Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kolme vuotiaani on edelleen täysin vaipoissa. Kysyttävää?

Vierailija
07.06.2012 |

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä käynyt pöntöllä kakalla jo pari vuotta, potalla ei pysty keskittyä kun lähteminen on niin helppoa.

En ole ottanut asiasta stressiä, lapsi on viikonloput isällään ja välillä mummolassa öitä kun mummolla viikolla lomaa tai isällä menoa viikonloppuna.

Hankaloittaa ihan mitä tahansa jos kaikki eivät ole mukana.

Tosin en ole pitänyt kiirettä senkään takia, että yövaippa on ollut ihan märkä aamulla.

Meillä on koroke, joten kun lasta kiinnostaa, voi itse mennä pöntölle, sen enempää en ole panostanut.

Ja kas kummaa, vaippa on aamuisin vähemmän ja vähemmän märkä ja lapsi käy useammin ja useammin itse itsenäisesti vessassa.

Vierailija
22/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmat sukulaislapset käy vessassa, kun sinun vanhempi 3v viilettä paskavaippa housussa! Noloa :D

Voit varmaan käydä ala-asteellakin välitunnilla vaihtamassa lapsesi vaipat ja olla ylpeä omasta lapsesta, joka käyttää varmasti aikuisenakin vaippoja :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on kyllä sanonut jo ennen kuin lapsi täytti 1vuotta että milloin opetat kuivaksi ja se on niin helppoa ja ota se vaippa pois.

Hänellä onkin aika kullannut muistot. Minä en ollut täysin yökuiva vielä 6vuotiaanakaan. Muistan itse kuinka hän aina nurisi kun koko aika saa vaihtaa lakanaa ja vaatetta ja patjaa.

Päivin ei käynyt vahinkoja mutta tiedän että suurin osa ensimmäisistä vuosistani päiväkuivana johtui lähinnä äidin vessarankutuksesta, ei siitä että olisin oppinut päiväkuivaksi.

Vierailija
24/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkaat mammat tutustuisivat vaipattomuuteen niin moni väärinkäsitys tulisi ymmärrettyä oikein. Kyllä lapsella on ihan alusta asti tarve tehdä pissat ja kakat muualle kuin alleen....

Vierailija
25/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat melko ärtyneeltä.

Meillä on 5 lasta joista 2 vanhinta oppi potalle (siis päiväkuivaksi) 1- vuotiaana, aivan samoin kuten 3 nuorintakin mutta sillä erolla ulostamiset että 3. vanhimman ollessa sylivauva innostuin vaipattomuudesta ja vessahätäviestinnästä jota kokeilin ja totesin hyväksi!

Jos 1-2- vuotias oppii päiväkuivaksi niin toki häntä kuuluu seurata ja kysellä menisikö pissalle.

Ei siinä iässä lapsi vielä ymmärrä että kannattaa mennä pisulle ennen ruokaa tai ennen lähtöä kannattaa käydä pissalla että ehtii taas potalle/pöntölle eikä tartte puskapissata. Tämä ei mitenkään nollaa päiväkuivuutta.. Tottakai leikki-ikäinen (taaperoikäsestä puhumattakaan) unohtaa leikin keskellä lähteä pissalle. Ei se kuitenkaan tarkoita että lapsella pitäisi vaippaa pitää. Jos tämä on äidille vaivalloista niin se on sitä mutta ei kaikki myöskään pidä vaipattomuutta ja sen opettelua vaikeana. Ei lapsilta tule pissaa jatkuvana norona, siinä on taukoja ja kun lapsi kasvaa, kasvaa myös rakko. Ulostamisväli pitenee. Nykyajan vaipat on NIIN imukykyisiä että niitä ei edes tartte montaa vaihtaa päivässä!

Tässä se "laiskuus" kai piilee sillä kun lapsella ei ole vaippaa niin se uloste sottaa jos ei mene vessaan, ja jos ulosteen saa menemään lavuaariin/pönttöön niin ei tule sitä sottua!

Minä olen huomannut mikä ero on lapsillani kun lapsen viestejä opettelee lukemaan ja voi vaan vihjata lapselle että nyt mennään pisulle kuin se että lapsen käyttää potalla aktiivisesti aamulla kun herätään, ennen ja jälkeen ruokailujen, kun mennään ulos ja tullaan taas sisälle.

Vaikka kumpikin tapa on toiminut niin tavallaan helpompi on kun lapsi on tottunut että äiti kiikuttaa pöntölle kun näkee että kakka tulee. Silloin ei ole sitä välimuotoa nimeltä vaippa tai tuuri että lapsi sattuu kakkaamaan juuri potattaessa, meillä potattaminen ei ole istumissessiot potalla vaan siellä 2 vanhinta kävi säännöllisesti päivärytmin mukaan, harmi vaan ulostaminen ei kulje tälläisen rytmin mukaan, siksi tulee vahinkoja jos ei lue viestejä.

Kun viestintää on, osaa kumpikin tietää mikä on homman nimi ja uloste yhdistyy lapsella sinne vessaan eikä vaippaan.

Nimenomaan saa äiti tuntea helpotusta kun lukee lapsen kasvoilta että nyt pissattaa -eikä tule vahinkopyykkiä. ;)

Kyllä minua on aina vähän häirinnyt lapsien vaipat. Niiden laittaminen ja pyllyn kauttaaltaan peseminen sonnasta on kurjaa.

Puhumattakaan rahanmeno.

Vessahätäviestintä nimenomaan on viestintää, joten se on ajan viettoa lapsen kanssa.

Vierailija
26/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja äitiäs!

Mutta tuntuu nykyaikanakin osalla olevan uusi asia että yökuivuutta ei opeteta, se on hormonaalinen asia ja tapahtuu itsekseen. Moni 6- vuotias pissaa sänkyynsä ja sille ei vaan voi mitään eikä sille tehdä mitään ellei ole ihan jatkuvaa mutta silloinkin voi lapselle olla parempi käyttää vaippaa. Lääkityksen saa lääkäriltä.

Päiväkuivuus on täysin eri asia kuin yökuivuus.

Vierailija
27/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkiksi: siinä puoli vuotiaan ja 3 vuotiaan välillä on aika paljon niitä mahdollisuuksia ja aikoja, jolloin lapsi on kypsä ja oppii kyllä kuivaksi, jos häntä vähän siihen kannustaa ja auttaa.

Meillä 3-vuotiaat on osanneet ajaa jo ilman apupyöriä fillareilla. Täytyy sanoa, että kovin älykkäänä on vaikea pitää lasta, joka paskoo alleen vielä 3-v iässä tai äitiä, joka maireana tuollaisen ison lapsen paskavaippoja vaihtelee.

Ja ymmärrän toki, jos lapsi jollain tavoin sairas, mutta että terve äiti tekee terveelle lapselleen moista... kiva varmaan näin kesälläkin painaa isona lapsena muovipötkylät jalassa, kun se ei paljoa vaatisi, että lapsen niistä vaipoista saisi pois. Ja yleensä ne lapsetkin ovat hyvin ylpeitä ja iloisia päästessään eroon vaipoista. Miksi ette auta heitä siinä?

Minusta meidän kuopus on han älykäs lapsi, vaikka nyt 2v8kk iässä kulkeekin vielä vaipoissa.

Alle vuoden ikäisestä on kyllä potalla käynyt ja pissaa yleensä sinne tuleekin.

Joskus tulee vaippaankin kyllä vielä.

Mutta kakkaa hän ei tee pottaan/pönttöön.

Kun yritetään olla ilman vaippaa, hän pidätää kakkaa ja seurauksena vatsakipua itkevä lapsi.

Olen sitten varmaan laiska ja tyhmä ja lapsikin on vähä-älyinen, kiitos kun kerroit.

Nyt kesällä ajattelin kyllä, että lapsi olisi mahdollisimman paljon ilman vaippaa, joten katsotaan ehtikö kuivaksi ennen kun täyttää 3v. Pelastuisi sitten täysidiootin maineelta.

Yövaipassa on vielä toisinaan pissaa ja olenkin kuullut, että kun yövaippa on kuiva, niin silloin on edellytyksiä oppia päiväkuivaksi, lukuunottamatta tietysti yökastelijat.

Vierailija
28/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoiseni oppi kuivaksi muutamassa kuukaudessa täytettyään kolme. Vielä keväällä ei suostunut potalle, mutta kesällä vaippa jäi pois, myös yövaippa. Esikoinen on poika.

Kuopus, nyt 2 v 8 kk, on edelleen vaipoissa. Käy potalla n. 3 kertaa päivässä (itse menee potalle ja laskee housut), yleensä pissalla, mutta myös kakalla. Kotona pidetään mahdollisimman paljon ilman vaippaa. Kuitenkin usein kakkaa tahallaan vaippaan (monilla olen kuullut olevan samoin, kakkaamista potalle jännitetään). Kuopus on myös poika. Aloittaa hoidon elokuussa, joten kesällä olen ajatellu panostaa kuivaksi oppimiseen. Välillä pojalla kuitenkin on kausia, että ei halua mennä potalle, eikä pakottaminen ole siinä asiassa hyväksi.

Hoidon aloittaminenhan usein nopeuttaa kuivaksi oppimista kun on muita lapsia esimerkkeinä, jotka käyvät hienosti potalla, se motivoi lasta oppimaan. Päiväkodissahan sitä paitsi käydään vähän joka välissä potalla.

Ei ole laiskuutta tai äidin ansiota, koska lapsi oppii potalle. Alle 2-vuotiaan kuivaksi oppiminen on yleensä sitä, että äiti käyttää aikansa lapsensa kyttäämiseen, eli koska voisi olla hätä ja nättääkö nyt siltä, että tulisi pissa jne. LApsi itse ei vielä näitä toimintoja hallitse. Toki 3-vuotiasta siihen pitää aika aktiivisesti kannustaa, jos ei mitään mielenkiintoa asiaan ole. Esim tarralistat ovat hyviä tässä asiassa.

Vierailija
29/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä vaippa ihan turhaa tappelua pakottaa ketään potalle siksi että saa sanoa muille että meidän lapsi ei ole enää vaipoissa. Tarhassakaan pitäneet minään sitä ettei ole täysin kuiva. Kuulema 2 oli täysin kuivia koko ryhmästä että turhaan täälläkään ketään syyllistetään. Ei sitä keltään aikuisena työhaastattelussa kysytä milloin opit kuivaksi jne. Sillä ole mitään merkitystä oletko kuiva 1.v 2.v vai 3.v ainostaan rahaa menee enempi.

Vierailija
30/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanut lukea muita vastauksia, oletan että olet saanut koko hoidon v*ttuilusta halveksuntaan ja sääli lastasi -kommentteihin ;)

meillä oli sama juttu, lopulta kävi niin että koko potta jäi väliin ja siirryttiin suoraan vessapytyn päälle laitettavaan korokkeeseen, ja kertaheitosta lapsi oli päiväkuiva

yökuivaksi oppi sitten kouluunmenoa edeltävänä kesänä, lääkäri jo kirjoitti minirin-reseptin ja neuvolassa vähän rypistelivät otsaa, mutta itse ajattelin että aikansa kullakin ja odottelin rauhassa

pariin otteeseen tuli vesivahinko yöllä ekaluokan aikana ja kertaalleen se isompikin hätä (josta aikoinani kirjoitin palstalle ja sain palstan haahkat huutamaan ihan päät punaisina), nyt menee syksyllä neljännelle ja vessajutut, koulunkäynti ja kaikki täysin kunnossa :)

Vierailija
31/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua hävettäisi ja pirusti.

kannattaisia hakea apua noin matalaan itsetuntoon.

Vierailija
32/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä enempi säälittää lapset jotka joutuvat suorittamaan asioita sen takia ettei äidin itsetunto kärsi. Pääasia siis että lapsi kusee sinne minne äiti käskee vaikka oma pää on täynnä kusta. Istukaa hetki ne pamperssit päässä ja miettikään seuraa kommenttia uudemman kerran.

Vierailija
33/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkiksi: siinä puoli vuotiaan ja 3 vuotiaan välillä on aika paljon niitä mahdollisuuksia ja aikoja, jolloin lapsi on kypsä ja oppii kyllä kuivaksi, jos häntä vähän siihen kannustaa ja auttaa.

Meillä 3-vuotiaat on osanneet ajaa jo ilman apupyöriä fillareilla. Täytyy sanoa, että kovin älykkäänä on vaikea pitää lasta, joka paskoo alleen vielä 3-v iässä tai äitiä, joka maireana tuollaisen ison lapsen paskavaippoja vaihtelee.

Ja ymmärrän toki, jos lapsi jollain tavoin sairas, mutta että terve äiti tekee terveelle lapselleen moista... kiva varmaan näin kesälläkin painaa isona lapsena muovipötkylät jalassa, kun se ei paljoa vaatisi, että lapsen niistä vaipoista saisi pois. Ja yleensä ne lapsetkin ovat hyvin ylpeitä ja iloisia päästessään eroon vaipoista. Miksi ette auta heitä siinä?

Minusta meidän kuopus on han älykäs lapsi, vaikka nyt 2v8kk iässä kulkeekin vielä vaipoissa.

Alle vuoden ikäisestä on kyllä potalla käynyt ja pissaa yleensä sinne tuleekin.

Joskus tulee vaippaankin kyllä vielä.

Mutta kakkaa hän ei tee pottaan/pönttöön.

Kun yritetään olla ilman vaippaa, hän pidätää kakkaa ja seurauksena vatsakipua itkevä lapsi.

Olen sitten varmaan laiska ja tyhmä ja lapsikin on vähä-älyinen, kiitos kun kerroit.

Nyt kesällä ajattelin kyllä, että lapsi olisi mahdollisimman paljon ilman vaippaa, joten katsotaan ehtikö kuivaksi ennen kun täyttää 3v. Pelastuisi sitten täysidiootin maineelta.

Yövaipassa on vielä toisinaan pissaa ja olenkin kuullut, että kun yövaippa on kuiva, niin silloin on edellytyksiä oppia päiväkuivaksi, lukuunottamatta tietysti yökastelijat.

Kyllä se paskalle oppii menemään kun tarpeeksi ottaa mahasta kipeää! Ehän se koskaan kuivaksi opi, jos työnnät vaippaa housuun kun lapsi ei suostu paskomaan.

Mistä näitä uusavuttomia äitejä oikein sikiää?

Vierailija
34/41 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme vuotiaani on edelleen täysin vaipoissa. Kysyttävää?

tosin tyttö "vasta" 2,5v. Potalla käydään säännöllisesti, mutta vain aamuisin ja päiväunien jälkeen tulee pieni tippa pissaa pottaan. Ollaan koitettu myös wc-pöntöllä istuttaa, mutta sinne ei uskalla tehdä mitään vaikka tykkääkin siinä istuskella. Välillä olen pitänyt taukojakin tuosta potta-hommasta, kun ei siitä näytä tulevan mitään.

Mutta varmasti joskus oppii kuivaksi, omalla kohdallani ei ainakaan laiskuudesta ole kyse, lapsi ei vain ole vielä valmis eikä jostakin syystä halua tehdä pissaa (eikä ainakaan kakkaa) pottaan, vaikka tykkää silti siinä istua ja lukea kirjoja jne. Ja tietää myös että pissa tai kakka sinne kuuluisi tehdä.. Kaikki aikanaan!

Meidän 1v 2kk poikaa ei olla vielä käytetty potalla, kun pelkää sitä aivan hirveästi (tykkää leikkiä sillä kyllä) ja ei osaa istua siinä, kurkottaa eteenpäin ja lentää naama edellä potalta alas (siis jos en ottaisi vastaan).

Vierailija
35/41 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mikä mättää?

Vierailija
36/41 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä linjalla olit amiksessa?

Vierailija
37/41 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasivat jo pidättää, mutta eivät vaan halunneet potalle tai pöntölle. En pakottanut vaan laitoin vaipan. Yks kaunis päivä ne sitten itse halus jättää vaipan ja mennä potalle/pöntölle. Kerrasta kuivaksi, ei lattioiden moppausta eikä lisäpyykkiä.

Vierailija
38/41 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei lapsi sinne mitään tee, vahinko lirautuksia sattuu. Tekee housuinsa useimmiten... Ulostetta panttaa jos potalle/pöntölle istuttaa

Vierailija
39/41 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sanoisit että vaipat oli loppu kaupasta etkä laita enää vaippaa ollenkaan.

Vierailija
40/41 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani Kevin?