Onko tosiaan niin, että hulluksi tulossa oleva ei tajua omaa tilaansa? Minulla
on hulluksi tulemisen pelko ja olen kuullut tällaisen väitteen. Pelkään että jotenkin kilahdan ja esim. teen jotain väkivaltaista. Oikeasti olen kaikkea muuta kuin väkivaltainen.
Tiedän että nämä pelot saattavat liittyä esim. ahdistuneisuuteen, mutta mistä tiedän ettei oikeasti ole tulossa hulluksi?
Kommentit (5)
mitä tarkoitat "hulluksi tulemisella"? Psykoosiin joutumista, itsesi hallinnan menettämistä vai mitä? Sellainen että vain kilahtaa joskus ei ole mikään oikea sairaus, joskin jotkut sairaudet voivat toki johtaa siihen että esim. harhojen vallassa tai koska omien väkivaltaisten impulssien kontrolli on aivan olematon, ihminen tekee hallitsemattoman väkivallanteon.
Mutta pelkkä tuollainen pelko ilman muita oireita ei ole mitenkään erityisen huolestuttava. Niitä esiintyy aika monella jossain vaiheessa elämää. Jollakin ne laukaisee ahdistus, jollain esim. vastuu omasta lapsesta. Itsekin kärsin kun jäin yksinhuoltajaksi peloista, että jotenkin sekoaisin ja tekisin jotain aivan hirveää esim. sohisin lapsen silmät puhki saksilla - tekisin siis jotain mitä suorastaan kammoan. Tiedostin kuitenin että se on vain epärationaalinen pelko joka johtuu siitä että tunsin vastuun lapsesta sillä hetkellä niin raskaana. Koska minulla ei muuten ollut mitään harhoja eikä ongelmia käytökseni hallinnassa en asiasta sen enempää ongelmia tehnyt ja ohi se menikin.
psykoosia, paranoiaa ja maniaa ei huomaa, ksoka ne on molemmat määritelmällisesti sellaisia,e ttä todellisuudentaju häviää. Näitä esiintyy esim skitsofreniassa. Myös osa masennuskesta, varsinin pitkään jatkunut krooninen masennus voi olla sellainen, ettei sitä tajua. Persoonallisuushäiriöiset ei yleensä ajattele, että itsessä on mitään vikaa - muissa vain.
Mutta esimerkksi ahdistuksen, pakkoajatukset ja paniikkihäiriön tajuaa kyllä itsekin.
En tiedä, onko mitään keinoa tietää itse vasrmaksi, että ei varmasti ole tulossa huluksi. Mutta jos on jotain säännöllisiä ihmissuhteita tai läheisiä, niin ehkä voisi luottaa, että niistä joku kuitenki huomaisi ajoissa.
kun olin psykoosissa.
Jos uusii, uskon että tajuan ja osaan ottaa lääkkeet.
Nyt mulla on psykoosinestolääkitys.
kun olin psykoosissa. Jos uusii, uskon että tajuan ja osaan ottaa lääkkeet. Nyt mulla on psykoosinestolääkitys.
Kuulitko esim. ääniä ja ne olivat sinulle täyttä totta?
ehkä sitten, kun on hulluksi jo tullut