Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotiaan taidot / itsenäisyys

Vierailija
06.06.2012 |

Olen hieman ruvennut epäilemään olevani "ylisuojeleva" äiti ja siksi aloin pohtia mitä kaikkea muiden viisivuotiaat jo osaa / haluaa / saa tehdä itsekseen? Eli kertokaapa, voin sitten pohtia olenko liian rajoittava. :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapsi täyttää ensikuussa 6vuotta, mutta...

On nyt n6kk saanut olla yksin omalla pihalla jossa muutkin lapset leikkii, sekä mennä hiekkatietä läheiseen leikkupuistoon 200m päähän.

Nyt on muutamiksi kerroiksi jääny kotiin kun käyn nopeasti kaupassa 20-30min.

Itse on halunnut.

Kovasti haluaisi itse mennä kauppaan, en päästä.

Hän haluaa itse ottaa aamupalan ja käydä suihkussa, pestä hiukset jne.

Nämä nyt ensin tuli mieleen

Vierailija
2/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hieman ruvennut epäilemään olevani "ylisuojeleva" äiti ja siksi aloin pohtia mitä kaikkea muiden viisivuotiaat jo osaa / haluaa / saa tehdä itsekseen? Eli kertokaapa, voin sitten pohtia olenko liian rajoittava. :)

miettimään moista? Miksi olet mielestäsi "ylisuojeleva" ? Heitäppä esimerkkejä niin saat sitten palautetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias pesee itse hampaat (minä pesen ne pari kertaa viikossa ns. kunnolla ja pitkään, muuten hän itse hoitaa hienosti homman) ja käy iltaisin suihkussa yksin, pesee hienosti jo hiukset ja kriittiset kohdat. Saunomme kaksi kertaa viikossa jolloin minä pesen sinne paremmin.

Tekee itselleen aamupalan, voitelee leivän, leikkaa juuston, asettelee kinkut :) Tekee myös kaakaon itse.

Osaa hakea vaatekaapista itselleen vaatteet -tosin jälki voi olla joskus sen mukaista.

Pysyy pihalla kun niin on kerta sovittu, lupa on mennä pikku polkua pitkin naapuriin mutta ei siitä kauemmas. Koskaan ei ole ilman lupaa lähtenyt minnekään.

Pystyy olemaan isoveljen kanssa jo kahdestaan tunninkin ajan. (sanon tämän siksi että tiedän kaksi 5-vuotiasta jotka eivät pysty olemaan äidistään erossa hetkeäkään)

Vaihtaa pissavahingon tullessa itse yövaatteet + vaipan (on yökastelija) ja peiton ja laittaa siihen tarkoitetun pyyheen patjan päälle jos pissavahinko on iso.

Tämmöiset tulee nyt ainakin mieleen :)

Vierailija
4/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain ole vielä hirveästi keksinyt juttuja, joita lapsi saisi jo tehdä itsekeen / vahtimatta.

*Vessassa käy pissalla itse, mutta kakan jälkeen haluaa aina pyyhkimisapua

*Ei ulkoile missään muualla yksin kuin omalla (aidatulla) pihalla

*Ei ole koskaan ollut yökylässä (ei tosin ole pyytänytkään)

*Ei ole koskaan ollut hetkeäkään yksin kotona (tai no siis postilaatikolla olen käynyt...)

*Suihkussa pesen vielä lapsen hiukset ja lapsi itse valvotusti pesee muut osat vartalosta

--> Yleisesti ottaen siis keksi kauheasti juttuja joita tuon ikäisen voisi jo turvallisesti päästää tekemään itsekseen?

Vierailija
5/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Mennä kolme vuotta vanhemman serkun kanssa lähipustoon (puistoon on matkaa 50 metriä siskoni pihasta) ja pojat saavat leikkiä myös lähiympäristössä (=huutomatkan päässä). Siskon talo on ns. päättyvän kadun varressa ja vieressä on ainoastaan pyörätie.

-Saa olla omalla pihalla (aidattu piha) yksin.

-Saa mennä yksin kaverin luo, joka asuu kolmen talon päässä.

-Saa olla yksin kotona max tunnin (itse on halunnut jäädä nyt muutaman kerran, kun olen käynyt pienempien kanssa kaupassa tms.).

-Pyyhkii itse pyllyn.

-Huolehtii itse pesuista (aikuisen pitää kyllä vielä muistuttaa, että muistaa pestä pippeli, kainalot ja peppu, muuten onnistuu hyvin. Hiusten pesussa tsrvii vielä apua (pojalla on paksu, luonnonkihara tukka ja varsinkin kuumalla tai sähly- ja pesisharkkojen jälkeen täytyy auttaa.

-Pesee hampaat itse.

-Valitsee itse vaatteensa (mutta toisaalta, kyllä meidän 3 veekin jo valitsee itse vaatteensa..), kaapeissa on ainoastaan vuodenaikaan sopivia vaatteita ja minä ja mies ei välitetä yhtään sopivatko vaatteet yhteen vaiko ei..

