Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen poisto

Vierailija
08.06.2012 |

Minulta poistettiin kilpirauhanen kuukausi sitten. Olen edelleen hirvittävän väsynyt ja aivokoomainen. Nukkuisin vain. Aivot eivät toimi lainkaan, autoa en uskalla ajaa. Eilen eksyin kauppakeskukseen, enkä muistanut mitä olin mennyt ostamaan...

Lääkettä syön nyt yhden päivässä. Onko tämä annos ihan pielessä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaltani on poistettu kilpirauhanen ja hän syö 1,875 mikrogrammaa päivittäin. Tavallisin annos heillä joilla kilpirauhanen on kokonaan poistettu lienee 2 mikrogramman molemmin puolin. Tämä on yksilöllistä. Tuttavalleni määrättiin 2,5 mikrogrammaa leikkauksen jälkeen josta hän meni reilusti ylitoiminnan puolelle.

En halua yllyttää mitenkään, mutta jos sulla on riittävästi tyroksiinia seuraavaan lääkäriaikaan asti niin voisit kokeilla nostaa annosta esimerkiksi 0,75 mikrogrammaan. Tai yrittää saada lääkärille soittoajan ja sopia annoksen nostosta.

Vierailija
2/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui vielä että oliko sinulla pahalaatuinen kasvain joka vaatii mahdollisesti radiojodihoidon? Jos oli niin älä sitten ala omaehtoisesti nostamaan tyroksiini annosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksiköt meni väärin eli tarkoitin viestissä milligrammoja eikä mikrogrammoja.

Vierailija
4/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä itse säädä annosta, mee mielummin vaikka yksityiselle endokrinologille. Todella outoa että jatkohoito tkssa ja vasta elokuussa. Voitko mennä päivystyksen kautta ja valittaa huonoa oloa?

Olosi ei ole normaali, vaikkakin arvojen tasoittuminen voi kestää jonkin aikaa. Itselläni oli 2,0mg eli tupla-annos leikkauksen jälkeen. Nyt se on laskettu 1,5 . Silti tuo 1,0 voi olla alhainen. Vaatii verikokeet ja hyvän osaavan lääkärin sekä vähän kärsivällisyyttä.

Vierailija
5/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otathan lääkkeen aamulla tyhjään vatsaan runsaan veden kanssa siis muutama lasi vettä päälle? Samalla ei saisi ottaa kalsiumia, eli ei maitotuotteita tai kalsiumia sisältäviä monivitamiineja 4 tuntiin tyroksiinin jälkeen. Mulle ei kerrottu näitä ohjeita ja ihmeteltiin vaan kun mikään ei imeydy vaikka annosta nostettiin.

Itse otan ensin tyroksiinin, sitten aamupuuhat, vasta n. puolen tunnin kuluttua aamiainen, mutta ei mitään maitotuotteita, edes kahvimaitoa.

Vierailija
6/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otatko siis 0,1mg eli 100mikrogrammaa/vrk. Sitä on pienenmpääkin vahvuutta olemassa eli 25 mikrogrammaa. Pyydä lääkäriltäsi resepti siihenkin niin voit tarvittaessa kokeilla nostaa annostusta ensin 125. Voi olla, että tarvitset vieläkin isompaa annosta, mutta kokeilemalla löytyy sopiva.

Muista kuitenkin syödä yhtä annosta useampi viikko kerrallaan, että tiedät miten vaikuttaa. Vaikutus ei nimittäin tule välttämättä heti. Minulla on vajaatoimintaa ja annokseni on 125mikrogr/vrk eli enemmän kuin sinulla ilman kilpirauhasta. Toki yksilöllisiähän nämä ovat. tsemppiä!

Vierailija
7/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen leikkausta annos oli 50 milligrammaa.

Ja nyt olen syönyt tätä sataa neljä viikkoa, eikä olo ole yhtään kohentunut.

Hutera ja sumuinen ja uupunut olen.

ap

Vierailija
8/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on seuraava kontrolli? Sen pitäisi jo melkein olla. MInulla seurattiin sairaalasta pääsyn jälkeen ensin kahden viikon kuluttua ja sen jälkeen kuukauden ja nyt kolme kuukautta väliä.

Soita sisätautien polille niin he katsoo hetimmiten tuon.

Vierailija
9/13 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen päälle myös siitä lähettäneestä sairaalasta. Seuranta-aika olisi ollut terveyskeskuksessa joskus elokuussa ja sekin minun olisi itse pitänyt jonottaa.

Minulta meni monta tuntia ja pari yhteydenottoa potilasasiamieheen, että sain nyt viimein edes sen ekan seuranta-ajan. Se on nyt juhannuksen alla reilu kuukausi leikkauksen jälkeen.

Uhkasin lakimiehellä ja julkisuudella ja räyhäsin ja kauan ennen kuin tämäkään järjestyi.

ap

Vierailija
10/13 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutut oireet. Ja vaikka viesti tulee myöhässä niin auttaa ehkä jotain muuta myöhemmin. Pahinta tässä on se, että tavallinen terveyskeskuslääkäri ei ota näitä oireita tosissaan. Tuo aivosumu, loputon väsymys ja asioiden unohtelu ovat kohta pilanneet omankin elämän. Oireet on selitetty yli 10 lääkärille, ja kaikilla sama idioottimainen asenne asiaan. T4-arvo on normaali, joten missään ei muka voi olla vikaa. T4 on varastohormoni, joka muuttuu T3:ksi. Paitsi jos potilaalla on kilpirauhanen on poistettu/tuhoutunut..kilpirauhanen muun muassa tuottaa T2:ta, jota tarvitaan tuossa muutoksessa. = Hakeudu lääkärille, joka ymmärtää kilpirauhasen kunnolla. Peruslääkäri ei edes ymmärrä endokrinologin lausuntoja ja saa sätkyn kun kuulee jostain niinkin eksoottisesta kuin S-TPOAb:sta.

Kysele yhdistelmähoidon mahdollisuudesta, T4+T3.

Ps. Ketjun aloittajan annos kuulostaa todella pieneltä ihmiselle, jonka kilpirauhanen on poistettu. Pienikokoinen ihminen?

Vierailija
11/13 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli oireina loputon väsymys, jatkuva aivosumu, unohtelu (olin ennen tarkka) ja tyroksiinia meni 0,2 milligrammaa päivässä. Apua ei löytynyt edes endokrinologeilta 15 vuodessa. KAIKKI vaivat hävisivät alkuvuodesta kun aloin ihan muista syistä puolipaastolle, kaikki syöminen ajoittuu 8h ajalle päivässä. Syy ei ole tiedossa, mutta ilmeisesti aineenvaihdunta muuttui jotenkin.

Kannattaa ainakin testata, vaikutus tuli parissa päivässä.

T. Vihdoin entisellään

Vierailija
12/13 |
19.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taas ihan päin vastoin. 1tabletti aamulla nukun hyvin 8h ennen n.3-4h. Ei aivosumuja, jaksaisin tehdä vaikka mitä mutta en saa vielä koska leikkauksesta 4 pvää.

Auttaa en osaa mutta ainakin nyt menee paremmin koko poiston jälkeen.

Vierailija
13/13 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kilpirauhasleikkauksessa noin 6 vk sitten, olen yskinyt siitä lähtien, yölläkin herään yskimään. Tämä yskä käy jo hermojen päälle, olen kokeillut kaikenlaista, mikään ei auta.Onko kenelläkään kokemusta tälläisestä tai tietoa, mistä saisi apua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme