Vanhemmat! Millainen päiväkodin hoitaja on "ärsyttävä"???
Itseäni ärsyttää suunnattomasti jos:
-hoitaja utelee päivittäin kotiasioistamme
-Hoitaja ei ymmärrä työnkuvaani ja kuvittelee että pidämme lasta hoidossa myös lomilla (minulla usein töitä juuri silloin kun muut lomalla)
-lasten vaatteiden yletön kehuminen (meistä ne on ihan tavallisia vaatteita, tykkään vain pukea sävy sävyyn, myös sukat)
-jatkuva ihmettely kuinka jaksan kuljettaa lastamme pitkän matkan hoitoon (miksen jaksaisi?)
-hoitaja ei oikein osaa kertoa lapsen hoitopäivästä mitään häntä haettaessa
-toistuvista kehoituksista ja neuvoista huolimatta lapselle puetaan aina liikaa päälle (vai miltä kuulostaa -3-kelillä sisävaatteet+ villavaatteet+fleece+ paksu toppapuku + kurikset?)
-hoitaja ei ymmärrä nykypäivän vaatteita ja varusteita. Esim. kaikilla oltava talven loskasäällä kumpparit vaikka talvikengät ovat vedenpitävät (ovat myös lämpimämmät ja ei niin liukkaat)
-uusi hoitaja/ sijainen ei esittele itseään vanhemmille työt aloittaessaan
-Hoitaja on nyrpeissään jos haen lapsen aiemmin enkä ole ilmoittanut siitä (anteeksi, että joskus pääsen ihan yllättäen aikaisemmin pois töistä ja haen lapsen kotiin)
Kommentit (7)
Vielä en osaa sanoa millainen hoitaja ärsyttää. Ehkä sellainen, joka ei uskalla sanoa suoraan sitä mitä sydämellään liikkuu lapseen liittyen. Hoitaja on tärkeä kasvatuskumppani meidän vanhempien kanssa. Lapsi viettää ison osan päivästä hoitajan kanssa. Siksi toivoisin avointa keskustelua, ei kyräilyä.
Oikein etsimällä etsitään jotain vakavaa kasvatukseen liittyvää vikaa, kun poika 2-vee on todella helppo, rauhallinen ja sopeutuvainen luonne. Isänsä oli AIVAN SAMANLAINEN ja on vieläkin, neuvolassa todettu että lapsessa ei mitään vikaa. Silti aihe toistuu viikosta toiseen ja koko ajan pitää tehdä numeroa siitä että "teidän x ei tänäänkään suuttunut yhtään kun blaablaa ja teidän x sitäsuntätä". Haloo, ovatko kuulleet temperamenttieroista??
Tarhavuosia meidän perheellä on takana jo 11 yhteensä. Yksi asia jäi ärsyttämään aikoinaan kun menin esikoinen sylissä hakemaan hoitopaikan hakukaavakkeita lähitarhasta, huudettiin pihalla " että ei kai noin pientä vielä hoitoon". Esikoinen oli siis puolivuotias ja sai hän kasvaa korkeaan 10 kk:n ikään, ennen kuin veimme hoitoon :D
Nämä pienten "hoitajat" antoivat pienten istua kuravermeissään lätäkössä ja juorusivat itse kolmen hengen ryppäässä taka-alalla.
Lapsen itsetuntoa lytistävä hoitaja. Jokaisella on huonoja päiviä, mutta jatkuvasti huonolla tuulella ja lapsia mitätöivä hoitaja voisi miettiä alan vaihtoa tai apua mielialansa hoitoon.
Sekin ärsyttää, jos lapsen päivästä ei tiedetä kertoa mitään, onko nukkunut, miten on syönyt, mikä on ollut mieliala tai onko ollut jotain harmeja tms.
Siis hoitaja, joka luulee tietävänsä tilanteessa kuin tilanteessa paremmin lapseni kasvatuksesta vain koska on kouluutkseltaan lastenhoitaja/lastentarhaopettaja.
