Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritän lopettaa tupakanpolttoa - juon viiniä ja syön suklaata

Vierailija
07.06.2012 |

Olen miettinyt, onko minulla jokin yleinen addiktiotaipumus, kun yhden riippuvuuden lopettaminen tuntuu korvautuvan jollain toisella. Mietin, mikä on se puute tai tarve, jota yritän täyttää tupakalla tai tupakan sijasta jollain muulla.

Huomaan vain, että kun lopetin tupakanpolton, niin olen ostanut lähes joka päivä suklaata ja ottanut lasin viiniä illalla. Sama rentoutumisen ja hyvänolon tunne tulee niilläkin.

Käytännössä en siis tunnu pääsevän eroon riippuvuudesta sinänsä, vain tapa täyttää se tarve muuttuu.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut myös lisää älyttömästi kahvinjuontia, kun tupakista pääsevät eroon.

Tuossa viini-/suklaalinjassa on vaan se huono puoli, että paino alkaa kertyä, jos et ole tarkkana :/ -> kynnys retkahtaa uudelleen polttamaan on matala. Ja viinin lipittäminen voi salakavalasti johtaa tosi pahaan riippuvuuteen.

Taidanpa mennä tupakille tästä!

Vierailija
2/7 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain terveellisellä. Itse lopetin polttamisen ja aloitin liikunnan. Jos asenne on oikea voi saada kiksejä jostain terveellisestäkin. Itse olin iloinen joka hetkestä, jonka olin polttamatta ja urheilulla sain korostettua hyvän olon/terveellisyyden tunnetta, kun hengittäminen oli taas parempaa. Korvaa vaikka jollain vähä kalorisella herkulla esim. mehujää tai light-limppari tms. Helpommin niistä sitten pääsee ajastaa irti, kun se tupakka unohtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehujäät ja limsat eivät tuota tyydytystä, kuten suklaa, tupakka ja alkoholi. Liikunnalla saa myös samaa.

Mutta mietinkin vain sitä, että tässä hoidetaan pelkkää oiretta, kun varsinainen syy ei poistu mihinkään. Siis tarve saada se tyydytys, rentoutuminen, hyvä olo. Tupakka, suklaa ja alkoholi on myös siinä mielessä liikuntaa parempia, että ne eivät vaadi ponnistelua tyydytyksen saamiseksi.

Mutta onko ihminen jotenkin heikko, kun tarvii tällaista? Minulla oli lapsena aika paljon tic-oireita ja nyt huomaan niidenkin tulevan takaisin, kun ei ole sitä tupakan tuomaa rentoutta.

ap

Vierailija
4/7 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile rentoutusharjoituksia. Niitä saa kirjastoistakin CD:nä. Tic-oireet on ymmärtääkseni sellanen tahdosta riippumaton ahdistuksen lievitysyritys.

Vierailija
5/7 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollakin vähän hyvällä voi toistaseksi korvata sen tupakan. Ei tietenkään ole hyvä vedellä 10 mehujäätä päivässä, mutta keksi itellesi se oma juttu. Nämä oli vain esimerkkejä, kun en parempaa vertauskuvaa keksinyt. Pienempi paha usein se joku muu kuin tupakka tai alkoholi.

-kolmonen

Vierailija
6/7 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tarvin vain jotain sellaista, joka turruttaa. Onneksi en ole koskaan päässyt käsiksi huumeisiin, olisin varma narkomaani.

Ehkä minä olen vain luonteeltani jotenkin takakireä ja on monesti niin hankala olla itseni kanssa. Tupakoidessa saa ikään kuin hetken rauhan itseltään, pienessä hiprakassa ei jaksa välittää pikkujutuista, suklaa saa aikaan auvoisan unohduksen hetkeksi.

ap

Vierailija
7/7 |
07.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se vain riippuvuus, joka sanoo minulle, että parempi olisi jatkaa tupakanpolttoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä