Hei sinä nainen! Sijoitatko kuukausittain rahojasi jotenkin?
Tämä siis aikuisten oikeasti kysymys. (Älä vastaa niitä mielikuvitusjuttujasi, että sijoitat rahoistasi 12 000 euroa kuukaudessa + pidät 10 vuokrakämppää...)
Kommentit (28)
varmaan mulle, ysille.
Ja sille joka lapsilisien sijoittamista kritisoi, oletko todella perehtynyt Suomen tulonsiirtopolitiikkaan? Itse olen kaikkien laskuoppien mukaan täysin keskituloinen, brutto n. 3000 €/kk. Mitään bonuksia tms. en saa, koska olen julkisella alalla töissä. Olemme mieheni kanssa ihan omasta selkänahastamme ottaneet sijoitettavat varamme. Mitään en ole perinyt. Opintojeni (4 v yliopistossa, sitä ennen avoimia yliopisto-opintoja työssäkäynnin ohella) ohella kävin koko ajan töissä, että vältin opintolainan. Kävin töissä myös hoitovapaalla, iltaisin ja viikonloppuisin, kun mieheni pystyi hoitamaan lapsia. (Se oli tosin rankkaa, enkä välttämättä suosittele kaikille!)
Olen todellakin sitä mieltä, että paljon voi tehdä itsekin, jotta pääsee tilanteeseen jossa mieheni kanssa nyt olemme. Esim. remontoimalla huonokuntoisia asuntoja ja myymällä niitä eteenpäin. Ja pörssiosakekauppani on lähtenyt ihan pienestä, ei mulla ole ollut aluksi suuria summia sijoitettavana. Näistä pienistä ansioista aluksi, sitten myöhemmin tilanteen mukaan.
Autoihin emme esim. ole koskaan "sijoittaneet", se on mielestämme todellista rahanhaaskausta, kuten myös jatkuvasti uusiutuva elektroniikka. Muutenkin elämme säästeliäästi, vaikka matkustamme aika paljon ja harrastamme kalliisti.
Jos on varaa sijoitella lapsilisiä osakkeisiin ym, joutaisivat ne hyvätuloisilta kokonaan pois. Mielestäni lapsilisät vain niille, joilla se todellakin menee tämän hetken lapsen elämisen kuluihin. Sitten vaikka lisätä näitten huonompi osaisten tuloa, kun ei raha mene jo valmiiksi rikkaille!
mistä sä ne lapsilisät tähän kiskoit.... Kyse oli naisten säännöllisestä sijoittamisesta. Jokainen vastaaja käsittääkseni sijoitellut omia tulojaan itseään varten? Tiedä vaikka vastaajien lapset ois jo aikusia.Helpottaako sun elämääsi jotenkin, jos sanon, että lapsilisä menee iskän tilille joka meillä hoitaa ruokaostokset eikä ole kiinnostunut sijoituksista? Ja ihan itse omilla palkkatuloillani tätä sijoittamista harjoittelen/harrastan, että tiedän sitten kun asuntolaina on makaettu, mitä yli jääävälle rahalle voisi tehdä.
Heää nyt tälle fuosituhannelle. Naisilla on muitakin rahoja kuin lapsilisät ja muut kelan tuet.
Siellä on joku 8000 tällä hetkellä.
sijoitukset on 30 euroa eläkevakuutukseen ja 500 euroa sijoitusasunnon velanmaksuun.
Kyllä juuri sinun viestisi pisti silmään ja sitä kritisoin.
Hienoa, että olette jaksaneet kouluttautua ja tehdä töitä lisäksi. Ei kaikista varmasti olisi samaan.
Näyt vain puolustelevan lapsilisien käyttöäsi sijoittamisessa taloudellisen hyödyn tavoittelemiseksi.
Teidän talouttanne tuskin lapsilisien poistaminen romuttaisi, mutta jotakuta todella pienituloista, esim. harkinnanvarainen (tämän hetkistä hieman suurempi)lapsilisä auttaisi selviämään hankalimmista ajoista.
Mielestäni edelleen lapsilisät kuuluvat lasten tämän hetkisen elämän tarpeisiin, eikä sijoitettuna esimerkiksi osakkeisiin, joista ehkä aikuisina hyötyvät.
