Pääsenkö Haikaranpesään synnyttämään ,
jos BMI on nyt 31 , mutta laihdutan sen pari kiloa jolloin BMI on 29,5 ? Mistä ne ilmottautumisessa varmistavat , puhunko yleensä totta ?
Eka neuvolakäynti on ensviikolla , neuvolakorttiin tulee kai se paino ennen raskautta jonka äiti vaan ilmoittaa terveydenhoitajalle ? Ja se on kai sitten se paino, joka Haikaranpesään ilmoitetaan ?
Viimeksi en päässyt sinne , koska BMI oli 39 . Nt olen laihtunut niin , että BMI on 31 ja tuntuu aika turhauttavalta ajatella , että olisin vieläkin liian läski sinne. Aion laihtua vielä , tavoite on BMI 25 , mutta en halua sressata kohtuuttomasti laihdutuksella raskausaikana.
Ensimmäinen synnytys meni hyvin , nopeasti ja ilman lääkityksiä. Nyt haluaisin synnyttää veteen , jos kaikki menee hyvin.
Ensimmäisen raskauden aikana minulla oli sokerit koholla , mutta pidin tiukkaa diettiä enkä tarvinnut insuliineja. Raskusaikana painoa tuli vaan 2 kiloa ja sen jälkeen olen jatkanut samalla dieetilla ja laihtuminen on ollut hidasta mutta tasaista.
Kommentit (30)
Haluaisin vaan mahdollistaa itselleni sen vesisynnytyksen , kun nyt toissynnyttäjänä jo luulen vähän tietäväni mitä on tulossa.
Toivoisin myös mahdollisuutta otta 4v esikoinen mukaan perhehuoneeseen ja Haikaranpesässä on niitä isompia perhehuoneita.
Mutta ei se minulle mikään pakkomielle ole. Enkä minä sillä asialla ajatellut hehkuttaa , paremminkin harmittaa kun aina vaan olen liian läski siihen mestaan .
ainoa synnytyssairaala pääkaupunkiseudulla, jossa saa synnyttää veteen?
vesisynnytystä vuonna 2008. Kieltäydyin, koska halusin samanlaisen helpon synnytyksen kuin edellinenkin oli ollut. Uskoisin siis, että vesisynnytys on mahdollinen nykyisin jo aika monessa paikassa. Kannattaa kysyä etukäteen.
Naistenklinikka on turvallisin, koska lastenklinikka ym päivystykset ovat lähempänä. Tutun lapsi kuoli siirrossa kättäriltä naikkarille...
2.
Ja toiseksi , sinuna minäkin kysyisin veisynnytysmahdollisuutta muistakin sairaaloista . Tiedän , että ainakin Jorvissa voi synnyttää veteen .
Perhehuoneista en sitten kyllä tiedä Jorvissa ?
En osaa kysymykseesi vastata, mutta tulin toivottamaan voimia synnytykseen! Ymmärrän täysin miksi haluaisit Haikaranpesään, itsekin haluaisin synnyttää siellä (siis jos asuisin siellä päin suomea :D). Luomuna veteen synnyttäminen olis mullakin haaveissa.
Voisko joku valottaa? Siis onko sinne haikaranpesään joku ihmeen painorajoitus? Miksi?
-ihmettelee Itä-Suomalainen rv 37
Tuttava vain sanoi, erttä jos olisi synnyttänyt naikkarilla ei siirtoa olisi tarvittu, lääkärit olisivat olleet paikalla heti ja lapsi ehkä pelastunut.
Sinuna soittaisin sinne ja yrittäisin ilmoittautua, kertoisin taustat eli paino on tasaisesti putoamassa. Eivät ne kriteerit ole mitään kiveen hakattua jumalansanaa, ja olethan jo toissynnyttäjä.
Toivottavasti raskausdiabetes pysyy hallinnassa tälläkin kerralla!
Ja itäsuomalaiselle tiedoksi, Haikaranpesä on Helsingin toisen synnytyssairaalan yksi osasto, jonka erityispiirre on, että synnytykset hoidetaan samalla osastolla (eli samojen kätilöiden toimesta) kuin vuodeosasto. Haikaranpesällä on siis omat synnytyshuoneet. Osasto on saanut alkunsa pehmeämmän ja luonnonmukaisemman synnyttämisen ideaalista, vaikkei se siellä enää välttämättä paljon näykään. Henkilökunta on kuitenkin ymmärtäväisempää ja kannustavampaa luomusynnytyksiä kohtaan ja on useampia kätilöitä jotka hoitaa synnytyksen myös veteen - muualla on vielä enemmän tuurista kiinni onnistuuko.
Haikaranpesään ei oteta riskisynnytyksiä. Siksi on tiettyjä rajoituksia.
Vaikka pääsisi ilmoittautumaan Haikaranpesään, mikään ei takaa että sinne myös pääsee synnyttämään. Tuttavapiirissä on monen monta tapausta, joissa on sitten kuitenkin joutunut muualle, miloin esim ennenaikaisen lapsivedenmenon takia, milloin siksi että osasto on vain ollut täynnä.
Ja toiseksi , sinuna minäkin kysyisin veisynnytysmahdollisuutta muistakin sairaaloista . Tiedän , että ainakin Jorvissa voi synnyttää veteen .
Perhehuoneista en sitten kyllä tiedä Jorvissa ?
Minulla on joka synnytyksessä ennen vauvan pään syntymää tullut vähän kakkaa. Kuka ne kakkat sieltä vedestä kerää ja eikö vesi ala haista ? Vai onko vesisynnytystä ennen aina otettava peräruiske ? Tosin kolmannen syntyessä sain peräruiskeen ja silti tuli ulostetta.
Tiedän , että asia on täysin epäolennainen , mutta minua inhottaa ajatus ammeesta jossa lilluu kakkaa.
Miten voi olla noin vaikee systeemi, miksei sinne vois ilmottautua vaikka netissä. Täytyy soittaa ensiviikolla uudelleen ja näköjään varata koko päivä soittamiseen...
Miten voi olla noin vaikee systeemi, miksei sinne vois ilmottautua vaikka netissä. Täytyy soittaa ensiviikolla uudelleen ja näköjään varata koko päivä soittamiseen...
menossa, kannattaa siis soittaa uudemman kerran.
Haikaranpesässä voidaan hoitaa sinua, jos sinulla ei ole
•perussairautta
•sairaalaseurantaa vaativaa raskaudenaikaista sairautta kuten maksan toiminnan häiriötä, kohonnutta verenpainetta, anemiaa tai insuliinihoitoista raskausdiabetesta
•tulehdusoireita
•häiriötä sikiön kehityksessä, kasvussa tai voinnissa kuten pieni- tai suuripainoisuutta
•ennen- tai yliaikaista synnytystä, synnytys ennen 37. raskausviikkoa tai 42. raskausviikon jälkeen
•monisikiöraskaus
•päihteiden väärinkäyttöä
•tupakointia 20. raskausviikon jälkeen
•runsasta ylipainoa, eli painoindeksi yli 30 ennen raskautta
•psyykelääkitystä 20. raskausviikon jälkeen
•ensisynnyttäjänä ikää alle 18 vuotta tai yli 40 vuotta (uudelleensynnyttäjällä ei ikärajoitusta)
Onko se nyt noin vaikeaa, meette sairaalaan ja synnytätte siellä. Etelänpellet, ennen ekaa neuvolla jo aletaan miettimään kivunlievityksiä ja synnäreitä.
Meillä täällä pohojoosessa on asiat palijo paremmin, kaikki menee samaan sairaalaan ja synnyttää siellä just siinä huoneessa, mikä arvonnassa osuu kohdalle, eli mikä sattuu vaan olemaan vapaana. Eipä pääse naapurin muija hehkuttamaan vesisynnytyksillä tai kotisynnytyksillä. Ja joo, kun te mietitte, että apua, synnärille on matkaa 30km, milloin pitää sinne lähtä, niin pohojosessa matkaa on 300-500km, ja välillä lapset syntyy ihan tielle sillä synnärimatkalla.
Mutta laihduttaminen on hyvä juttu, senkun vaan AP sanot painoksi sen BMI29. Sulla on hienosti paino vähentynyt, olet onnistunut elämäntapamuutoksessasi. Toivottavasti raskaus menee hyvin ja vaivan palkaksi saat terveen ja elävän vauvan.
Luulin , että siellä on jotain mahdollisuutta keskustella kätilön kanssa etukäteen , mutta ei kuulemma olekaan enää. eikä kuulemma useimmiten saa perhehuonettakaan.
Empä tiedä edes enää , miksi vaivauduin ilmottautumaan. Ylimainostettu juttu. Ja mun mielestä kyllä toi nimikin on jotenkin tyhmä. En taida mennä sinne, miks ihmeessä edes luulin haluavani? mun doulan mielestä ykköspaikka, mutta jotenkin alkaa tuntua siltä, että doula ssa mennä yksin sinne pesäilemään , mä en halua koko synnytystä.
Siellä ei ole juurikaan henkilökuntaa ainakaan öisin. Erittäin huono kokemus meillä sieltä viime vuodelta.
sitten soitettuasi kertomaan, että mitä eri sairaaloista sanottiin vesisynnytysmahdollisuuksista. Itsellä myös nimittäin vesisynnytys haaveissa.
t. 4