Onko Lahti hyvä paikka asua?
Kommentit (87)
En muuttaisi. Homekouluja, toimimaton päivähoito, ei julkista terveydenhoitoa, ei muita harrastuksia kuin liikunta - siihen satsataan kaupungin kaikki rahat. Ammattikoulussa yksi Suomen korkeimpia keskeyttämiprosentteja. Asunnot voi olla halpoja, jos uudesta kolmiosta 300 000 e on vähän. Karisto on omakotialue, jossa on 400 neliön tonteilla 300 neliön taloja.
Minä viihdyn :) olen kotoisin viereisestä pikkukunnasta ja lahti on tällä hetkellä meille sopiva :) asuntomme (rivari) on todella edullinen, vaikka oli ostettaessa täysin remontoitu ja taloyhtiönkin asiat kunossa. Korko ja lainanlyhennys on yhteensä kuussa vain 650 eli kahdelta työssäkäyvältä rahaa jää säästöön ruhtinaalisesti. Juna-asemalle matkaa alle kilometri, keskustakin kävelymatkan päässä. Ihana ryhmäperhepäiväkoti ihan vieressä ja molemmat lapsemme siellä hoidossa. Harrastusmahdollisuudet ihan vieressä ja kirjastot sun muut teatterit lähellä.
Juntteja löytyy mutta olen asunut myös tampereella (4 v) ja helsingissä (2v) ja voin sanoa että kyllä mä asun mieluummin täällä kuin noissa :D mä en kestä snobeja joita helsigissä asuu enkä myöskään sitä kiireistä elämäntyyliä. Tampere oli ihan kiva paikka asua mutta ei silti minua varten :) jokseenkin ottaisin mieluummin tampereen kuin helsingin...
Mä liputan Lahden puolesta.
junttiudesta voi olla montaa mieltä. Itsehän jokainen seuransa valitsee. ;) meillä on Lahdessa oikein sivistynyt ja kiva ystäväpiiri.
Harrastusmahdollisuudet on tosi monipuoliset, ei vain liikuntaa, mitä joku mainitsi. Meillä lapset käyvät soittotunneilla ja orkesterissa sekä tanssivat. Kaikista noista on monta vaihtoehtoa valita, eri tasoisia oppilaitoksia jne.
asumiskustannukset ovat myös mukavan kohtuulliset ja etäisyys esim.lentokentälle ja Helsinkiin on hyvä.
Ei kannata muuttaa. Perustelut:
- Todella toimimaton julkinen liikenne, mistä seurauksena yksityisautoilua on joka puolella. Nytkin ollaan rakentamassa keskustaan toriparkkia. Launeen suunnassa aina hirveät ruuhkat.
- Kaupunki on ruma. 70-l betonipunkkereita keskustakin täynnä.
- Huono taloustilanne, vähän töitä. Kouluja suljetaan, päiväkoteja keskitetään, mistä seuraa pitkät matkat. Terveydenhoito ei käsittääkseni pelaa kunnolla.
- paljon sosiaalisia ongelmia. Siis alkoholisteja, ongelmaperheitä jne.
- ei yliopistoa ja amk:kin näivettyy. Yleisilmapiiri on juntti (jos sen näin voi ilmaista).
- ainakin renkomäen suunnassa suuri radon-vaara louhitun harjun takia.
Jos Lahteen päin haluat, niin muuta mieluummin Hollolaan. Kunnalla menee ok. Myös Vääksy on kiva. Heinola, Orimattila nou nou.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:00"]
Ei kannata muuttaa. Perustelut:
- Todella toimimaton julkinen liikenne, mistä seurauksena yksityisautoilua on joka puolella. Nytkin ollaan rakentamassa keskustaan toriparkkia. Launeen suunnassa aina hirveät ruuhkat.
- Kaupunki on ruma. 70-l betonipunkkereita keskustakin täynnä.
- Huono taloustilanne, vähän töitä. Kouluja suljetaan, päiväkoteja keskitetään, mistä seuraa pitkät matkat. Terveydenhoito ei käsittääkseni pelaa kunnolla.
- paljon sosiaalisia ongelmia. Siis alkoholisteja, ongelmaperheitä jne.
- ei yliopistoa ja amk:kin näivettyy. Yleisilmapiiri on juntti (jos sen näin voi ilmaista).
- ainakin renkomäen suunnassa suuri radon-vaara louhitun harjun takia.
Jos Lahteen päin haluat, niin muuta mieluummin Hollolaan. Kunnalla menee ok. Myös Vääksy on kiva. Heinola, Orimattila nou nou.
[/quote]
Lahtelainen ruuhka = 3 autoa liikennevaloissa
En muuttaisi enää takakisin.
Sieltä olen kotoisin ja asuin ja perustin perheeni siellä,sitten tajusin muuttaa pois ja takaisin en muuttaisi.
Kaikki on rempallaan,mikään ei toimi.julkinen terveydenhoito ei toimi sitten millään vaikka sille on vuosia yritetty tehdä vaikka mitä. Ei ole lapsille hoitopaikkoja,koulut ja pk:t homeessa.
Asumiskustannukset ovat kohta jo samaa tasoa kuin pk seudulla. Eivät näytä tajuavan että kyse on Lahdesta,ei Hesasta tai edes Mäntsälästä.
Rahat kaupunki laittaa mielummin kaikkeen muuhun kuin peruspalveluihin.
Lahti on ihan mukava kaupunki. Liikunnan harrastajille riittää mahdollisuuksia. Itsellä on myös mukava kaveripiiri, on työpaikka täällä sekä minulla että miehelläni. Asumme keskustassa, tykkään siitä, että keskustassakin on lahdesa puistoalueita. Vesijären satamassa tykkään oleilla kesäisin. Osa lahtelaisista on juntteja, mutta niin varmaan kaikkialla muuallakin. Ehkä on sitten parempikin muuttaa pois, ellei viihdy. Itse viihdyn hyvin, enkä taas ikinä muuttaisi täällä mainostettuihin Hollolaan (olen asunut, liian pieni) tai Heinolaan (se vasta rasistinen onkin), mutta nekin ovat varmaan makuasioita.
Päijät-Hämeen ilmapiiri on juntti ja ummehtunut. Ihmisille ei voi edes jutella saamatta hullun leimaa. Hyvää Lahdessa on kompakti keskusta. Esim. suuret marketit löytyvät kävelymatkan päästä.
Minä olen kolme vuotta asunut ja olen tykännyt. Paljon ulkoilumaastoja, ihania rantoja ja satama paras kesän viettopaikka :) eikä täällä kyllä koskaan mitään hirveitä ruuhkia ole :D
Asun lahdessa eikä täällä muuta vikaa ole paitsi joskus pelottaa mennä yöllä vesijärvenkatua (usein tappeluita) ja juoppoja näkyy joka päivä jossain.. Ja onhan tämä ruma jos katsoo yleisesti, mutta täällä pitääkin kiinnittää huomiota pienempään kauneuteen ja rappioromantiikkaan!
Minäkin typerä koska olen Lahtelainen 13v
Tykkään asua Lahdessa. Mutta vertailukohteena on Heinola mistä muutin. Eli kyllä tämä Heinolan voittaa. :D
Mun käsityksen mukaan siellä on paljon juntteja rasisteja, mutta toivottavasti olen väärässä.
EI! EN! Olen asunut, alle vuoden kestin sisäsiittoista, rasistista ja lapsikielteistä business-cityä. Ei kunnolista joukkoliikennettä, eikä leikkipuistoja tarpeeksi. Typeriä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:52"]En ikinä!
[/quote]
No miksi et? Perusteluja...
Minä taas tykkään :) Älkööt muuttako ihmiset jotka eivät tykkää, mukavampi on seurassa joka viihtyy.
↑