Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisustusideoita, kun budjetti on käytännössä lähellä 0 euroa, mutta

Vierailija
09.06.2012 |

taitoa tehdä itse ja joitakin tarvikkeitakin löytyy, sekä sukulaisilta saa helposti kaikenlaista ylimääräistä kun ovat ilomielin tunkemassa itselleen ylimääräistä tänne meille. Joskus antavat jotain pientä uuttakin.

Sohvahan on siis ihan kamala, mutta sitä ei vielä voida vaihtaa, joten pienempiä ideoita etsin kuin uudet huonekalut, joista muut on sentään siedettäviä tai jopa ihan ok. Muuten onkin sitten kamala kaaos kun mikään ei sovi yhteen ja osa pienemmästä sälästä on turhaa tai huonolaatuista.

Asunto on myös pieni ja totta kai säilytystilaa liian vähän.

Lähinnä siis kirppareilta mahdollista tehdä hankintoja, tai jostain supermegatarjouksista tms.

Haluaisin kuitenkin kodin nätimmäksi, ettei näyttäisi ihan joltain epäsiistien hippien kommuunilta tai vanhan pultsarisedän asunnolta.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta vinkkiä on hankala antaa ilman tarkempaa kuvausta siitä, mitä löytyy ja mitä tarvitaan.

Jos sinulla on puisia huonekaluja, niin maalaa saman värisiksi. Maalit ja tarvikkeet tosin maksavat, mutta yhtenäinen värimaailma näyttää paremmalta, kuin kirjava kaaos.

Vierailija
2/9 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-huoneen järjestyksen vaihtaminen voi piristää ilmettä.

-Ompele sovaan uusi päällyste tai uudet tyynyjen (koristetyynyjen) päälliset.

-vaihda verhot/matto (löyy varmaan vanhoja mattoja/verhoja)

-pienillä kivoilla koreilla saa tavaroita järjestykseen

-luonnonkukkia pöydälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa itsekään mitä täällä tarvitaan, ahdistaa niin tämä sillisalaatin näköinen kämppä.

Järjestyksen muuttaminen ei valitettavasti onnistu yhdessäkään huoneessa, ovet, kaapit ja ikkunat on sellaisissa kohdissa että huonommaksi vaan menee jos huonekaluja käy siirtelemään.

Kirpparilla olen myynyt jo paljon turhia tavaroita pois, mutta silti tuntuu ettei tilaa ole tullut yhtään lisää.

ap

Vierailija
4/9 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eriparihuonekaluille "huput", siis ompelet sellaiset yksinkertaiset päällyset esim. pöydille, hyllyille (jätä auki yksi sivu, niin että tavarat saa sitä sivua nostamalla) sohvapöydille jne. Tai sohvapöydille riittää kun kankaasta tekee ison pöytäliinan, joka peittää kalusteen.

Tämä ei maksa paljoa, ja yhtenäistää ilmettä + piilottaa epämääräistä sälää.

Koita pitää värimaailma yhtenäisenä muutenkin. Järjestele hyllyyn esim. valkokantiset kirjat vierekkäin, sinikantiset samoiten jne. ei näytä niin sillisalaatilta, vaan siistiltä.

Tähän vuodenaikaan voi piristää sisustusta poimimalla erilaisia ihania kukkakimppuja luonnosta, ja tuoda sisälle. Maljakon voi tehdä vaikkapa vanhasta pullosta, ja tuunata kietomalla sen ympärille kangasta/kivaa paperia, ja narulla nätisti kiinni.

Vierailija
5/9 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ajattelin kokeilla tapetoida huonekalut. Lähes rajaton valikoima vaihtoehtoja. Muuten on kuin mun teksti. Ahdistaa ja kiukuttaa oikein tää kaaos. Kaikki huonekalut eri paria ja sälää siellä sun täällä,tavaroilla ei loogisia paikkoja... Tiedän mitkä tavarat on periaatteessa turhia ja mitkä huonekalut haluaisin pois. Asia ei ole niin yksinkertaista kun asunnossa asuu mies ja lapsiakin. Verhojenkin vaihtaminentuo vsihteöua. Meillä on välillä ihan joku lakanakin,jossa on kiva kuvio.

Vierailija
6/9 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pienellä rahalla taas onnistuu. Ja kaikkea ei tarvitse hankkia kerralla, vaan pikkuhiljaa, sama linja säilyttäen. Itse olen sisustanut pikkuhiljaa, rahaa ei ole ollut ostaa esim. kerralla sohvaryhmää tmv. Olen joutunut tarkkaan harkitsemaan ja selvittämään, että tällä x määräällä rahaa on saatava esim. lapselle sänky, enempään ei ole rahaa. Sitten olen sillä summalla ottanut selvää mitä valikoimaa on, ja ostanut itse paljon esim. laatutavaraa käytettynä. Netti on oiva paikka käytettyjen huonekalujen ostoon. Huutonet, Tori, Keltainen Pörssi E-bay jne. Ja sitten pitää oikeasti roikkua säännöllisesti ko. sivustoilla, että se helmi osuu kohdalle, ja kytätä huutoa, ja ostoa.

Pienellä rahalla siis voi sisustaa ja ostaa huonekalujakin. Itse olen ostanut väärän värisiä, mutta malliltaa ja tyyliltään kivoja huonekaluja, ja sitten hionut maalannut pinnat itse. Maalit eivät ole niin kalliita.

Ja tekstiileillä voi vaikuttaa todella paljon kodin ilmeeseen! Esim. Ikean kankaiden hinta-laatusuhde on tosi hyvä!

Pelkästään huoneiden tapetointi ja maalaus muuttaa täysin ilmettä. Mielestäni halpa sisustusratkaisu siihen nähden, miten paljon sillä voi muuttaaa huoneen/asunnon ilmettä. Ja heti on pinnat siistit ja huolitellun näköiset. Esim. olen tilannut merkkitapettia ulkomailta, kun sieltä saa halvemmalla taptettia kuin kotimaasta. Samoin kankaat ovat halvempia ulkomailta netistä tilattuna ja valikoima laajempi. Vaati että sulla on käytössä luottokortti tai Paypal.

Suosittelen, että maalaat huoneet, vaikka huone kerrallan. Maali ei mielestäni ole niin kallista. Lapsen huoneen maalaaminen esim. jollakin kivalla sävyllä tekee heti sisustetun näköisen. Mieti ja suunnittele värimaailma minka haluaisit huoneeseen, ja soita sitten vaikka Tikkurilan maalauslinjalle (olen sieltä saanut tosi hyviä neuvoja värin valintaan!) niin helpottaa väripaletin valinnassa.

Esim. lapsen huoneessa lelut ja rojut saa helposti piiloon kun ostaa kunnon "lelukaapin" jonne sisään saa koreissa kaikki lelut piiloon lattialta ja seinustoilta. Ikeasta/Kodin ykkösestä varmasti löytyy joku kiva senkki tmv. tähän tarkoitukseen.

Kannattaa siistiä kodin ilme pariin väriin, mitä sitten verhoissa ja huonekaluissa on.

Ensisyksynä itse esim. aion ilmottautua verhoilukursseille kansanopistoon, ja sitten sen jälkeen verhoilla itse kauniilla kankaalla kulahtaneet nojatuolit ja sohvan! Verhot olen aina itse ommellut.

Tekemällä itse siis säästää. Ja jos et osaa itse, niin kansanopistoissa on paljon erilaisia kursseja (esim. ompelukursseja, verhoomokursseja, huonekalujen kunnostuskursseja) joiden avulla opit tekemään paljon itse.

Sisustaminen ei vaadi paljoa rahaa, mutta sen sijaan vaatii taitoa, panostusta ja vaivaa.

Vierailija
7/9 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka :)

Mulla oli joskus sellanen tilanne elämässä että jouduin 6kk asumaan väliaikaisesti ulkomailla ja mitään ei oikein viitsinyt ostaa niin lyhyeksi aikaa. Rakastan siustamista kuitenkin ja en halunnut olla ällöttävien huonekalujen ympäröimänä. Sillon keksin itse tällasia juttuja.

- niittasin niittipyssyllä verhot kiinni seinään kun en raaskinut ostaa verhotankoa. Käänsin kankaan ylälaidasta tietty. Kukaan ei huomannut mitn.

- ostin tauluja pelastusarmeijalta joiden värit sointu yhteen ja maalasin kaikkien raamit valkoiseksi niin oli yhtenevän näköiset lisää.

- niittipyssyllä päällystin levyjä ja lautoja kankailla ja huiveillani tauluiksi

- keräsin pelastusarmeijan kaupasta ja roskalavoilta huonekalut jotka maalasin kaikki valkoiseksi

- isolla pöytäliinalla saa vääränlaisen pöydän helposti sopimaan paremmin muuhun sisustukseen

- sohvan saa peitettyä parivuoteen päiväpeitolla ja näin mileinen värikin

- kattolamputkin helppo tuunata kun virittelet rautalankahäkkyrää johtoon roikkumaan ja kiinnittelet jotain hapsuja/kristalleja/"timantteja" siihen ja näin on itse tehty varjostin. rautalangan voi spray maalilla vielä maalata

- luonnosta keräät säkkyränmallisia oksia ja maalaat ne, niihinkin voi kiinnitellä samoja juttuja kun lamppu ideassa tai vaikka nappejakin. Tuoreet kukat tietysti aina mahtavia ja vielä helpompi jos luonnosta saat niitä kerättyä ilmaiseksi. Omenapuun oksia, sireeniä jne.

Ehdottoman tärkeää on se että saat kaiken turhan sälän pois näkyvistä ja tunget varastoon/vintille niin paljon kun pystyt.

Sitten vaikka päiväpeitoilla peität teidän nojatuolit ja sohvan niin saat yhtenäisemmän ilmeen jos kaikki ovat ihan eri paria. Joko kaikki samanvärisiksi tai esim sohva yhtäväriä, nojatuolit toista ja sohvalle koristetyynyt nojatuolin väristä taas.

Lasten lelut pois olkkarista jos mahdollista. Ellei niin jotain vanhoja puulaatikkoja jotka voi maalata sisustukseen sopivaksi. Ei mitään muovisia.

Toivottavasti jotain apuja tai ideaa tuli tästä. Hankala aina näkemättä tarkalleen ideoida mikä sopii kellekkin.

Vierailija
8/9 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaminen on parasta sisustusta. Hankkiudu ylimääräisestä eroon ja loppu romu laatikoihin/koreihin vaikka avohyllyyn. Ikeasta saa tosi tyylikkäitä, esim. valkoisia kankaisia säilytyslaatikoita, joita käytän leluille, vaatteille, eteisessä jne. Näyttää todella siistiltä, eikä maksa juuri mitään.

Laita pois turhat sisustuselementit, siis ne jotka vain sekoittavat pakkaa. Yksinkertainen on kaunista. Piensisustuksessa toteuta mielellään vain yhtä väriä: verhot, tyynyt, taulut, kynttilät, kipot jne. yhdellä värimaailmalla. Jos tämä ei ole nyt mahdollista, muista tämä jatkossa. Älä ota väärän värisiä tavaroita asuntoosi. Maalaa huonekalut samanvärisiksi ja pidä yksinkertainen linja, koska sisustus on jo nyt sillisalaatti.

Maalaa itse taulu, joku abstrakti vaikka. Myös peilien kehykset voi soinnuttaa sopimaan muuhun asuntoon ja silloin peilitkin ovat sisustuselementtejä.

Vierailija
9/9 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun maalaat valkoisiksi. Kankaitakin voi värjätä halvalla, samaten vanhoja tyynynpäällisiä.

Kauniit saviruukut ja kesäkukkia ikkunalle. Jos ei ole varaa kukkiin, multiin voi lyödä itäneitä perunoita. Perunoissa on tosi kauniit kukat.

Vanhat laatikot saat kauniiksi ja yhtenäisiksi, kun päällystät tapetin tai hylly- tai lahjapaperin jämillä.

Vanhan kirjahyllyn, lautashyllyn tms. saa tosi nätiksi kun tapetoi sen sisäseinän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme