Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä haittaa lapselle on, jos hän näkee aikuisen juovan oluen tai lasin viiniä?

Vierailija
14.06.2012 |

Täällä kun monet tuntuvat olevan aivan ehdottomia siitä, että lasten nähden ei alkoholia käytetä. Itse olen nähnyt koko lapsuuteni alkoholinkäyttöä kotona, samoin kuin nyt jo omat aikuiset lapseni. He eivät osanneet kertoa minulle näitä haittoja.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maassa, jossa on ihan normaalia että olutta ja viiniä on tarjolla kaikenlaisissa tapahtumissa. Myös ala-asteen koulujuhlissa! Hui kauheeta!

Vierailija
22/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet harvinaisen TYHMÄ!!

Joo, isäni käytös muuttui jos oli stressiä (neg), jos oli innoissaan (pos), jos oli paljon huolia (neg), jos se ei ollut syönyt tarpeeksi (neg), jos se oli väsynyt (neg), muutamaa olutta en edes huomannut mitenkään sen käytöksessä. Muutaman kerran elämässäni olen nähnyt isäni hiprakassa, eikä se ollut mitenkään negatiivista. Varsinaisessa humalassa en ole nähnyt isääni koskaan...

Mitäköhän tästä voisi oppia?

Sehän on fakta, että lapsi näkee ja reagoi kaikkiin, pieniinkin, muutoksiin muiden ihmisten ja erityisesti vanhempiensa käytöksessä - johtui se alkoholista tai ei. Sen sijaan lapselta puuttuu ne ennakkokäsitykset, jotka aikuisilla ovat olemassa. Jos pieni lapsi näkee läheisen aikuisen ns. pikkuhiprakassa mutta tämä kykenee silti hoitamaan häntä eikä ole uhkaava, ei lapsi koe vastaisuudessa vastaavantasoisen humalatilan olevan uhka hänen turvallisuudelleen. Silloin ei ole mikään ihme, saati tyhmyyden osoitus, ettei aikuisena ole mitään muistikuvia omituisista/pelottavista vanhemmista saunaillan jälkeen.

Mitä tukevampia humalatiloja, turvattomuutta tai muuta pelottelua lapsi kokee alkoholiin liittyen, sitä negatiivisemmat käsitykset hänelle muotoutuu alkoholista (eikä vain positiivisella tasolla, vaan pelkotiloja ja suoranaisia traumoja päihteisiin ja päihtyneisiin ihmisiin vähäisissäkin määrin). Tälle on tyypillistä juurikin tuollaiset mustavalkoiset ajattelutavat, kuten ettei kukaan voi jättää juomista siihen yhteen lasilliseen. Sekään ei ole normaalia. Juomista suurempi ongelma suomessa on siihen liittyvät asenteet: Niin suurkulutus kuin hysteerisyys. Eli parasta lapselle olisi, että jos juot, juot yhden tai jos et juo sitäkään, et myöskään maalaile epätodellisia käsityksiä tai varsinkaan suoranaisia kauhukuvia päihteidenkäytön seurauksista.

Moni asia olisi paremmin, mikäli alkoholiin (ja oikeastaan kaikkeen päihdekulttuuriin) liittyisi sekä valistus että valvottu ja rajoitettu sallivuus. MOT.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme