Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen liikatoiminta, oireet?

Vierailija
24.05.2014 |

Itselläni epäillään liikatoimintaa. Hirvittävä hikoilu varsinkin aamuisin ja kipuja kädissä ja jaloissa.Paino ei kylläkään ole laskenut...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla tasapainottomuutta ja raivareita, järjettömän paha olo henkisesti?

Minulla nuo ja lisäksi nopea syke, koko ajan kuuma, jano, rauhaton, vapinaa, unen laatu huono mutta väsyttää.

Ollut vajaatoimintaa, mutta nyt varmaan tyroksiinilääkitys jo liian suuri...

Vierailija
22/41 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, voisitko kertoa mitä arvoja sinulla oli kokeissa ? Tyttäreni takia kysyn, +15 kg 4 kk ja sen jälkeen sama lisää,6 kk ssa. 21 vuotias, isällä liikatoimi ta, mutta luulin että siinä laihdutaan. 4. Lääkäri menossa, ootellaan taas tuloksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tutustu "Koko hoito"-sivustoon. Sieltä minä löysin avun, vuosien etsimisen jälkeen.

Vierailija
24/41 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nina63 kirjoitti:

Siis voiko liikatoiminnasta olla seurauksena painnousu? Kaikki sanovat että paino laskee. Tyttäreni olosta olen huolissani, auto jos osaat kertoa jotain. 15 kg per 6 kk lisää painoa ja kukaan ei auta.

Vajaatoiminnasta voi seurata painonnousu. Eikö kilpirauhasarvoja voi testata hänellä? Itsellä on suvussa ollut kilpirauhassairautta ja silloin ainakin ne voidaan tutkia ja itseltäkin on tutkittu.

Vierailija
25/41 |
22.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nina63 kirjoitti:

Hei, voisitko kertoa mitä arvoja sinulla oli kokeissa ? Tyttäreni takia kysyn, +15 kg 4 kk ja sen jälkeen sama lisää,6 kk ssa. 21 vuotias, isällä liikatoimi ta, mutta luulin että siinä laihdutaan. 4. Lääkäri menossa, ootellaan taas tuloksia.

En tiedä, kenen arvoja kyselit, mutta minulla liikatoiminnassa TSH 0,0001, välillä mittaamattomissa ja T4V 32. Basedow-vasta-aineet muistaakseni 29.

t. # 20

Vierailija
26/41 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuoruudessa struuma, olin 18 v kun leikattiin. Minulle kehittyi noin 30 kilon ylipaino, koska en jaksanut mitään, ruokahalu oli kuitenkin hyvä ja ripulia ei ollut missään vaiheessa. Ehkä oli lievää syömishäiriöt, kun jotenkin vaistomaisesti yritin "parantaa oloa" syömällä. Leikkauksen jälkeen paino tasaantui, ja olen ollut normaalipainoinen kymmeniä vuosia. Eli: joo, liikatuotantoon voi liittyä ylipainoa! Nina 63, tyttö heti lääkäriin!!

t. Nyt 56 v.

Vierailija
27/41 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi jokaiselle joilla ilmenee em. oireita kannattaa hakeutua HETI lääkärin vastaanotolle.

Kannattaa googlettaa myös luotettavilta sivuilta oireita.

Itselläni oireina oli sydämen tykytys, pulssin nousu reilusti yli  sataan, raju laihtuminen,  erittäin väsynyt olo,

kädet vapisi etenkin meikatessa. Kävin yksityisellä lääkäriasemalla  endokrinologille joka erikoistunut kilpirauhasen tuomiin ongelmiin.  Sain heti oireisiin lääkettä Propral sekä kirjoitti hoitavan lääkkeen Tyrazol.

Olin käyttänyt lääkettä kolmisen viikkoa niin oloni parani ja en ole tarvinnut kovin usein enää käyttää Propralia oireisiin.  Kannattaa syödä myös terveellisesti :

https://www.kilpirauhanen.com/ravinto-ja-ravintolisat/

Itse käytän myös Apteq B12 +foolihappo  1000 ug + muita vitamiineja mutta em. vitamiini on tärkeä monesta syystä.  Käytän myös sitruunamelissaa joka sitruunalle tuoksuva yrtti, tämä estää vasta-aineiden  sitoutumista kilpirauhaseen( ainakin niin kerrotaan em. oppaassa.  Saa ainakin Citymerketista. Kahvin ja teen olen jättänyt pois kofeiinin vuoksi. 

Menossa vasta ensimm.labroihin kuukauden lääkkeen käytön jälkeen.

ps kannattaa lukaista tuo em.sivu.

Vierailija
28/41 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sanotte arvoista TSH 5 ja T4v 18. Olo on aika surkea, mm. kädet vapisee, väsyttää ja huono olo, vähän huimaakin. Thyroxin lääkitys 1 25 ug joka toinen pv ja 2 25 ug joka toinen pv. Luomia joskus nykii. ???? Kiitos.

Vierailija
29/41 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa kai painonnousu on mahdollista, koska on jatkuvasti nälkä. Kulutus toki on myös korkea, koska keho käy koko ajan ylikierroksilla. Itse syön nyt matalilla hormoniarvoilla noin kolmasosan siitä mitä söin liikatoiminnasta kärsiessäni.

Vierailija
30/41 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, etsiskelen parhaillaan tietoa kilpirauhasen liikatoiminnasta, jonka siis epäilen itselläni olevan. Olen käynyt jo kerran terveyskeskuksessa lääkärillä ja labrakokeissa asian takia, mutta kuulemma arvot olivat ihan ok.

Oireita huomasin huhtikuun puolivälin tienoilla. Koko ajan oli jotenkin sekava olo ja huimasi, olin varma että taju lähtee pian. Kertaakaan ei ole lähtenyt. Seuraavaksi aloin huomata painoni pudonneen. Tähän hetkeen mennessä olen laihtunu 63 kilosta 54:ään alle puolessa vuodessa. Aineenvaihdunta ja suolen toiminta on ehkä kaksi tai kolme kertaa vilkkaampaa kuin ennen. Kädet tärisevät, aamuisin pientä pahoinvointia ja järkyttävä hiki koko ajan. Puheeni on vilkastunut epäselväksi mössöksi ja liikkeet ovat äkkinäisiä. Sydän hakkaa ja kerran lähdin ambulanssilla sairaalaan päivystykseen rytmihäiriön takia (lääkäri kuitenkin kieltäytyi kirjoittamasta lähetettä tutkimuksiin eikä suostunut hyväksymään muuta vaihtoehtoa kuin paniikkihäiriön). Päivittäin on enemmän tai vähemmän rintakipuja. Fyysinen kuntoni on huonontunut radikaalisti kevään aikana, en voi nostaa 7-kiloista koiraani syliin hengästymättä hieman.

Nyt olen varannut ajan yksityiselle lääkärille ja toivon, että tehtäisiin kunnon tutkimukset. Oon järkyttävän peloissani, jos tää onkin jotain muuta...

Mielipiteitä?

Oireesi kuulostaa kyllä kilpirauhasen liikatoiminnalta. itselläni todettu juuri Basedowin tauti ja voimakas liikatoiminta. Jossakin taudissa (lukemani mukaan) vaihtelee liikatoiminta ja vajaatoiminta. Sulta pitäisi mitata arvot uudelleen. jos vaikka vaihtelevat? Voihan olla jotakin muutakin? Kilporauhasen tulehduksessa ei välttämättä muistaaksen

Mulla oireina on ollut lihasheikkous. ei välillä jaksa oikein kävelläkään. Koko keho ei toimi kuten normaalisti, vaan jäykkä ja kolotuksia. Kaikki tekeminen on monta kertaa raskaampaa kuin normaalisi.  (kissan nostaminen raskasta ja hankalaa) Syke on reilusti koholla (syön beetasalpaajaa). Sydänkipua (pistää sydämestä joskus kovasti).Maha on löysällä ja toimii monta kertaa päivässä. Ruokahalu on kasvanut huomattavasti. Koko ajan pitäisi olla syömässä. Syön reilusti enemmän kuin ennen, en ole laihtunut (hoikka alunperinkin). Nilkoissa turvotusta.

Yleisesti ottaen heikko a huono olo. Vähän tärisevä olo (varsinkin kun koittaa tehdä jotakin pikkutarkaa, niin huomaa pienen tärinän). Joskus pahoinvointia ja oksettava olo. Liiallista hikoilua. Makuaistin lievää muutosta huomattavissa välillä. Kun sairaus jatkui, tuli unettomuutta. Ei saa unta ennen kuin aamuyöstä.

Itselläni myös silmissä oireita. silmäluomissa turvotusta, valiherkkyttä, aiemmin oli roskan tunnetta silmissä. Pupillit välillä erikokoiset.

Päässä vähän pöhnäinen olo. Ajatus ei oikein kulje jouhevasti vaan takkuaa ja musitihäiriöitä.

Puhe ei ihan normaalia, vaan välillä kuin olisi pieni peruna suussa.

Aiemmin, kun tauti ei vielä ollut näin pahana, niin oli välillä ylivilkkautta ja vielä jaksoi tehdä ja puuhata. Ajatus poukkoili ja keskittyminen huonoa. Puhe tavallista vilkkaampaa. Toisena päivänä sitten valtava väsymys.

Tauti vaikuttaa joka solussa ja olo on sen mukainen, kun arvot on korkealla.

Vierailija
31/41 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakaan ei paino laske, syön kyllä muutaman kerran viikossa roskaruokaa, ja karkit ja naposteltavat päälle.syön tavallista ruokaakin paljon.

Vierailija
32/41 |
01.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole yhtään kummallista. On normaalia että ihmiset tarvitsevat vertaistukea, tarinoita lohtua. Mee sä vaan yksinäs suorittamaan muualle.

Vierailija
33/41 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikatoimintaa on minun kilpirauhasella ja tuttuja kilpirauhas oireita kuten väsymystä, janoa, silmästä vuotaa vettä välillä, käsien tärinääkin ollut, unettomuutta jne. Useasti olen tehnyt kilpiraus verikokeita niissä ei näy olevan mitään viitteitä että klipirauhanen oireilee. 

Vierailija
34/41 |
25.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syke nousee pilviin jo 10-20 metrin ripeästä kävelemisestä. Terveellä ihmisellä syke nousee esimerkiksi juostessa reippaastikin, mutta tätä nousua ei välttämättä edes huomaa. Kilpirauhastykyttely on aivan erilaista, sydän tuntuu hakkaavan holtittoman lujaa vaikka syke ei olisi kuin 85.

Vierailija
35/41 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nina63 kirjoitti:

Siis voiko liikatoiminnasta olla seurauksena painnousu? Kaikki sanovat että paino laskee. Tyttäreni olosta olen huolissani, auto jos osaat kertoa jotain. 15 kg per 6 kk lisää painoa ja kukaan ei auta.

Mulla epäillään kilpirauhasen  liikatoimintaa lsbrojen perusteella. Mulla on lähete endokrinologille vai mikä se nyt oli, kuitenkin erikoislääkäri. Mulla myös on paino noussut paljon eikä laskenut. Jos oot huolissasi niin kannattaa mennä lääkäriin ja pyytää kilpirauhasen arvot labrassa. 

Vierailija
36/41 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopea syke

Laihtuminen

Yöhikoilu

Ahdistuneisuus

Kurkkukipu

Heikotus

Uniongelmat

Vierailija
37/41 |
06.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL. Oikeista kokemuksista ne oirelistat on koottu. Mitä lisäarvoa se tuo, että joku anonyymi Maija 34 vee Turusta sanoo, että häntä on kovasti hikoiluttanut ja laihtumistakin on ollut havaittavissa, kuin että nämä kaikki mahdolliset oireet on koottu selkeäksi listaksi? Kummallista.

Yleisissä oirelistauksissa ei ole kaikkia oireita mainittu, vaan ne yleisimmät jotka sopivat moneen muuhunkin sairauteen. Minua esimerkiksi on auttanut, kun keskustelupalstoilla oli listattu näitä: lihasten kipeytyminen, vaikka ei ole harrastanut liikuntaa (itsellä oli pohkeet jatkuvasti kuin olisin maratonin juossut); sydämen hakkausäänen kuuluminen yhtäkkiä korvissa, mitä ääntä ihminen ei normaalisti kuule tai mihin ei kiinnitä huomioita; paine tai jopa pieni kipu rintalastassa; ripsien irtoaminen. Minulla oli ripsenpidennykset, mutta yhtäkkiä huollossa teknikko sanoi, että sinulle ei voi kiinnittää pidennyksiä, kun omasi ovat lähteneet.

Vierailija
38/41 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanotte arvoista TSH 5 ja T4v 18. Olo on aika surkea, mm. kädet vapisee, väsyttää ja huono olo, vähän huimaakin. Thyroxin lääkitys 1 25 ug joka toinen pv ja 2 25 ug joka toinen pv. Luomia joskus nykii. ???? Kiitos.

Mitä lääkärisi sanoo? Jos annostuksesi on siis vuorotellen yksi tai kaksi 25 mikrog tablettia päivässä, se on aika vähän verrattuna tsh-arvoosi, jonka perusteella lääkitystä yleensä säädetään. Mutta toisaalta sinulla T4v on kuitenkin jo hyvällä tasolla. Kannattaisi ehkä tutkia lisäksi T3. Kai nuo olivat ihan tuoreet arvot? 

Huslabin ohjeissa ristiriitaisten arvojen mahdollisiksi syiksi mainitaan heterofiiliset vasta-aineet ja kilpirauhashormoniresistenssi. Itse mietin myös voisiko olla kyse myös jostain muusta kuin kilpirauhasongelmasta.

https://www.huslab.fi/ohjekirja/4831.html

Vierailija
39/41 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni lääkitys ylitoiminnolle ja en kestänyt lämpöä hyvin vaan hikoilin paljon, kakka tuli ripulina, kädet tärisi ja olin ylihermostunut. 

Vierailija
40/41 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muilla tasapainottomuutta ja raivareita, järjettömän paha olo henkisesti?

Minulla nuo ja lisäksi nopea syke, koko ajan kuuma, jano, rauhaton, vapinaa, unen laatu huono mutta väsyttää.

Ollut vajaatoimintaa, mutta nyt varmaan tyroksiinilääkitys jo liian suuri...

No kait nyt tajuat vähentää lääkitystä ihan itse? Mulla on kilpirauhaslääkitys, ja lääkäri on sanonut, että pitää kuunnella omaa kehoa ja muuttaa lääkitystä ihan itse oman olon vuoksi. Minä vähennän lääkitystä aina kesällä ja lisään talvella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi