Yo-tutkinto aikuisiällä! Kertokaas asiasta tietävät.
Aion lähteä aikuislukioon, ainoana tavoitteenani yo-tutkinto. Sen selvitin, että äikkä on kaikille pakollinen ja sen päälle vielä 3 pakollista koetta.
Varsinainen kysymykseni koskeekin tätä reaalia. Siihen näyttäisi kuuluvan monta ainetta. Riittääkö, että kirjoittaisin vain yhden noista reaalin aineista?? Vai pitääkö niitä olla enemmän? En löydä mistään vastausta..
Lukion aloitin teininä, mutta jouduin sen keskeyttämään. ENkä muista yhtään, että miten tuo meni.
Kiitos!
Kommentit (6)
Mutta enpä osaa tuohon uuteen reaalin vastata :) Ei sulla kuitenkaan sattuisi olemaan mitään tutkintoa taustalla, jonka perusteella saisit mennä suoraan kirjoituksiin? Sekin on mahdollista, vaikeaa tosin jos ei ole päivääkään tunneilla istunut.
Mutta kannattaa mennä avoimin mielin sinne iltalukioon ja käydä aineita miten kiinnostaa ja sitten vasta miettiä mitä kirjoittaa ja koska.
Onnea matkaan!
Mutta enpä osaa tuohon uuteen reaalin vastata :) Ei sulla kuitenkaan sattuisi olemaan mitään tutkintoa taustalla, jonka perusteella saisit mennä suoraan kirjoituksiin? Sekin on mahdollista, vaikeaa tosin jos ei ole päivääkään tunneilla istunut.
Mutta kannattaa mennä avoimin mielin sinne iltalukioon ja käydä aineita miten kiinnostaa ja sitten vasta miettiä mitä kirjoittaa ja koska.
Onnea matkaan!
Mutta sen olen suorittanut näyttötutkintona, kumminkin laajuus sen 120 ov.
Ajattelin ottaa matikasta, enkusta ja ehkä äikästäkin muutaman kurssin. Reaalin terveystiedosta uskon selviytyväni aikaisempien opintojeni perusteella.
Ja ihan omaksi ilokseni opiskelen, en tee tutkinnolla mitään, töitä varmasti loppuelämäksi. Mutta, se valkolakki vaan kiehtoo, edelleen, melkein 30-vuotiaana!
Niin, olisin myös duunari sukuni ensimmäinen, joka sen tekisi =)
Niin ja kiitos tsempeistä!!
Pakolliseen yo-tutkintoonhan kuuluu äikän lisäksi englanti, ruotsi, matematiikka tai tuo reaali. Yksi kokeista on oltava ns. A-tason koe, eli yleensä pitkä matikka taikka pitkä englanti. Voihan siihen tutkintoon sitten tehdä ylimääräisinä kokeina vaikka kaikki reaaliaineet. :) Itse kirjoitin englannin pitkänä, ruotsin, äidinkielen ja historian. Ylimääräisenä lyhyen venäjän. En olisi ehkä uskaltanut mennä yo-kokeisiin kylmiltään, vaikka ammattikouluopinnot olikin pohjalla. Kannattaa ainakin noista kursseista käydä nuo pakolliset jos meinaa läpi päästä. Onnea opintoihin! :)
Pakolliseen yo-tutkintoonhan kuuluu äikän lisäksi englanti, ruotsi, matematiikka tai tuo reaali. Yksi kokeista on oltava ns. A-tason koe, eli yleensä pitkä matikka taikka pitkä englanti. Voihan siihen tutkintoon sitten tehdä ylimääräisinä kokeina vaikka kaikki reaaliaineet. :) Itse kirjoitin englannin pitkänä, ruotsin, äidinkielen ja historian. Ylimääräisenä lyhyen venäjän. En olisi ehkä uskaltanut mennä yo-kokeisiin kylmiltään, vaikka ammattikouluopinnot olikin pohjalla. Kannattaa ainakin noista kursseista käydä nuo pakolliset jos meinaa läpi päästä. Onnea opintoihin! :)
Olen jostain syystä tosi innoissani tästä, opiskelin aikuiskoulutuksena tuon lh-tutkinnonkin ja voi että oli kivaa! Siitä varmaan tämä into suorittaa tuo yo-tutkinto loppuun vielä.
Kiitos kaikille vastaajille ja oikein aurinkoista kesää!
-ap
Onnea matkaan!
Mutta sen olen suorittanut näyttötutkintona, kumminkin laajuus sen 120 ov.
Ajattelin ottaa matikasta, enkusta ja ehkä äikästäkin muutaman kurssin. Reaalin terveystiedosta uskon selviytyväni aikaisempien opintojeni perusteella.
Ja ihan omaksi ilokseni opiskelen, en tee tutkinnolla mitään, töitä varmasti loppuelämäksi. Mutta, se valkolakki vaan kiehtoo, edelleen, melkein 30-vuotiaana!
Niin, olisin myös duunari sukuni ensimmäinen, joka sen tekisi =)
Niin ja kiitos tsempeistä!!
mutta se ei kuulunut alkuperäiseen suunnitelmaani. Menin siis mukamas vain enkkua huvikseni lukemaan, sit se laajeni ruotsiin ja kohta jo äidinkieleen, matikkaan ja reaaliaineisiinkin ihan "vahingossa" kun opiskelu olikin niin kivaa :)
Päätin sit käydä lukion koko oppimäärän kun kerran opiskelemaan oli lähdetty ja niin siinä sitten kävi löysin itseni kirjoituksistakin ;)
Ja nyt olen huomannut haaveilevani yliopisto-opinnoista :) Ei taida tähän vimmaan auttaa muu kuin koulunpenkki :)
sama
Eikä sitäkään ole pakko kirjoittaa, jos äikän lisäksi kirjoittaa pitkän matematiikan, a-kielen ja ruotsin. Mut moni haluaa...