-Saa hyppiä yksin trampalla (turvaverkko ja mies tai minä seuraataan kyllä ikkunasta välillä).

-Saa auttaa ruuanlaitossa ja pilkkoa esim. kurkkua, nakkeja ja makkaraa jne. Samoin on nyt harjoitellut perunoiden ja porkkanoiden kuorimista.

Vierailija
6/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-omalla pihalla yksin ja naapuriin luvan kanssa

-naapurin lapsen tulessa meidän pihaan, pitää niiden perään vähän katsoa enemmän (joukossa tyhmyys tiivistyy)

-hakee vaatteet ohjeen mukaan (ohje: pitkähihainen/lyhyt hihainen)

-lajittelee likapyykkinsä (tumma/vaalea, 40/60 astetta)

-tekee salaatit, siis pilkkoo tomaatit yms

-auttaa muutenkin paljon ruuan kanssa

-moppaa lattioita, ihan huolellisestikin....mutta juoksee karkuun imuria :)

-pakkaa reppunsa reissuun/päiväkotiin (toki yhdessä katsomme mitä mukaan otetaan)

-ei huuhtele tukkaa itse, ei pyyhi kakan jälkeen itse

-heitti unilelun romukoppaan saadessaan jatkopalan patjaan

-valitsee iltapalansa, hakee sen itse niin pitkälle kuin ylettyy hyllyille

-kaataa maitoa/jogurttia

-pitääpä kokeilla tuota leivän voitelua, kiitos vinkistä!

Vierailija
7/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-pyyhkiin pyllynsä kakan jälkeen

-on ulkona itekseen ja osaa mennä naapuriin itse

-hoitaa vauvaa jos käyn suihkussa, siis lähinnä viihdyttää ja jos vauva nukkuu tulee kertomaan jos herää

-Pukee kaiken itse ja yleensä valkaa vaatteet kaapistakin

-pesee itsensä, vain hiukset huuhtelen kunnolla

-hampaat pesee ensin itse ja sitten aikuinen käy tarkistamassa

-auttaa ruanlaitossa, pilkkoo tomaatit ja kurkut, repii salaatin jne.

Vierailija
8/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse!Tiedoksi vaan saatettakoon.

Vierailija
9/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ulkoilla itsekseen, alue rajoittuu muutamaan lähikortteliin ja lähimpään pieneen puistoon, myös tällä säteellä asuville kavereille ja sukulaisille saavat kulkea itse

- käydä itsekseen kaupassa ostamassa jotain pientä, esim. jätski tai maitolitra

- itsenäisesti hoitavat pesut ja vessassakäynnit, pari kertaa viikossa vielä aikuinen harjaa hampaat kyllä

- halutessaan saavat valita vaatteensa

- lasten velvollisuuksiin kuuluu omien puhtaiden vaatteiden kaapittaminen, roskien vienti ja postin haku, likaisten vaatteiden pyykkikoriin vieminen, oman huoneen siisteydestä huolehtiminen, ruuanlaitossa ja pöydänkattamisessa avustaminen, näistä kaikista ovat 5-vuotiaina selvinneet itsenäisesti tai hyvin vähän avustettuina

- esikoinen ei halunnut vielä 5-vuotiaana olla yksin kotona, mutta kuopus on halunnut ja saanut olla n. 30 min kerrallaan siten, että naapurit ovat olleet tietoisia yksin kotona olevasta lapsesta

- yökylässä meidän lapset ovat olleet vauvasta asti vanhemmillani ja kavereillaan 4-vuotiaasta alkaen

Ja alan olla sitä mieltä, että meillä ollaan aika erilaisia, kuin monessa muussa perheessä... :)

Vierailija
10/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan että meillä osaa omatoimisuuteen kuuluvista jutuista rajoittaa asuinpaikka - ei meillä ole esim. yhtään saman ikäistä lasta naapurustossa, tokihan luo lapsi saisi / osata kävellä parin talon päähän leikkimään jos siellä olisi kaveri! Myöskään kauppaa ei ole kävelymatkan päässä, tai olisihan sinne kävelymatka mutta ei tuota lasta voi laittaa yksinään ylittämään useampaa katua, joista suurin kuusikaistainen. :/

Keittiöhommissa meidän 5v kyllä auttaa paljon, osaa hyvin mittailla leipomisaineksia ja käyttää sähkövispilää, samoin päivän käytetyt vaatteet lajittelee omatoimisesti oikeisiin pyykkikoreihin.

ap

Vierailija
11/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v. ei saa päästää puistoon yksi ja se on varma. Ekaluokkalainen vasta voi ulkoilla puistossa yksin.

Vierailija
12/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ulkoilee yksin omassa pihassa. (on ulkoillut 3v alkaen)

-käy suihkussa yksin. (vartalon pesu, ei hiusten)

-käy vessassa yksin. (kakan pyyhkimiseen tarvii apua, pissaa ei yleensä pyyhi.)

-siivoaa huoneensa

-eteisen siivous on annettu myös 5-veen vastuulle

-osaa hakea postin yksin (postilaatikolle n.100m)

-osaa hakea polttopuut liiteristä joko kottikärryillä tai pulkalla

-ei osaa voidella leipää ym.

-ei käy yksin jääkaapilla

-ei saa valita vaatteitaan (haluaisi kyllä)

-ei saa pestä hampaitaan (5-vuotiaan hampaiden hoito kuuluu vanhemmille)

Vierailija
13/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommaa 5vuotiaalle.

Vierailija
14/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-käy itsekseen suihkussa ja saunassa, myös pesee itsensä

-tekee aamupalansa itse

-kuorii perunat ja osaa tehdä jauhelihakastikkeen, keittää ja paistaa kananmunia

-imuroi ja pesee lattiat kerran viikossa

-siivoa vessan

-petaa perheen sängyt

-hoitaa pikkuveljensä yöheräämiset mm. lämmittää maidon mikrossa ja juottaa sen veljelleen

-ulkoiluttaa meidän mäyräkoiran

-hampaita ei osaa itse pestä

-hakee lähikaupasta mm maitoa ja veljellensä tarvittaessa vaippapaketin

Vierailija
15/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ulkoile yksin, saattaa hetken olla veljen kanssa ulkona ilman minua, mutta vain hetken, ehkä ensi kesänä ennen eskaria saa olla,jos haluaa.

ei pese kuin aamulla itse hampaat. Meillä on isommilla reikiä ja pestään koululaisenkin hampaat illalla lääkärin määräyksestä

suihkussa ei pese hiuksia, mutta muuten kehoaa aikuisen suihkuttaessa

vessassa ei aina viitsi pyyhkiä pissan jälkeen, kakan tahtoo vielä minun pyyhkivän, ensi talvena pitäisi minusta oppia ennen eskariin menoa

Leivän voitelua voisi nyt alkaa harjoitella

Ylisuojelevuudessa on puolensa, ei tartte olla huolissaan, missähän se lapsi liikkuu ym.

Vaatteet valitsee itse, tytöt tekevät tämän varhain

Pukeutuu ite, mutta joskus haluaa apua siihen

Vierailija
16/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivittäiset toiminnot, ei tarvitse apua.

Ulkoilee kodin läheisyydessä itsenäisesti.

Osaa pakata matkakassin esim mökille lähdettäessä kun kerrotaan monenko päivän varusteet tarvitaan. Ulkovaatteet pakaa äiti.

Vahtii pienempiä sisaruksia kun olen suihkussa tai teen kotihommia.

Vierailija
17/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 5 vuotias ei saa ottaa jääkaapista itse mitään. paitsi ketsuppia, maitoa. saa voidella leivän itse jos haluaa ja leikata perunaa, lihaa veitsellä. pesee hampaansa mutta harjaan tarkemmin iltaisin ja lankaan hammasvälit. osaa ottaa omat vaatteet mutta laitan usein itse valmiiksi mitä päätän. saa viedä roskat minun tullessa mukaan ulos. ei saa ulkoilla yksin kerrostalon pihalla eikä mennä kauppaan yksin eikä jätetä koskaan yksin kotiin, paitsi jos vien pyykin alas kuivumaan, roskat roskiin. on rauhallinen ja luottavainen tyttö, asutaan kaupungissa. hiukset pesen itse, valtava kiharapilvi kun on. muuten kylpee itse. kakka pestään pois kun atooppinen iho ja pelkkä pyyhkiminen ei oikein riitä. käsisuihkun opettelu tiedossa piakkoin..haluaa leikkiä yksin välillä omassa huoneessaan =) on ollut mummonsa luona yökylässä

Vierailija
18/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla jo 7 v lapsi mutta en luota hänen hampaidenpesuunsa kovinkaan.Parikertaa viikossa saa itse harjoitella.

Tai sitten useampana päivänäniin, ettävanhemmat pesevät toiseen kertaan sen oman pesunsa jälkeen.

Vierailija
19/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus 4v9kk

- laittaa likapyykkinsä koriin (ei aina)

- vie omat puhtaat pyykit kaappiin

- pukee itse, valitsee usein myös vaatteet

- käy pissalla itse, kakan jälkeen pyytää pesemään

- auttaa pöydän kattamisessa vähän joskus

- hakee maidon, voin, ketsupin tms. jääkaapista

- ottaa itse jugurttia

- ei laita ruokaa

- siistii osan yhteisestä huoneesta (tarvitsee apua ja valvontaa)

- pesee joskus hampaat itse

- käy veljensä kanssa suihkussa, tarvitsee apua pesemisessä (autan muutaman kerran viikossa)

- ei ole ilman aikuisia kotona, ulkona saa olla 8v isoveljen kanssa omassa kerrostalopihassa

- yökastelee, hoitaa vaipan itse päälle ja aamulla pois

Vierailija
20/24 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sa tarkoita etteikö joku toinen osaisi. Ehkä meidän lapset on tavallista fiksumpia kun osasivat.

Esikoinen on jo 12-vuotias ja reikiä 0

Muut pesut ja pyllyn pyyhkiminen sujui molemmilta jo 5-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä