Taiteen alalta ei löydy töitä, mistä löytyy?
Kertokaa joku ammatti, mihin pääsee ilman koulutusta? Olen opiskellut itselleni taiteen alalta tutkinnon, eikä töitä ole tarjolla.. Olen myös jo aika vanha, enkä jaksaisi opiskella enää tutkintoa. Sen lisäksi rahat on koko ajan tiukilla. Olen kuitnekin kunnianhimoinen ja haluaisin pystyä etenemään urallani. Joku sellianen työ, jossa voi kehittyä ja edetä.
Kommentit (21)
ja hän haluaa päästä työelämään suoraan. Ja toteuttaa kunnianhimoaan. Opiskelu ei kuitenkaan takaa töitä, kuten tiedämme.
Itse olen siirtynyt taidealalta opetusalalle. Töitä riittää, mutta tutkintokin on hankittu..
vähänkö ristiriitaista
Mä oon nyt 30 vuotta, uusi tutkinto veisi sen 4-5 vuotta. Ois kiva, jos eläkkeellä olis vaikka rahaa.
vähänkö ristiriitaista
Mä oon nyt 30 vuotta, uusi tutkinto veisi sen 4-5 vuotta. Ois kiva, jos eläkkeellä olis vaikka rahaa.
hopi, hopi kouluuun. Ehdit tehdä töitä koulutuksen jälkeen vielä 30 vuotta!
Joudut tosin opiskelemaan 2 vuotta. Yksi tuttuni, joka oli lukenut lähihoitajaksi luki myöhemmin töiden ohessa lääkäriksi. Vaati kyllä paljon sisua ja kunnianhimoa, mutta sitähän ei ap:lta puuttunut.
vähänkö ristiriitaista
hopi, hopi kouluuun. Ehdit tehdä töitä koulutuksen jälkeen vielä 30 vuotta!
olen vanha ja perhe elätettävänä. ja takaako se opiskelu työpaikan? ei todellakaan.
mutta siis onko olemassa ammattia, johon pääsee ilman koulutusta? Yo-tutkinto ja se korkeakoulututkinto minulla on.
Joudut tosin opiskelemaan 2 vuotta. Yksi tuttuni, joka oli lukenut lähihoitajaksi luki myöhemmin töiden ohessa lääkäriksi. Vaati kyllä paljon sisua ja kunnianhimoa, mutta sitähän ei ap:lta puuttunut.
okei, mä sanon suroaan että musta ei ole lähihoitajaksi :) hoiva-ala muutenkin on pois laskuista. Musta ei vaan ole siihen!
Kertokaa joku ammatti, mihin pääsee ilman koulutusta? Olen opiskellut itselleni taiteen alalta tutkinnon, eikä töitä ole tarjolla.. Olen myös jo aika vanha, enkä jaksaisi opiskella enää tutkintoa. Sen lisäksi rahat on koko ajan tiukilla. Olen kuitnekin kunnianhimoinen ja haluaisin pystyä etenemään urallani. Joku sellianen työ, jossa voi kehittyä ja edetä.
Miksi valitsit alunperinkään tuollaisen hörhöalan kun kaikki tietää ihan yleisesti ettei töitä ole eikä sillä edes voi elää?
perusta joku firma, ala opettajaksi jonnekin kansalaisopistoon, perusta oma taidekoulu. Kyllä sitä nyt luulis jotain olevan? Mihin opiskelukaverisi työlllistyi?
Miksi valitsit alunperinkään tuollaisen hörhöalan kun kaikki tietää ihan yleisesti ettei töitä ole eikä sillä edes voi elää?
joo, sieltä se nyt tuli. kohta joku kysyy, miksi hankin lapisa tähän tilanteeseen.
että kylvet rahassa.
hyvä idis :D
monimuoto ja etänä. Eli opiskelu ei estä sitä, ettetkö vois jo nyt olla työelämässä.
Kyllä sen alan pitäis jotenkin löytyä sisältäsi.
NO sun pitää nyt priorisoida. Onko sulle tärkeintä löytää varma työpaikka, edetä uralla, vai tehdä sitä mistä tykkäät silläkin uhalla ettet tienaa paljoa. Tuon jälkeen on helpompi ehdottaa vaihtoehtoja.
Jos et jaksa opiskella eikä hoiva-ala kiinnosta, niin helpoiten pääset ilman koulutusta siivoojaksi. Siinä on varmaan mahdollisuus edetä jonkinlaiseksi tiimivastaavaksi tms. jos tekee asioita oikein.
Voisitko kuvitella itsesi yrittäjänä esim hierojana? Hierojan koulutuksen käy aika nopeaakin (1v). Toimipistettä voit pitää vaikka kotona.
paljon tienaan vana se, että työ tuntuu mielekkäältä ja nimenomaan se, että sais kokea jotain onnistumisia siinä. raha on oikeesti ihan sivuseikka. Siivoojan työssä en oikeen nää mitään mahdollisuuksia.
Perhepäivähoitajista on pula. Sellaiseksi voi opiskella vuodessa. Palkka ei ole maailman paras, mutta työ olisi ainakin mielekästä kun olisi tulevaisuus hoidossa :)
Perhepäivähoitajista on pula. Sellaiseksi voi opiskella vuodessa. Palkka ei ole maailman paras, mutta työ olisi ainakin mielekästä kun olisi tulevaisuus hoidossa :)
no edelleenkin se hoiva-ala on poissa laskuista. musta ei ole siihen
jos korkeakoulututkintosi on maisterin sellainen niin olet muodollisesti pätevä koko joukkoon erilaisia hallinnon tehtäviä, jollei siis niihin vaadita jonkun tietyn alan tutkintoa. Työ on useimmiten ihan mielenkiintoista ja palkka aivan kelvollinen. Itse olen taiteen alan tutkinnolla kulttuurihallinnossa töissä, enkä ole edes ainoa lajiani.
Toinen asia on sitten se, että eikö teitä varoitettu opiskelujen aikana siitä että taidealaloilla enimmäkseen toimitaan yrittäjinä, ja että siihen syytä valmistautua jo opiskeluaikana (yrittäjyys-, talous- ja lakikurssit, oma toiminimin jne.)
mitä 'taiteen ala' tarkoittaa? Aika laaja käsite kuitenkin ja varmasti pätevöittää moneen asiaan