Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kolme vuotiaani on edelleen täysin vaipoissa. Kysyttävää?

Vierailija
07.06.2012 |

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa voi toki sitä ollakin, kuuluu opettamiseen.

Mutta sitten kun lapsi oppii jujun, niin kyllä sitten riittää se että potta on tarjolla. Ainakin mun kaikilla kolmella lapsella on ollut just näin. Muistuttanut olen korkeintaan silloin kun ollaan lähdössä jonnekin pidemmälle. Kyllä alle 2v hallitsee oikein hyvin housujen alaslaskun ja potalle istumisen. Kun sen vain opettaa.

En maininnut tuossa aiemmassa viestissäni, että olen auttanut myös 1 sukulaisen ja yhden kaverin lapset kuiviksi. Molemmat oli päälle 2v.

Kaveri varsinkin oli kyllästynyt vaipparalliin ja lapsi oli meillä pari viikkoa päivisin hoidossa kun itse olin hoitovapaalla. 2v ymmärtää puhetta jo sen verran, että lahjonnalla lähdettiin liikkeelle. Lahjoin lasta tarroilla ja kehuin isoksi pojaksi aina kun pissa tuli pottaan.

Silloin kun pissi tuli muualle, en varsinaisesti torunut vaan muistutin että pissipäs ensi kerralla pottaan niin saat taas tarran.

Käytimme lapsella villavaippahousuja opetusjakson ajan. Ne imevät isomman lapsen pissan hyvin, joten ei tullut isoa lammikkoa lattialle. Villikset tuntuvat inhoilta pissaisina (ilman mitään imuosia), joten annoin olla pissaisena kunnes lapsi itse tuli kertomaan.

Jo parin päivän aikana tapahtui huima kehitys ja viikon jälkeen vahinkoja sattui lähinnä kotona. Suurin askel oli siinä että sai lapsen tuntemaan potalla istumisen luonnolliseksi. Sen jälkeen kaikki kävi helposti.

-23-

Alle 2-vuotiaan kuivaksi oppiminen on yleensä sitä, että äiti käyttää aikansa lapsensa kyttäämiseen, eli koska voisi olla hätä ja nättääkö nyt siltä, että tulisi pissa jne. LApsi itse ei vielä näitä toimintoja hallitse. Toki 3-vuotiasta siihen pitää aika aktiivisesti kannustaa, jos ei mitään mielenkiintoa asiaan ole. Esim tarralistat ovat hyviä tässä asiassa.

Vierailija
2/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka se käyttäisi täysin vaippoja vielä rippikoulussa. Sinun lapsesi vaipat yksinkertaisesti eivät vain liikuta minua tuon taivaallista. Ikinä.

KYSYTTÄVÄÄ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali lapsi hänestä kasvoi, ja nyt harmittaa että turhaan stressasin ja painostin lasta. Kaikki ne aikanaan oppivat.

Vierailija
4/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutulla on 5v poika joka edelleen käyttää päivä/yövaippaa

Vierailija
5/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ylpeä vajaaälyisen kakaran vajaaälyinen omistaja. Tarvitko kenties mitalin?

Minun 3-vuotiaana vielä vaippoja käyttänyt poikani oppi lukemaan 4-vuotiaana ja samaan aikaan laski yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja.

Muuten oli kehitykseltään keskitasoa.

Ihan "potatettiin" tuota 1-vuotiaasta asti, pidettiin välillä ilman vaippaa jne. Ei vaan oppinut ennen, kun vähän pääle 3v:na.

Vierailija
6/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim.pelastakaa edes äidit.com

Vierailija
7/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ei halua? Eli tarkoittaa pakottamista. Mun tuntemilla 2,5 vuotiailla on suurimmalla osalla vähintään yövaipat, monella päivisinkin. Varmaan osansa on silläkin että vaipat on nykyään ylimukavia ja kuivan tuntuisia. Jokainen oppii omaan tahtiinsa.

Vierailija
8/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ylpeä vajaaälyisen kakaran vajaaälyinen omistaja. Tarvitko kenties mitalin?

Vierailija
9/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkin kolmevuotiaani on vaipoissa vielä, entä sitten..hän on nuorin kolmesta lapsestamme,enkä tod. aio ottaa minkään valtakunnan stressiä kuivaksi opettelusta. Useasti pissaaminen onnistuu kyllä hyvin potalle tai pöntölle pienentimen kanssa, mutta kakkaa ei ole suostunut vielä pottaan tekemään. Lapsi kehittyy omaan tahtiinsa. Jos tämä on jonkun mielestä vanhemman laiskuutta, niin olkoon vaan. Entäpä sitten äidit, jotka vouhkaavat jo saaneensa puoli vuotiaan tekemään potalle tarpeensa kun oikein skarppina vievät joka ruokailun jälkeen ja kyttäävät milloin lapsella voisi olla hätä. Sitten ollaan niin iloisia kun puoli vuotias on aivan vahingossa tehnyt tarpeensa potalle. Luullaan, että tämä on oppimista,mutta lapsella tässä oppimisessa ei ole ollut minkäänlaista osuutta. Ompahan hivellyt äidin itsetuntoa kun on niin aikaisin lapsensa lähes kuivaksi opettanut, jep jep. Tähän lisäksi vielä n. 1,5-2v. isompi sisarus, joka myös opettelee wc- käyntejä, niin päivähän yhtä pissan ja kakan kyttäämistä ja muuri muuta ei ehdi tekemäänkään kun vuorotellen lapsilta housuja nilkkoihin laskemaan ja nostelemaan, EI KIITOS. Järjen käyttö tässäkin asiassa on sallittua. Ettäs tiedätte, jotka yritätte edes vähänkin jotain muuta asiasta väitää.

Ihan vinkiksi: siinä puoli vuotiaan ja 3 vuotiaan välillä on aika paljon niitä mahdollisuuksia ja aikoja, jolloin lapsi on kypsä ja oppii kyllä kuivaksi, jos häntä vähän siihen kannustaa ja auttaa.

Meillä 3-vuotiaat on osanneet ajaa jo ilman apupyöriä fillareilla. Täytyy sanoa, että kovin älykkäänä on vaikea pitää lasta, joka paskoo alleen vielä 3-v iässä tai äitiä, joka maireana tuollaisen ison lapsen paskavaippoja vaihtelee.

Ja ymmärrän toki, jos lapsi jollain tavoin sairas, mutta että terve äiti tekee terveelle lapselleen moista... kiva varmaan näin kesälläkin painaa isona lapsena muovipötkylät jalassa, kun se ei paljoa vaatisi, että lapsen niistä vaipoista saisi pois. Ja yleensä ne lapsetkin ovat hyvin ylpeitä ja iloisia päästessään eroon vaipoista. Miksi ette auta heitä siinä?

Vierailija
10/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkin kolmevuotiaani on vaipoissa vielä, entä sitten..hän on nuorin kolmesta lapsestamme,enkä tod. aio ottaa minkään valtakunnan stressiä kuivaksi opettelusta. Useasti pissaaminen onnistuu kyllä hyvin potalle tai pöntölle pienentimen kanssa, mutta kakkaa ei ole suostunut vielä pottaan tekemään. Lapsi kehittyy omaan tahtiinsa. Jos tämä on jonkun mielestä vanhemman laiskuutta, niin olkoon vaan. Entäpä sitten äidit, jotka vouhkaavat jo saaneensa puoli vuotiaan tekemään potalle tarpeensa kun oikein skarppina vievät joka ruokailun jälkeen ja kyttäävät milloin lapsella voisi olla hätä. Sitten ollaan niin iloisia kun puoli vuotias on aivan vahingossa tehnyt tarpeensa potalle. Luullaan, että tämä on oppimista,mutta lapsella tässä oppimisessa ei ole ollut minkäänlaista osuutta. Ompahan hivellyt äidin itsetuntoa kun on niin aikaisin lapsensa lähes kuivaksi opettanut, jep jep. Tähän lisäksi vielä n. 1,5-2v. isompi sisarus, joka myös opettelee wc- käyntejä, niin päivähän yhtä pissan ja kakan kyttäämistä ja muuri muuta ei ehdi tekemäänkään kun vuorotellen lapsilta housuja nilkkoihin laskemaan ja nostelemaan, EI KIITOS. Järjen käyttö tässäkin asiassa on sallittua. Ettäs tiedätte, jotka yritätte edes vähänkin jotain muuta asiasta väitää.

Ihan vinkiksi: siinä puoli vuotiaan ja 3 vuotiaan välillä on aika paljon niitä mahdollisuuksia ja aikoja, jolloin lapsi on kypsä ja oppii kyllä kuivaksi, jos häntä vähän siihen kannustaa ja auttaa. Meillä 3-vuotiaat on osanneet ajaa jo ilman apupyöriä fillareilla. Täytyy sanoa, että kovin älykkäänä on vaikea pitää lasta, joka paskoo alleen vielä 3-v iässä tai äitiä, joka maireana tuollaisen ison lapsen paskavaippoja vaihtelee. Ja ymmärrän toki, jos lapsi jollain tavoin sairas, mutta että terve äiti tekee terveelle lapselleen moista... kiva varmaan näin kesälläkin painaa isona lapsena muovipötkylät jalassa, kun se ei paljoa vaatisi, että lapsen niistä vaipoista saisi pois. Ja yleensä ne lapsetkin ovat hyvin ylpeitä ja iloisia päästessään eroon vaipoista. Miksi ette auta heitä siinä?

Vierailija
11/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettelemaan kuivaksi? t. pph

Vierailija
12/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän laita lasta kunnalliseen hoitoon opettelemaan kuivaksi? t. pph

Mulla kun on ryhmässä jo 3 pientä niin on se niin ihanaa kun tuo ryhmän isoin (oma poika) 3v käy jo pöntöllä eikä tarvitse ison painavan lapsen vaippaa vaihtaa ja pyllyä pestä.

t. toinen pph

Vierailija
13/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sä syyllistät niitä äitejä, jotka ovat tässä asiassa aktiivisempia kuin sä??? Ootko tosissas?

Kuule, mua ei pätkääkään kiinnosta se vaikka sun lapses käyttäs vaippoja vielä eskarissa.

Mun molemmat lapset on oppineet päiväkuiviksi siinä reilun vuoden iässä ja kokonaan vaipattomiksi pari kuukautta myöhemmin. Mä oon ollu tyytyväinen säästettyäni hitonmoisen vaivan ja samalla myös pitkän pätkän euroja.

Eiks sunkin olis kannattanu opettaa molemmat lapset ajallaan potalle, niin et nyt olis tossa vaippahelvetissäs jossa ei ole aikaa kyttäillä lapsen tarpeita?

Järjen käyttö olisi todellakin sallittua, olis sun arkes miljoona kertaa helpompaa jos edes toinen lapsistas olisit saanu opetettua.

Vierailija
14/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan tuomitse, jokainen oppii omassa tahdissaan ja varsinkin osa pojista on niin "äijiä", ettei hätä housuissa haittaa heitä. Eli käsitykseni mukaan herkemmät lapset oppivat nopeammin. Lisäksi pidätyskyvyssä on isoja eroja. Tai jos pikkusisarus syntyy, saattaa isomman kuivaksiopettelu taantua. Liian varhain aloitettu painostus voi myöskin tappaa lapsen oma-aloitteisuuden pottailussa. Ei siis välttämättä johdu äidin laiskuudesta, äiti voi olla myös yliahkera. Mielestäni ankaruus ja vaativa asenne pottailua kohtaan on pahinta, mitä voi tehdä. Lapsentahtisuus tässäkin.

Oma lapsi oli 2v 3kk kun vaipat jäivät kerrasta, myös yökuivaksi oppi samaan aikaan. Oli hänelle oikea herkkyyskausi. Onneksi en tässä asiassa kuunnellut neuvolan ja muiden äitien neuvoja, minua kun neuvottiin aloittamaan pottailu jo lapsen ollessa 1v. Olisipa mennyt hiuksia repiessä pitkä aika, jos olisimme jo silloin aloittaneet! Olisi voinut olla jopa haitallista kehitykselle. Tässä asiassa äidin pitää olla herkkä omalle lapselleen, eikä välittää muiden mielipiteistä! Ei kannata siis vieläkään kiirehtiä, lapsen oma motivaatio tärkeintä!

Vierailija
15/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2v7kk ikäinen poika, joka ei yksinkertaisesti suostu istumaan pöntölle (pienentäjän kanssa tai ilman) eikä potalle. Onpa mukava lukea täältä, että hän on jonkun mielestä erityislapsi, koska kulkee vaipoissa.

Vierailija
16/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yökuivuus ei ole sinänsä opittavissa vaan se tulee sitten kun aika on kypsä. Osa lapsista yökastelee vielä kouluiässäkin.

Mutta päiväkuivaksi voi todellakin opettaa. Opettaminen pitää vain aloittaa tarpeeksi ajoissa. Viimeistään kun lapsi on 1v. 2v on jo vaikeampi opettaa kuivaksi kun on niin tottunut kuiviin ihaniin vaippoihin että ei millään hyväksyisi mitään muuta vaihtoehtoa. 2veenkin saa kuivaksi kyllä kun käyttää psykologiaa enemmän avuksi. Lahjoo tarroilla esimerkiksi.

