Tappeleeko muiden lapset jatkuvasti??? ov
Meillä 6v ja 4v jotka jatkuvasti tappelee. Nimittelee toisiaan joka johtaa lyömiseen ja itkemiseen. Kantelevat jatkuvasti toisistaan "Äitii!! "Pekka" matkii/otti mun lelun/kiusaa jne." Varsinkin nuorempi hakee jatkuvasti riitaa. En jaksaisi enään yhtään kuunnella ja katsella tätä taistelutannerta!!
Osaavat kyllä myös leikkiä yhdessä ja pitää toisistaan huoltakin. Mutta tappelevat nykyään huomattavasti useammin (joka päivä ainakin kerran)
Kommentit (13)
Meillä samanikäiset lapset kuin teillä ap ja tuntuu, että jatkuvasti vääntävät jostain! Herrrrrmo menee!
Tavallista on meilläkin, vaikka ovat isompia.
Haluatko seuraavaksi kysyä, missä iässä lopettavat? Välillä voi olla rauhallisempaa, mutta kyllä sisarusten tappelut voivat jatkua elämän ehtooseen saakka. Seurasin sivusta sisaruksia, joiden ottelut päättyivät vasta toisen kuolemaan yli 70-vuotiaana.
jos lohdutusta haluat, niin et saa, sillä vielä tuolla iälläkin se tappelu jatkuu.
Meillä syyllinen melkein aina on kuopus.
Todella rasittavaa noi lasten riidat.
Joskus toki tulee pieniä erimielisyyksiä mutta ei usein. Ovat tosi hyvät kaverit ja muutenkin rauhalliset tapaukset.
Oletko miettinyt mistä tappeleminen johtuu? Onko sinun ja/tai miehesi käytöksessä jotain mikä laukaisee sisarkateuden?
Keskinäiset ottelut alkoivat suunnilleen siinä vaiheessa, kun esikoinen oli 5v ja keskimmäinen 2v... Tappelivat oikein urakalla pari vuotta.
Välillä on ollut seesteisempiä kausia. Ja sitten nuorin on tosiaan tuon 3v ja ilmeisen ärsyttävässä iässä. Ja osaa todellakin kiusata, kiljua, että häntä kiusataa, läpsii, härnää ja ties mitä.
Tänäkin aamuna olen toiminut jo eräänkin kerran erotuomarina...
Taistelee noi isommatkin keskenään, muttei enää nyt niin usein. Ja osaavat setviä keskenäänkin erimielisyyksiä. Mutta pikkusiskonsa kanssa kaikki tuntuu välillä olevan vaan vaikeeta. :P
Toki riitaa tulee välillä, mutta erittäin harvoin sellaista riitaa, että pitäisi tulla "rollimaan" äidille. Suurimmaksi osaksi tykkäävät leikkiä yhdessä.
Lapset 6 v ja kohta 3 v. JA sille, joka jeesusteli, että hänen lapsensa eivät tappele, niin eiköhän se ole ihan luonnekysymys pikemminkin kuin kasvatuksesta kiinni. Toki niihin lasten riitoihin pitää oikealla tavalla puuttua ja niitä selvitellä tarpeen mukaan.
fakta vaan on että usein kun syntyy toinen lapsi kokee esikoinen mustasukkaisuutta ja sisarkateus ja riidat juontavat usein juurensa sieltä.
Sitten on toki omaa luokkaansa nämä sukupuolen suosijat. Toinen on haluttua sukupuolta ja toinen ei. Sitten vaikka ei tarkoiteta niin alitajuisesti suositaan sitä haluttua jolloin ei-haluttu tulee kateelliseksi.
Tai jos näin ei ole niin sorrutaan huomaamatta siihen stereotypiaan että poika on villi ja paha, tyttö on suloinen ja kiltti. Niin onhan se päivän selvää että riitoja tulee.
Toki voi olla luonne kysymyskin. Onko se sitten niin että riitelevien sisarusten vanhemmat ovat agressiivisempia luonteeltaan kun ei riitelevien :)
Mä väitän että kyse on ainakin osittain kasvatuksesta. Mutta tästä nyt saan lokaa niskaan, että poistun palstalta päivän puuhiini.
Pojat 7 v ja 5 v. Jokapäiväistä nahistelua vähintään, välillä tapellaan tönien jne. Mulla aina nousee stressihormonit kattoon kaikesta kitinästä ja itkemisestä ja juuri tuollaisesta "kantelusta", mitä toinen sanoi tai teki. Tosin usein leikkivät ihan sovussakin ja tekevät yhteisiä juttuja.
Meillä laitettiin pojille juuri omat huoneet. Toivon, että nyt hieman kinastelu rauhoittuu, kun on se oma paikka, mihin mennä eikä toinen saa tulla häiritsemään.
Olen osittain samaa mieltä 11 kanssa. Tunnen monta tapausta, jossa esikoinen on jäänyt kakkosen varjoon ja varmasti ainakin osa tappeluista johtuu kateudesta. Enemmän luulen kuitenkin vaikuttavan lapsen oma temperamentti ja persoonallisuus. Toiselle lapselle jakaminen ja peleissä häviäminen on vaan helpompaa.
Mulla on kaksoset, samaa sukupuolta ja ovat tottuneet jakamaan kaiken alusta lähtien. Tänään ovat taas olleet toistensa kurkuissa koko aamun. "Äitiii, Laura kiusaa! Äitiii Minna tönii! Äitii, äitii, äitii!" Ja sitten huidotaan, tönitään ja syljeskellään (=johon puutun välittömästi).
meillä tytöt 11 ja 7. Heillä on ihan erilaiset leikit, erilaiset luonteet eivätkä he oikein onnistu yhdessä touhuamaan sovussa. Toki on myös hyviä hetkiä, kun isosiskoa tarvitaan vähän pienempää puolustamaan, mutta pääsääntöisesti siis soditaan. Jos isomman omat kaverit ovat jossain reissuissa, hän keskittyy ärsyttämään pienempää ja toisinpäin.
Meillä lapset 6v. ja 2v. Koko ajan tappelua. Varsinkin esikoinen tahallaan ärsyttää pikkusiskoa.