Onko Lahti hyvä paikka asua?
Kommentit (87)
Olen asunut syntymästä lähtien Lahdessa jo yli 30 vuotta ja Mato Valtonen puki tämän kaupungin parhaiten sanoiksi: ''Lahti on hyvä paikka kun ymmärtää sen karheutta.'' Täällä aina sattuu mitä eriskummallisimpia juttuja ja meininki on välillä hyvinkin holtitonta ollu. Ja toki, on meillä nurjat puoletkin, päihdeongelmaisia pyörii pitkin keskustaa tehden siitä vähän epämiellyttävän ja keskusta on menettänyt hohtoaan ajansaatossa. Myös rikollisuutta riittää, ei sitä voi kiistää, muttei sitä nyt ihan joka minuutilla jokapaikassa näe. Itelle tässä kaupungissa parasta on se että täältä kun löytää sen ''oman'' asuinalueensa ni on ihan hyvä olla. Kaikkialle on myös suhteellisen lyhyt matka kaupungin koosta huolimatta, joskin, julkisilla kulkeminen on toisinaan kohtuuttomasti aikaa vaativaa johtuen niiden pitkistä kulkulenkeistä. Sit löytyy kyllä kaikki tarpeellinen isoista kauppaketjuista lähtien, joten ei jää siitä kiinni viihtyvyys. Ja kuten muissa viesteissä mainittua, urheiluintoilijoille hyvä kaupunki, monipuolisia mahdollisuuksia.
Pisimmän miinuksen tosin ite joudun antamaan julkisesta terveydenhuollosta. Koskaan eivät ole osanneet kuunnella kunnolla ja auttaneet niihin vaivoihin mitä edelleen on. Koen että tässä kaupungissa ei kannata olla köyhä ja kipeä.
Meillä on "ooppera-asunto" Lahdessa. Lahdesta löytyy tosin aivan kaikki muu paitsi juuri ooppera.
Jos Lahteen muutatte, niin ottakaa huomioon maastolliset korkeuserot mitkä Salpausselällä on. Nuoret ja tervejalkaiset pystyy liikkumaan mäkisessä maastossa, mutta auta armias jos olet vanhempi henkilö tai loukkaat esimerkiksi jalkasi niin joudut vankilaan. LSL eli Lahden seudun liikenne sulkee näitä mielestään tuottamattomia linjoja tuijottaen euroihin. Asun PYHÄTTÖMÄSSÄ josta ystävämme LSL lopetti julkisen bussiliikenteen 1.7.2022. LEMPI kutsu bussit pitäisi korvata tämä, mutta se ei toimi. Loukattua polveni olen soittanut 4,5 kuukauden aikana useampia kertoja viikossa bussi kutsun numeroon, 2 kertaa olen saanut kyydin Lahden keskustaan. Kela kyyti olisi edullisin, eli 26€ edestakaisin. Lääkärin määräämä fysiatrinen kuntoutus piti peruuttaa, ei eläkelläisellä ole varaa maksaa 10 kerran matkakustannuksia 260€. PYHÄTÖN on korkean mäen päällä, joten vammaiset on täällä kuin vankilassa jos olet vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Suomen huumepääkaupunki.
Euroopan huumepääkaupunki*
Ainakin amfetamiinin osalta.
T: lahtelainen
Käyttäjä36190 kirjoitti:
Jos Lahteen muutatte, niin ottakaa huomioon maastolliset korkeuserot mitkä Salpausselällä on. Nuoret ja tervejalkaiset pystyy liikkumaan mäkisessä maastossa, mutta auta armias jos olet vanhempi henkilö tai loukkaat esimerkiksi jalkasi niin joudut vankilaan. LSL eli Lahden seudun liikenne sulkee näitä mielestään tuottamattomia linjoja tuijottaen euroihin. Asun PYHÄTTÖMÄSSÄ josta ystävämme LSL lopetti julkisen bussiliikenteen 1.7.2022. LEMPI kutsu bussit pitäisi korvata tämä, mutta se ei toimi. Loukattua polveni olen soittanut 4,5 kuukauden aikana useampia kertoja viikossa bussi kutsun numeroon, 2 kertaa olen saanut kyydin Lahden keskustaan. Kela kyyti olisi edullisin, eli 26€ edestakaisin. Lääkärin määräämä fysiatrinen kuntoutus piti peruuttaa, ei eläkelläisellä ole varaa maksaa 10 kerran matkakustannuksia 260€. PYHÄTÖN on korkean mäen päällä, joten vammaiset on täällä kuin vankilassa jos olet vammainen.
Huutista vammaiselle
Kokemusta Helsingistä ja Lahdesta: jos näitä kahta vertaa: nuorena, ei perheellisenä tai paljon palveluita ja keskustan viihdykkeitä kuluttavana ehdottomasti Helsinki. Ihan eri luokan city ja säpinä!
Jos elämä pyörii lasten, työn ja marketin ympärillä, niin miksei Lähtikin.
Eli alkuperäiseen kysymykseen: Lahti ihan ok, mutta erilainen jos isosta (Hki, Turku, Tampere) kaupungista muuttaa. Voi vaatia totuttelua. Nuorille (alle keski-ikä) aika hiljainen ja pieni.