Tosin eihän se hullu ole joka pyytää, vaan ne jotka maksavat. Tosin eipä tässä juuri muita vaihtoehtoja näytä olevan.
Valitettavasti teitä on paljon tässäkin maassa, jotka ajattelevat samoin kuin sinä ysi. Kaikesta huolimatta, nauttikaa lapsistanne ja elämästä.
T. veroja maksava dinosaurus
Lapsilisiä on maksettu vuodesta 1948. Lapsilisien ideana on alusta saakka ollut tasoittaa lapsellisten ja lapsettomien tuloeroja saman tuloluokan sisällä. Tämä ei vieläkään ole näköjään valjennut hitaimmille.
200€, rahastoihin menee ja miehellä sama juttu. Aloitin tämän muutama vuosi sitten, kun saimme asuntolainan maksettua. Mulla on pienen riskin sijoitukset, eikä tuottoa ole juurikaan, mutta onpahan ainakin lähes 5000 euroa säästössä.
Tällä hetkellä 250 euroa /kk menee pariin eri rahastoon. Lisäksi "sijoitan" asuntoon eli maksan asuntolainaa pois 750 euroa / kk.
Säästötilille menee tilanteesta riippuen ylimääräistä useampia satoja euroja lomamatkoja, yllättäviä menoja ja mahdollisia tulevia hoitovapaita varten
mutta pitäisi keksiä jotakin. Ei varmaankaan mitään kuukausittaista juttua kuitenkaan. Järkevintä varmaankin olisi aloittaa osakesijoittaminen, mutta olen yksinkertaisesti liian laiska seuraamaan markkinoita vaadittavissa määrin. Tykkään kyllä seurata maailman tapahtumia ja yhteiskunnallisia asioita, mutta mulla on joku liian korkea henkinen kynnys omien raha-asioideni hoitoon. On mulla joku vanha talletus niistä rahoista, jotka jäi asuntoa ostaessa ylitse. En todellakaan edes tiedä talletuksen nykyisiä ehtoja. Lisäksi ainakin vuoden olen suunnitellut laittavani eläkevakuutuksen (heh!) lepäämään, mutten ole saanut sitä tehtyä. Niinpä siihen menee joka kuukausi satanen.
En ole koskaan säästänyt, mutta olen hyvätuloinen ja nykyisin käytän rahaa lähinnä peruselämiseen ja halpoihin lentoihin, mulla jää varmaankin lähes puolet nettotuloista säästöön. Lisätunnustuksena voin kertoa, että olen yrittäjä enkä edes tiedä keskimääräisiä kuukausitulojani ja veroprosentistanikin mulla on vain hyvä arvaus.
Pitäisi varmaan ryhdistäytyä... Toisaalta nautin aivan kamalasti siitä, että mulla on varaa taloudelliseen huolettomuuteen. Olen opiskelijana ja sitä ennen joutunut elämään pienellä rahalla ja laskemaan rahojen riittävyyttä. Nyt on vahva luottamus siihen, että sitä rahaa tulee aina olemaan ja vielä vuosi vuodelta enemmän, joten mun ei "tarvitse" murehtia rahojani. Aion kyllä vielä ryhdistäytyä - ehdottomasti joskus! ;)
Hoidan siis lainaa, jonka vakuutena on yhteensä 200 neliötä keskustassa.
useamman asunnon keskustasta? Paljonko sinulla on lainaa niitä vastaan?
Lisäksi laitan kaiken liikenevän, 0-1000 € / kk säästötilille, jota verotan, kun teen isoja hankintoja tai kun on muuten tiukkaa.
säästötilille. kun säästöä on tarpeeksi, ostan ehkä jotain isompaa, esim. asunto-osakkeen.
Joka kk menee 50-150€ sijoituksiin, muutamaa rahastoa ja paria etf:ää tällä hetkellä. Nämää osta ja pidä-taktiikalla odottelamssa eläkepäiviä tai jotain.
Sen lisäksi säästöistä/hätävarasta suurin osa on siirretty korkeampikorkoisille tilille.
Varsinaisesti aatelin sijoitella sitten kun lainat on maksettu (=jää enempi vapaata rahaa), nyt katson saavani paremman hyödyn ylimääräisestä lainanlyhennyksestä.
sijoitan joka kuukausi 1600 euroa seuraavasti:
asuntolaina, ruokakauppa, sähkölaitos, vesilaitos, öljy-yhtiö, apteekki, alko, ajoittain vaateliikkeet ynnä muut satunnaiset kohteet, yhteensä 100%, koen saamani vasteen hyväksi ja olen tyytyväinen
Olen hyvin kiinnostunut taloudesta, vaikka pohjimmiltani olen humanisti, enkä ole oikein koskaan pitänyt numeroista :)
Tällä hetkellä sijoitan seuraavasti:
Sijoitan kahteen eri rahastoon kuukausittain 200 €/rahasto. Rahastot olen valinnut oman pankkineuvojani kanssa, toinen on Nordean maailma, toinen Nordean Intia.
Kolme sijoitusasuntoa, ostettu lainarahalla, lainanlyhennykset ja kulut (vastikkeet ja yhtiöremonttilainat) n. 1400 €/kk, mieheni kanssa puoliksi. Yksi asunnoista on velaton. Asunnot olen ostanut mieheni kanssa yhdessä, siten, että ovat olleen pinnoiltaan tosi huonokuntoisia ja itse olemme rempanneet ne vuokramarkkinoita varten. Näistä asunnoista on toki myös tuloja.
Lapsilisät sijoitan erikseen, tulevat minun tililleni. Niitä on osakkeissa ja rahastoissa. Tällä hetkellä yksi summa lapsilisiä odottaa sijoittamistaan tilillä, kun en ole uskaltanut toimia, koska pörssi heilahtelee pahasti ja ennalta-arvaamattomasti.
Pörssiosakkeisiin sijoitan silloin tällöin. Tällä hetkellä niissä on kiinni n. 20 000 € (arvo laskenut vuodessa hurjasti!).
Jos sijoitukseksi voidaan laskea, niin onhan myös omakotitalo+autotalli/varasto+tontti, vuodelta 2006. Maksettu kokonaan omaksi. Kuluja tästä toki on jatkuvasti. Ja kyllä, miellän kotimme myös sijoitukseksi.
On mulla lisäksi jotain pientä, esim. vakuutuksia, mutta ei niissä ei ole merkittäviä rahoja kiinni.
Olen 38-vuotias työssäkäyvä, perheellinen nainen.
Sijoitan omaan asuntooni 700 e/kk (+korot). Lisäksi säästän säästötilille 250 e/kk matkasäästöön ja 150 e/kk autosäästöön.
Matkabudjettini on siis keskimäärin 3000 e/v ja autosäästöön kertyy kolmessa vuodessa 5000 e autonvaihtoa varten (auto yhteinen miehen kanssa).
Mutta todellakin vaan joudun kestämään elämää kädestä suuhun menetelmällä, eli kaikki mitä tienaa, niin meneekin.
Oulussa, jossa myös sijoitusasunnot ovat. Olemme todenneet, että on paljon helpompaa kun sijoitusasunnot ovat omalla asuinpaikkakunnalla. On yhtiökokouksia, hellan uusimista, vuokralaisen etsintää yms. Kaukaa nämä olisivat vähintäänkin hankalia toteuttaa.
Näin naisena sijoitan omaisuuttani joka kuukausi yhteen - kahteen terveyssidepakettiin.
mistä sä ne lapsilisät tähän kiskoit.... Kyse oli naisten säännöllisestä sijoittamisesta. Jokainen vastaaja käsittääkseni sijoitellut omia tulojaan itseään varten? Tiedä vaikka vastaajien lapset ois jo aikusia.
Helpottaako sun elämääsi jotenkin, jos sanon, että lapsilisä menee iskän tilille joka meillä hoitaa ruokaostokset eikä ole kiinnostunut sijoituksista? Ja ihan itse omilla palkkatuloillani tätä sijoittamista harjoittelen/harrastan, että tiedän sitten kun asuntolaina on makaettu, mitä yli jääävälle rahalle voisi tehdä.
Heää nyt tälle fuosituhannelle. Naisilla on muitakin rahoja kuin lapsilisät ja muut kelan tuet.