Hoitaja joka puuttuu, kommentoi ja neuvoo minua kotikasvatuksessa silloin kun en ole neuvoja pyytänyt. Esim ruokailuun liittyvissä asioissa, olen kuullut vierestä kun hoitaja oheisti toista äitiä terveellisestä ruokavaliosta (lapsi oli sanonut pk:ssa että kotona syödään aina nakkeja ja limua, mikä sitten osottautui "hieman" liioitteluksi).
Turha neuvominen vaatetuksessa, esim meidän pojan housuista sanoi eräs hoitaja "onhan ne kauniit, muttei ne kyllä lämmitä" Olisi pitänyt ostaa collareita. Lapsella oli pitkät kalsarit + hennesin puuvillahousut ja hyvin niillä tarkeni kevätsäässä.
Hoitaja joka äksyilee ja tiuskii lapsille tai huutaa (!). Omasta jaksamisesta pitää pitää huolta, ei purkaa väsymystä ja turhautumista lapsiin.
Nuo olivat ärsyttäviä paitsi kahteen haluan antaa kommenttia.
- Kotiasioiden "utelu" kuuluu kohtuullisessa määrässä työn kuvaan. On tärkeää, että tiedämme lapsen koko elinpiirin. Tehtävämme on vanhemmuuden tukeminen, lapsen kasvun tukeminen. Avioerot tulevat ilmi vasta kun toinen muuttaa pois kotoa, jos silloinkaan. (Ymmärrän, että niistä on vaikea puhua, mutta lapsi saattaisi haluta, että mekin tiedämme, että kotona on vaikeaa. Voisimme tarjota rauhaa ja syliä enemmän hänelle.)
- Kotiasioiden utelu on aivan sama asia kuin vanhemmat utelevat hoitopäivästä. On tärkeää että lapsen kasvattajat tietävät lapsen "kokonaisuuden". Miten meni viikonloppu jne.
Hoitaja ei osaa kertoa lapsen päivästä:
Tämä on silkka mahdottomuus! Yleensä lapsen kanssa ollut ihminen on päässyt kotiin siinä vaiheessa kun vanhemmat tulevat hakemaan. Ei hän pysty kaikkea kirjoittamaankaan lapsesta ylös. (Tai pystyy, mutta kuka sillä aikaa hoitaa lapsia??). Toisaalta, vaikka olisin syönyt itse lasten kanssa, en silti muista enää kolmen tunnin päästä, miten kukakin söi. Huomio saattaa kiinnittyä ruokailussa esim. mielenkiintoiseen keskusteluun hautajaisista tai maitolasin kaatumiseen.
Älkää huoliko! Kyllä hoitaja on lapsenne hoitanut, vaikkei muista yksityiskohtia!
Muistatko itse illalla, miten paljon ja mitä olet ITSE syönyt päivällä. Tai muistatko vapaapäivän iltana, miten kukakin perheestänne söi?! Poikkeukset muistan, mutta en muuta.
- "kyräillään" jotakin asiaa viikkotolkulla ennen kuin joku sen sanoo ääneen, eli osta lapsellesi gollege tai trikoohousuja, meillä ei käytetä täällä päiväkodissa muita
- miten ihmessä sä jaksat tämän lapsen kanssa, onko sulla edes apua (mies on kyllä apuna ja joo jaksan, oma lapsenihan tämä on)
- Haen aina lapsen puoli tuntia - tunnin aikaisemmin hoidosta, kun olen ilmoittanut. Kerran työssä tulee tilanne että tulen myöhästymään hakemisesta noin puoli tuntia, soitan hoitoon ja kerron valitettavasti myöhästyväni puoli tuntia. Se on maailman loppu ja kyse ei ole normaalista päiväkodista vaan vuorohoidosta jossa aina ihmisiä ja haku olisi ollut 15:30 ja pääsen hakemaan klo:16.
- Vaatteissa aina jotakin vikaa, pitkiä hiuksia ei saa laittaa kiinni (ottavat aina pois heti kaikki)