Pääsenkö Haikaranpesään synnyttämään ,
jos BMI on nyt 31 , mutta laihdutan sen pari kiloa jolloin BMI on 29,5 ? Mistä ne ilmottautumisessa varmistavat , puhunko yleensä totta ?
Eka neuvolakäynti on ensviikolla , neuvolakorttiin tulee kai se paino ennen raskautta jonka äiti vaan ilmoittaa terveydenhoitajalle ? Ja se on kai sitten se paino, joka Haikaranpesään ilmoitetaan ?
Viimeksi en päässyt sinne , koska BMI oli 39 . Nt olen laihtunut niin , että BMI on 31 ja tuntuu aika turhauttavalta ajatella , että olisin vieläkin liian läski sinne. Aion laihtua vielä , tavoite on BMI 25 , mutta en halua sressata kohtuuttomasti laihdutuksella raskausaikana.
Ensimmäinen synnytys meni hyvin , nopeasti ja ilman lääkityksiä. Nyt haluaisin synnyttää veteen , jos kaikki menee hyvin.
Ensimmäisen raskauden aikana minulla oli sokerit koholla , mutta pidin tiukkaa diettiä enkä tarvinnut insuliineja. Raskusaikana painoa tuli vaan 2 kiloa ja sen jälkeen olen jatkanut samalla dieetilla ja laihtuminen on ollut hidasta mutta tasaista.
Kommentit (30)
kunhan on turvallista? Ihan turhaa hehkuttaa Haikaranpesällä.
Ei tietenkään ole sama! On hyvin paljon väliä sillä, millainen kätilö on ja mitä vaihtoehtoja sairaalalla/osastolla on tarjota esim. kivunlievitykseen. Outoa, että joidenkin mielestä synnytyksen kululla ei ole mitään väliä, ihan kuin nainen olisi pelkkä synnytyskone. Ja kyllä se lapseenkin vaikuttaa, onko esim. ainoa vaihtoehto epiduraali, vai onko pehmeämpiäkin menetelmiä tarjolla.
viisastella sillä , että joku jatkaa keskustelua samaan sävyyn ?
No , kiitos kaikista asiallisiata kommenteista . Taidan soittaa noihin sairaaloihin ja kysyä miten parhaiten se vesisynnytys järjestyisi.
Kaikissa noissa sairaaloissa on yhteinen ohjeistus tilanteista , jolloin äiti ei voi synnyttää veteen ( esim. vihreä lapsivesi tai iso lapsi ).
Sitten tarvitaan kuitenkin myös vesisynnytykseen perehtynyt kätilö ja jos sellaista ei työvuorossa ole , veteen synnyttäminenkään ei ole mahdollista.
Sekä Jorvissa että Naistenklinikalla on vaan 1 amme , kätilöopistolla 2 kpl ( 1 synnytysosatolla ja 1 Haikaranpesässä). Haikaranpesässä on eniten vesisynnytyksiä joten siellä on varmaan sit eniten vesisynnytyksiin perehtyneitä kätilöitäkin .
Jotenkin kiva tietää , että vesisynnytys voi olla mahdollista muuallakin kuin Haikaranpesässä. Mutta aika monta epävarmuustekijää tossa kyllä on . Joka sairaalassa juttelin tosi kivojen ja ystävällisten kätilöiden kanssa , jotka eivät mitenkään väheksyneet mun vesisynnytystoivetta.
silloin kun tuo itse oman altaan mukanaan ja tukihenkilö hoitaa sen täyttämisen/tyhjentämisen jne. Olen itse synnyttänyt kättärillä ja keväällä valmennuksessa eräälle pariskunnalle kätilö näin kertoi. En valitettavasti muista mistä noita itsetäytettäviä ammeita sai ostaa/vuokrata, mutta kätilö tuntui olevan asiasta tietoinen...joten soita ihmeessä kättärille ja kysy.
Kaikissa noissa sairaaloissa on yhteinen ohjeistus tilanteista , jolloin äiti ei voi synnyttää veteen ( esim. vihreä lapsivesi tai iso lapsi ).
Sitten tarvitaan kuitenkin myös vesisynnytykseen perehtynyt kätilö ja jos sellaista ei työvuorossa ole , veteen synnyttäminenkään ei ole mahdollista.
Sekä Jorvissa että Naistenklinikalla on vaan 1 amme , kätilöopistolla 2 kpl ( 1 synnytysosatolla ja 1 Haikaranpesässä). Haikaranpesässä on eniten vesisynnytyksiä joten siellä on varmaan sit eniten vesisynnytyksiin perehtyneitä kätilöitäkin .Jotenkin kiva tietää , että vesisynnytys voi olla mahdollista muuallakin kuin Haikaranpesässä. Mutta aika monta epävarmuustekijää tossa kyllä on . Joka sairaalassa juttelin tosi kivojen ja ystävällisten kätilöiden kanssa , jotka eivät mitenkään väheksyneet mun vesisynnytystoivetta.
t. 4 ja joku muukin numero jota en nyt muista.
Siellä on itseasiassa 1 sellainen ylimääräinen amme , mutta se on irrallinen ja täyttäminen on tehtävä itse. Samoin Naistenklinikalle saa viedä oman ammeen ja sielläkin sitten se täytyy itse täyttää. Jorvista en huomannut asiaa kysyä, mutta luulisi että jos ohjeistus on joka sairaalassa sama , saa viedä sinnekin.
En ole valmis hommaamaan omaa ammetta ja huolehtimaan sen täytöstä. Synnytyksessa haluan keskittyä vaan supistuksiin ja mieskin saa olla minun tukenani eikä ammetta täyttämässä. JOs sairaalan oma amme ei ole vapaana, niin sitten ei ole. Siinätapauksessa olen ajatellut käyttää apuna suihkua ja mahdollisesti synnyttää kontallaan mieheen nopaten . Se asento tuntui hyvältä ekassa synnytyksessä.
Kaikenkaikkiaan en halua tehdä tästä liian isoa asiaa itselleni. Synnytän veteen jos se on mahdollista , mutta en tee siitä nyt kynnyskysymystä. Ja koitan ilmottautua sinne Haikaranpesään , jos en kelpaa niin synnytän muualla.
Ambulanssi sitten vei minut ja vauvan naistenklinikalle. Jos olisin ehtinyt sairaalaan , olisn synnyttänyt haikaranpesässä. Ambulanssimiehet valitsivat naikkarin koska se oli lähempänä. Ihan hyvä kokemus oli, perhehuone saatiin.
Ja esikoinen syntyi siis kotiin siksi, että olin 3 tuntia suihkussa ja sitten alkoikin jo ponnistuttaa. Haikaranpesässä sanoivat puhelimessa, että nyt soitatte ambulanssin ja niin tehtiin . Olin soittanut jo kerran aiemminkin , jollin sain neuvon mennä suihkuun ja olla kotona niin pitkään kuin pärjään .Ponnistin ehkä 10min. Vauva huusi heti ja tilanne oli ihan naurettavan koominen ja sekava.
Siellä on paljon kätilöitä , joilla on taitoa hoitaa luomusynnytyksiä ja kannustaa äitiä ilman lääkkeitä. Siellä on mahtavan imetysmyönteinen henkilökunta ja isät saa aina olla yötä osastolla. Suosittelen jos et halua liukuhihnalle lääkityksiä saamaan.
että th tietää lähettää oikeaan sairaalaan paperit. Meillä ei ole mitään aluejakoa, että jokin sairaala olisi automaattisesti se synnytyspaikka. Pohjoisen pöllöillä on onneksi tämän suhteen helpompaa, kun ei tarvi valita vaan tyytyy siihen mitä on tarjolla.