Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä aloittaa vanhan tavaran karsiminen?

Vierailija
12.06.2012 |

Meillä talo 170neliötä ja kaikki paikat tursuaa kaikkea. Mistä aloittaa tavaroiden karsiminen. Haluisin elää yksinkertaisemmin ja minimalistisemmin. Turhat vaatteet ja meikit ja lelut ym pois. Mistä aloittaa tai mikä huone on paras aloittaa ja mihin tavarat?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ensi alkuun käsille. Roskat, kirppistavarat ja säästettävät.

Ihan sama mistä aloittaa, jos kaiken haaveilee siivoavansa kuitenkin.

Muista myös, ettei sinun roskaksi luokittelematon tavara ole välttämättä käyttökelvoton, joku saattaa huolia sen vielä. Ekologista on kierrättää mahdollisimman paljon. Lahjoita vaikka ilmaiseksi.

Leluista ja muista lasten tavaroista luopuminen on hieman kimurantimpaa. Ne ovat kuitenkin lasten omaisuutta ja minusta on väärin, jos vanhemmat hävittävät ne ilman lapsen lupaa. Ihan pieni lapsi ei osaa välttämättä päättää mikä on tärkeä ja mikä ei.

Itse olen aloittanut omista vaatteistani ja tavaroista. Ne ovat selkeitä siinä mielessä, että minulla on niihin päätäntävalta.

Johonkin sopivaan nurkkaan kodissa kasaat sitten kirppis-ja kierrätystavarat väliaikaisesti.

Vierailija
2/7 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli miehen kanssa tuossa 6,5 vuotta sitten vielä 186 m2 ja nyt asumme 81 neliössä. Lisäksi noissa aikaisemmissa asunnoissa oli yhteensä 4 varastoa, joten tästä voi päätellä, että kuinka paljon olemme vuosien saatossa karsineet tavaraa. Toki edelleenkin meillä on ahdasta ja saamme tehdä jatkuvaa työtä esim. pieneksi jäävien vaatteiden myynnin osalta.

Niin, mutta mitä tässä siis yritin sanoa on se, että tuo, että sinulla on järjestelmällinen ote, niin se on tärkeää. Jos sinulla ei ole rahasta pula etkä halua tavaraa realisoida, niin sen kuin laitat kaiken hyväntekeväisyyteen. Jos taas tuntuu siltä, että haluat rahaakin, niin pistä vaatteet myyntiin huutikseen ja varaa tavaroille kirppispaikka.

Vaatehuone / makkarin kaapit on paras paikka aloittaa tietty vaatteiden vähentäminen. Sitten taas keittiö ja kaikki mahdolliset koriste-esinepaikat on ne, mistä löytyy kirppistuotetta. Ihan jokainen paikka kannattaa käydä läpi toki, mutta kerralla se on noin suuressa asunnossa mahdotonta. Päätä, että raivaat vaikka yhden hyllyn tai laatikon tai kaapinpäälysen päivässä, niin kyllä se siitä vähin erin etenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin ihan sama pähkäilen...Meillä se "vaikein" on jo tehty, 8 vee poika iloisesti luopui todella isosta läjästä leluja, vietiin hänen vanhaan tarhaansa. Mutta me vanhemmat....luopuminen ei ole meillä niin helppoa :( Rahasta on pulaa, mutta mulla ei riitä aika eikä energia siihen et alkaisin myydä tavaroita, ahdistaa pelkkä ajatuskin! Ehkä otan tän urakan juuri noin kun edellä neuvottiin: laatikko ja/tai hylly kerrallaan, enkä edes ajattele että kaiken pitäisi olla heti valmista!!!

Vierailija
4/7 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistin astioita kierrätykseen

Vierailija
5/7 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heivasin akan pihalle.

Vierailija
6/7 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei onnistu tuo kolmen laatikon systeemi, vaan etenen kaappi, laatikosto tai hylly kerrallaan, ja vien heti pois tavarat, joita en halua enää säilyttää. Mulla käy niin, jos laitan kolmeen laatikkoon ja vien vasta päivien päästä tavarat pois, että aloitan ottamaan niitä tavaroita takaisin...joten kun luovun tavaroista heti enkä näe niitä enää, niin saan paremmin luovuttua tavarasta. Yritän myös lahjoittaa käyttökelpoista tavaraa, ja joitakin olen myynyt, mutta lokerokirppikselle en jaksa enää lähteä, siinä on liian paljon vaivaa. Lahjoitin just astioita sukulaiselle, tuli tosi hyvä mieli!

Vierailija
7/7 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lähinnä kirjoja ja levyjä ihan liikaa. Nyt ollaan taas muuttamassa ja tavaravuorta on kuorittu urakalla:

- Poistuvat tavarat jaotellaan roskiin heitettäviin, poisannettaviin ja myytäviin. Myyntiin menee vähän koska en jaksa itse myydä mitään. Mies myy kasassa tutuille levy- ja kirjakauppiaille.

- Vaatteet & kengät käyn kerran parissa vuodessa läpi: Kaikki mitä en ole vuoteen käyttänyt, menee vaatekeräykseen.

- Lahjoitan esim. kirjoja laittamalla laatikon kerrostalon portaikkoon lapulla että ottakaa. Muukin kodin tavara (kunnollinen) menee ihan heti kun laitan laatikon kadulle talon eteen päiväksi. Vanhat lelut menevät yleensä hyväntekeväisyyteen tai parhaat tutuille jatkokäyttöön.

- Mökille raahausta kannattaa välttää!!! Ei sitä virttynyttä paitaa tai rumaa mukia sielläkään tule käytettyä...

Onneksi me ostetaan tavaraa aika vähän (kirjat ja levyt tulee töiden kautta ilmaiseksi). Olen nyt muuton alla käynyt järjestelmällisesti kaikki huoneet läpi ja kuorinut kaikista sen turhan pois. Viellähän tuosta irtoaisi mutta katson sitten muuton jälkeen taas...