kenenkään lapsella "pakkoajatuksia", meillä 8 v lapsi
alkanut puhua mm. verestä, miettii miten asiat voivat muuttua vereksi. jos näkee esim kengät jotka punaiset, alkaa verestä puhuminen jne..ajatuksia voi putkahdella pitkin päivää..viime vuonna oli samaa mutta eri asiasta puhui toistamiseen, ei nämä veriasiat. koko kouluvuoden pysyi ajatukset poissa. nyt sanoo, että tulee ajatuksia jos ei mitään erikoista tekemistä ole.
huolestuttaa kamalasti ja surettaa. apua varmaan pitänee hakea. MUITA?
Kommentit (12)
Meidän kaikilla isommilla lapsilla oli tuossa iässä vaihe, jolloin kaikenlaiset kammottavat asiat kiinnostivat...(mm. veri, luut, kuolema, haudat, avaruus, hapettomuus sukellettaessa, syöpä, nivelet jne. jne.).
En tullut edes ajatelleeksi, että heissä olisi jotain vikaa ja aivan tasapainoisia nuoria heistä on tullut :)
Voisitko kertoa millätavoin lapsesi puhuivat asioista? kuvittelivatko esim, jos joku asia ois verta, jne? kiitos.
ap
Muita?
Joskus minua oikein ärsytti aiheen jatkuva puiminen, kuten tuon hautateeman...Olin jo unohtanut sen, mutta kun nyt muistutit..:)
Eli yhdellä lapsistani oli suoranainen fiksaatio miettiä kuolemaa ja haudassa makaavia ruumiita. Pahimmillaan lapsi rupesi pohtimaan aihetta esim. ruokapöydässä nuorempien sisarusten kuunnellessa vieressä...(onko tämä broileri oikeasti kuollut lintu? Kuinka se kuoli? Miksi sillä ei ole päätä? Haudattiinko sen pää? Miksi sitä ei haudattu? Mitä olisi tapahtunut, jos se olisi haudattu? Missä sen veri on? Kuinka se veri otettiin pois? Missä tyhjät verisuonet ovat? jne.)
Tässä vain yksi esimerkki...
Lapsesi kuulostaa täysin normaalilta. Älä huolestu, äläkä ainakaan murehdi hänen tarvitsevan ammattilaisen apua.
helpottavista vastauksista. olen ehkä tehnyt asiasta itse liian monimutkaisen? ja miettinyt onko normaalia ym..ap
Jos huolestut, niin sen lisäksi että lapsellasi on tuollaisia ajatuksia, niin hänkin oppii huolestumaan niistä.
Ne menee ohi kaikkein nopeiten niin, että niistä tekee mahdollisimman vähän numeroa. Käsitelkää niitä vaikka yhdessä, kun ne on käsitelty niin kiinnostus lakkaa lopulta.
joo..on:( masennustaustaa lähinnä ja ahdistuneisuushäiriötä jossain muodossa. siksi kai asia herättikin kovasti huolta minulla. miksi kysyit? onko sulla jonkunlaista kokemusta?
ap
joo..on:( masennustaustaa lähinnä ja ahdistuneisuushäiriötä jossain muodossa. siksi kai asia herättikin kovasti huolta minulla. miksi kysyit? onko sulla jonkunlaista kokemusta?ap
Nykyään olen sairauseläkkeellä.
Kannattaa viedä lapsi puhumaan jollekin ammattilaiselle. Onko teidän perheessä jotain ongelmaa? Alkoholi tms
Tärkeintä on kertoa lapselle, että ajatukset ovat ajatuksia ja ne menevät ohi. Jos huolestut tai yritätte " ajatella muuta mukavaa", saattavat pahentua ja vahvistua. Mikäli haittaa arkea ja normaalia toimimista tai ahdistavat kovasti lasta, perheneuvolaan soitto voisi olla hyvä juttu.
joo..on:( masennustaustaa lähinnä ja ahdistuneisuushäiriötä jossain muodossa. siksi kai asia herättikin kovasti huolta minulla. miksi kysyit? onko sulla jonkunlaista kokemusta?ap
Nykyään olen sairauseläkkeellä.
Kannattaa viedä lapsi puhumaan jollekin ammattilaiselle. Onko teidän perheessä jotain ongelmaa? Alkoholi tms
Meidän kaikilla isommilla lapsilla oli tuossa iässä vaihe, jolloin kaikenlaiset kammottavat asiat kiinnostivat...(mm. veri, luut, kuolema, haudat, avaruus, hapettomuus sukellettaessa, syöpä, nivelet jne. jne.).
En tullut edes ajatelleeksi, että heissä olisi jotain vikaa ja aivan tasapainoisia nuoria heistä on tullut :)