että olet harvinaisen TYHMÄ!!
Lainaus:
Joo, isäni käytös muuttui jos oli stressiä (neg), jos oli innoissaan (pos), jos oli paljon huolia (neg), jos se ei ollut syönyt tarpeeksi (neg), jos se oli väsynyt (neg), muutamaa olutta en edes huomannut mitenkään sen käytöksessä. Muutaman kerran elämässäni olen nähnyt isäni hiprakassa, eikä se ollut mitenkään negatiivista. Varsinaisessa humalassa en ole nähnyt isääni koskaan...
Mitäköhän tästä voisi oppia?
Tässä ketjussa tosin on aika paljon kirjoittajia jotka omalla ajatusmaailmallaan aiheuttavat pysyvää haittaa omille lapsilleen.
äiti nyt juo viiniä. Minä olen elänyt perheessä jossa isä juoksutti minua ja äitiä milloin kirveen, milloin haulikon kanssa ja todellakin haluan opettaa lapsilleni, että alkoholia voi käyttää, kunha tietää miten ja mitkä ovat omat rajat. Poikapuoleni pyysi 18v-lahjaksi AC/DC-punaviiniä ja oman syntymävuotensa punaviinin, joten ilmeisesti ollaan tehty jotain oikein :)