Se 1v sen sijaan: potalle viedään aina heti heräämisen jälkeen ja heti ruokailun jälkeen. Myös ennen päikkyjä jne. Eli aktiivinen saa olla. Kun sitten se pissa sinne pottaan tulee, pitää lasta tietenkin kehua maasta taivaaseen. Näin lapselle alkaa tulla onnistumisen tunteita siitä että osaa pissata oikeaan paikkaan.

Kesäaikana sitten kannattaa tehdä se lopullinen silaus. Kerää matot pois lattioilta, sijoittele pottia niihin huoneisiin joissa lapsi oleskelee ja ota vain kotonaollessanne vaipat pois. Jätä lapselle esim pikkupöksyt jalkaan. Tärkeää on että lapsi oppii että märät housut tuntuu inhottavilta, joten reagoi pissavahinkoihin hitaasti. Anna kulua pari minuuttia ennen kuin otat märät housut pois.

Mun kaikki 3 lasta on oppineet tällä metodilla kahdessa viikossa lopullisesti kuiviksi. Pohjalla pitää kuitenkin olla se onnistumisen tunne pottailusta, muuten tästä ei olisi mitään hyötyä.

Täysin kuivat lapset: 1v5kk, 1v8kk & 1v6kk

jos lapsi ei halua? Eli tarkoittaa pakottamista. Mun tuntemilla 2,5 vuotiailla on suurimmalla osalla vähintään yövaipat, monella päivisinkin. Varmaan osansa on silläkin että vaipat on nykyään ylimukavia ja kuivan tuntuisia. Jokainen oppii omaan tahtiinsa.

Vierailija
17/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eihän tuossa ole muusta kysymys kuin laiskuudesta. Voi voi, liikaa vaivaa, ku pitäis lapselle jotain opettaa. Kyllä ne varmaan koulussa sitte opettaa, niinkuin nykyään tuntuu monet vanhemmat ajattelevan asiasta kuin asiasta.

Vierailija
18/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin tyttö "vasta" 2,5v. Potalla käydään säännöllisesti, mutta vain aamuisin ja päiväunien jälkeen tulee pieni tippa pissaa pottaan. Ollaan koitettu myös wc-pöntöllä istuttaa, mutta sinne ei uskalla tehdä mitään vaikka tykkääkin siinä istuskella. Välillä olen pitänyt taukojakin tuosta potta-hommasta, kun ei siitä näytä tulevan mitään.

Mutta varmasti joskus oppii kuivaksi, omalla kohdallani ei ainakaan laiskuudesta ole kyse, lapsi ei vain ole vielä valmis eikä jostakin syystä halua tehdä pissaa (eikä ainakaan kakkaa) pottaan, vaikka tykkää silti siinä istua ja lukea kirjoja jne. Ja tietää myös että pissa tai kakka sinne kuuluisi tehdä.. Kaikki aikanaan!

Meidän 1v 2kk poikaa ei olla vielä käytetty potalla, kun pelkää sitä aivan hirveästi (tykkää leikkiä sillä kyllä) ja ei osaa istua siinä, kurkottaa eteenpäin ja lentää naama edellä potalta alas (siis jos en ottaisi vastaan).

Vierailija
19/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua hävettäisi ja pirusti.

Vierailija
20/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2v. 3 kk on myös täysin vaipoissa vielä. Istutaan potalla usein (herätessä ja ruokailujen jälkeen ja siinä väleissäkin), on istuttu noin 9 kk ikäisestä alkaen, aina ei suostu siihen menemään. Kakan jos tekee pottaan, se on vahinko. Pissaa joskus pottaan kun käskee niin tekemään. Ei koskaan pyydä potalle ja jos kysyy että onko hätä, vastaa aina "ei". Aika usein ei suostu potalle ollenkaan menemään, en ala laittamaan väkisin itkupotkuraivareiden kanssa, koska en halua, että lapsi saa jonkin kammon pottaa kohtaan. Potalla istutaan kun lapsi suostuu siihen itse menemään.

Lapset kehittyvät kaikki omaan tahtiinsa ja ihan varmasti oppivat kuivaksi. En ota asiasta mitään stressiä ainakaan tässä vaiheessa vielä. Olisihan se tietysti helpompaa jos jo oppisi kuivaksi, ja rahaakin säästyisi, mutta mielestäni tuota ei voi hoputtaa. Nyt kesällä pidetään varmasti ulkona ilman vaippaa, on jo ollutkin. Silloinkin oli sitten pissaisissa alushousuissa ihan tyytyväisenä, ei näyttänyt haittaavan.

Että kertokaas mulle, miten olen laiska tässä?