Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pahaa siinä on, että haluamme kastaa lapsemme ja suoda tämän?

Vierailija
13.06.2012 |

Kasteen lahja kantaa läpi elämän

Kasteessa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. Kasteessa ihminen saa jotain, minkä vain Jumala voi hänelle lahjoittaa: uskon, armon ja siunauksen.

Tämä lahja annetaan jo lapselle. Jeesus sanoi, että sallikaa lasten tulla luokseni, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta (Mark. 10:13-16). Kasteen arvo ei riipu meidän asenteestamme, sillä kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä.

Kaste on tärkein kirkollisista toimituksista, ja kirkon jäseneksi voi tulla vain kasteen kautta. Kaste on uskonelämän perusta. Siinä kastettava tulee osalliseksi Jumalan armosta ja rakkaudesta. Jumala vahvistaa kastetun uskoa Pyhän Henkensä avulla. Kaste on aina voimassa. Sen liitto on varma silloinkin, kun oma uskomme horjuu.

Kaste ja opetus kuuluvat yhteen

Kasteen perustana on Jeesuksen kastekäsky. Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamisen lisäksi Jeesus kehottaa opettamaan kastettua. Kristillisestä opetuksesta vastaavat kastetun lapsen vanhemmat, kummit ja seurakunta yhdessä. Lapsen vanhempien ja kummien tärkein hengellinen tehtävä on lapsen puolesta rukoileminen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama, kastaako joku lapsensa.

Vierailija
2/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko niin tuntuu aika kornilta, että joku mies tulee tuollaista höpöttämään minun lapselleni kasteessa.

Joten emme kastaneet lapsiamme, koska en usko jumalaan tai jeesukseen tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Mulla on ihan hyvä ja onnellinen elämä ilman näitäkin

Vierailija
4/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jo muutaman vuoden ikäinen lapsi, joka selvästi on uskossa ja rukoilee, sellaisen voisin kastaa jos hän haluaisi - ja varmaan haluaisikin.

Vierailija
5/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaat lapsesi uskonnonvapautta, joka on hänen perusoikeutensa. Jokaisella tulee olla oikeus valita itse oma uskontonsa, ja etenkin se minkä uskonnon jäsen lain silmissä on. Sinä riistät lapseltasi tämän vapauden pahimmassa tapauksessa täysi-ikäisyyteen asti.

Selvennykseksi vielä, että uskonnon ja tapojen opettaminen on minullekin ihan ok. Vain juridinen jäseneksi liittäminen on väärin.

Jos jumalasi hyljeksii kastamattomia lapsia (esimerkiksi kieltää häneltä armon ja rakkauden), miksi pidät sellaista jumalaa palvonnan arvoisena?

Vierailija
6/6 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi toisiinsa liittymätöntä asiaa. Tuo Jeesuksen kommentti "sallikaa lasten tulla luokseni" ei liittynyt kasteeseen mitenkään.

Ja kastekäskyssä käsittääkseni kristinuskoon käännytetyt kastetaan... niin miksikä, Jumalan lapsiksi vai jonkun random maallisen seurakunnan jäseniksi?

Hmm... aloin juuri miettiä, että kantaakohan tuo saamani lapsikaste yleensä yhtään mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän