Jättäisitkö melkein 10-vuotiaan yöksi yksin kotiin?
Jos joutuisit lähtemään synnyttämään yöllä? Lapsi itse jäisi mieluummin kotiin yksin nukkumaan kuin lähtisi kesken unien naapuriin. Itseäni vähän mietityttää. Toisaalta, jos joudun herättämään lapsen ja viemään naapuriin, tiedän, ettei hän sitten enää jännitykseltään saa nukutuksi. Paremmalta tuntuisi, että ei herättäisi lasta vaan lapsi saisi nukkua yön rauhassa. Mitä mieltä?
Kommentit (23)
Sulle voi tapahtua mitä vaan ja lapsi voi tehdä mitä vaan. Missä niiden lasten isä on?
sovi että se naapuri tulee kotiisi
Vanhemman lapsen isä asuu niin kaukana, ettei voi auttaa. Jos mulle jotain sattuu, tokihan mieheni huolehtii, ettei vanhemman lapsen tarvitse olla yksin liian kauan.
ap
Ettekö saa jotakuta tulemaan lapsen kanssa yöksi?
Minä varmaan herättäisin 10 v:n ja ottaisin mukaan autoon. Saisi sitten odeotella isän kanssa joko kotona tai saitraalan käytävillä. Olisi varmasti upea ja ikimuistoinen kokemus!
Ja aamulla heti aamukiireet töihin yms. Jos lapseni olisi yön kotona, hän voisi rauhassa heräillä ja lähteä kouluun oman aikataulunsa mukaan.
ap
Eli kotiin jäävä lapsi olisi exän, eli ei ihan enää yhtä tärkeä...
Vanhemman lapsen isä asuu niin kaukana, ettei voi auttaa. Jos mulle jotain sattuu, tokihan mieheni huolehtii, ettei vanhemman lapsen tarvitse olla yksin liian kauan.
ap
koska on hänen ensimmäinen lapsensa. Enkä mäkään haluaisi mennä yksin synnyttämään. On tässä lähempänäkin toki naapureita muttei sellaisia, joihin lapsen voisi viedä. Ei siis asuta missään syrjäseudulla.
ap
Ei tuon ikäistä saa yksin jättää yöksi.
Rupesin tätä vain miettimään, kun lapsi sanoi, että jäisi mieluummin kotiin.
ap
sitten se ukko vaan jää sen lapsen kanssa!
Lapsi on tärkein. Joko viet yöllä hoitoon tai mies jää lapsen kanssa.
voisin jättääkin, jos lapsi itse haluaa ja tietää, että naapuriin voi mennä ja onhan puhelimetkin olemassa.
Mulla oma lapsi jo 12v ja on halunnut jo pitkään jäädä yöksi yksin kotiin, jos mulla ollut jotain menoja. En ole vielä antanut kuitenkaan jäädä vaikka olen varma siitä, että lapsi pärjäisi ihan hyvin. Mutta olemme puhuneet, että ehkä sitten kun täyttää 13v. Kas tämä lähti ihan eri aiheeseen :D
Jos joutuisit lähtemään synnyttämään yöllä? Lapsi itse jäisi mieluummin kotiin yksin nukkumaan kuin lähtisi kesken unien naapuriin. Itseäni vähän mietityttää. Toisaalta, jos joudun herättämään lapsen ja viemään naapuriin, tiedän, ettei hän sitten enää jännitykseltään saa nukutuksi. Paremmalta tuntuisi, että ei herättäisi lasta vaan lapsi saisi nukkua yön rauhassa. Mitä mieltä?
Ja aamulla heti aamukiireet töihin yms. Jos lapseni olisi yön kotona, hän voisi rauhassa heräillä ja lähteä kouluun oman aikataulunsa mukaan.
ap
Ette taida asua suomessa??
Itse asumme kaupungissa ja jos kymmenvuotiaani sanoisi tuossa tilanteessa, että ei tarvitse herättää ja pärjää kyllä niin luottaisin siihen.
Tosin siis asumme keskellä kaupunkia ja mummi ja ystävät, lapsen kaverien vanhemmat yms. olisivat hetkessä kotonamme. Ja lapsi osaisi itsekin mennä ja kulkea julkisilla.
En ole tähän päivään mennessä jättänyt lapsiani yksin yöksi. Lapset nyt 15 ja 12.
heräsi joka aamu yksin, teki aamutoimet ja lähti kouluun. Minä lähdin töihin lapsen vielä nukkuessa. Jos lähtö tulee aamuyöstä, niin aivan hyvin lapsi voi jäädä kotiin nukkumaan. Mutta jos iltayöstä, veisin lapsen naapuriin. Tosin siinä vaiheessa varmaan jotain enteitä olisi ollut jo ennen lapsen nukkumaan menoa ja lapsi voisi mennä jo illalla naapuriin.
veisimme lapsen naapuriin. Mutta jos kesken yön aamuyöstä alkaisi, lapsi jäisi ehkä sitten kotiin. Toki olisi voisi soittaa isälleen tai naapuriin tms., jos hätä tulisi. Ja tuttuja naapureita ja kavereita tässä on lähellä paljon. Asumme siis ihan Suomessa ja kaupungissa rauhallisella omakotialueella. Lapsi on tottunut lähtemään yksin kouluun normaalistikin, joten eipä siinä lähtemisessä mitään kummallista olisi. Osaa laittaa aamupalat yms.
ap
Jos vaan ilmoitat naapureille, että lähtö tuli (tietysti sovit asiasta hyvissä ajoin etukäteen) ja jätät lapselle lapun, että naapuriin voi mennä, jos herää yöllä tms.