NEUVOKAA MUA VALINNASSA KUN vanhempani EIVÄT VOI.
apua pyydän siis teiltä siskot hyvät...
minulla on ammatti johon on vaikea työllistyä. nyt opiskelen toisella puolella suomea yliopistossa toista vuotta tavallaan jatkoa omaan alaani. oman alani hommia en ole ehtinyt tekemään koska aloitin suoraan tämän toisen koulun..
eli ensi kesä siintää mielessä..jäädäkö tänne ja tienata kesätöissä (paikka on tosi kiva ja saisin kesälläkin tentittyä opintoja..) vai lähtisinkö reppu selässä toisella puolelle suomea oman alan hommiin? se ei olisi niin kannattavaa, pitäisi vuokrata joku kämppä mutta saisi arvokasta työkokemusta... auttakaa mua please!
Kommentit (12)
Ihmissuhteet huomioisin myös, siis jos on lapsia tai puoliso. Vaikea sanoa kun ei tiedä alastasi sen enempää.
kämpän vuokraan... ihmissuhde mies, jolle on ihan sama missä paikkakunnalla olen, hän kannustaa...
tosi tylyä 3..
Vaikea tuota on ulkopuolisen sanoa mitä sun pitäis tehdä kun ite kuitenkin oman elämäs herra olet. Ihan hyvä että eivät vanhempasi tässä tapauksessa lähteneet neuvomaan, taitavat hekin olla sitä mieltä että olet tarpeeksi vanha omiin päätöksiisi. Ei tuosta nyt kannata herneitä nenään vetää jos joku kehoittaa luottamaan itseensä ja omaan päätöksentekokykyyn?! t.3
mun mielestä tossa ei ollut mitään tylyä. Luulen kanssa, että on todellakin aika alkaa tekemään itse päätöksiä. Suosittelen kyllä uudella paikkakunnalle lähtemistä jos oot koko ikäs siel hinkuttanu.
niin lähtisin toiselle puolelle suomea oman alan töihin työkokemusta kartuttamaan. samalla saisit solmittua suhteita jotka ehkä sitten poikisivat lisätöitä aikanaan. opintoja ehdit suorittaa taas talvellakin!
ap nimenomaan pyysi avauksessaan muilta NEUVOJA, hän ei suinkaan pyytänyt päättämään asiaa puolestaan. itse ainakin pyydän useinkin neuvoja vanhemmiltani tai ystäviltäni jos minulla on joku ongelma.
muut näkevät ongelmaani usein erilaisia näkökulmia kuin mitä itse keksin ja se avartaa omaa näkemystäni asiasta. sitten onkin paljon helpompi TEHDÄ PÄÄTÖS ITSE.
Vanhemmiltani en voi pyytää apua, koska he ovat kuolleet. Minulla ei juurikaan ole vanhempia tuttavia/ sukulaisia, joilta pyytää neuvoa, joten siksi kysyn täältä.
Hmm..olen 24v. minulla on vaativa ammatti ja lisäksi olen yliopistossa. Olen asunut 4 eri paikkakunnalla, olen omillani, olen asunut vuoden ulkomailla.. Ja kuten jompikumpi teistä älykkäästi väläytti, olen tosiaan " hinkuttanut " tällä paikkakunnalla alle kaksi vuotta yliopisto-opintojen vuoksi. Näin. Kiitos vastanneille!
Ap
Kotiin jäämällä
+ ei ylimääräisiä matka- ja vuokrakuluja ja puhelinkulutkin jäävät pienemmäksi
+ opinnot edistyvät
+ ystävät ja suku lähellä
- et saa oman alan työkokemusta
Muualle lähtemällä
+ saat oman alan työkokemusta, jolla voi olla työmarkkinoilla ratkaiseva merkitys
+ saat laajennettua kontaktiverkostoasi
+ opit uutta itsestäsi, kun asut kesän pois normaalikuvioista
+ saat uusia ystäviä
- taloudellisesti rankempi vaihtoehto
- opinnot eivät etene
- ystävät ja suku kaukana
Jatka itse listaa (niin plussia kuin miinuksiakin)! Mieti sitten, mikä lopulta on se seikka, joka painaa vaakakupissa niin paljon, että toisen vaihtoehdon plussat kannattaa jättää väliin.
Jotkut esimerkkini eivät olekaan relevantteja.
Tärkeintä on kuitenkin se, että itse kirjaat mahdollisimman monta plussaa ja miinusta!
t. 13
Itse tekisin ilman muuta päätöksen lähteä hakemaan kokemusta vielä kun elämäntilanteesikin sen sallii. Myöhemmin voi olla, että elämäntilanteesi ei ole yhtä joustava ja silloin kokemus painaa paljon kun kilpailet lähelläsi olevista työpaikoista.
Mun ei tarvis miettiä hetkeäkään. Aina pitää ajatella tuollaisia asioita sillä tavalla, että mikä hyödyttää kaiken kaikkiaan eniten. Opinnot saat joka tapauksessa tehtyä loppuun (ota tiukempi tahti nyt talvella ja keväällä ja seuraavana syksynä), mutta jos oman alan työkokemus on kiven alla, niin se on tärkeintä! Valmistuttuasi sinulla on molemmat, koulutus ja kokemusta. Jos jäät kotipaikkakunnalle, niin vain koulutus. Kumpi on parempi vaihtoehto?
Pistä kummankin vaihtoehdon plussat ja miinukset paperille ja vertaa niitä. Tuskin kumpikaan huono vaihtoehto on.