Puistossa eilen. Raivostuttavaa
siis eilen oli puistoruokailussa vain vetistä keittoa. Koululaisen piti käydä sen jälkeen hakemassa kaupasta mikropizza, että sai mahansa täyteen. Ei ollut kuulemma saattanut syödä sitä litkua.
Siis hei haloo, miksi aina otetaan lapsista raha pois. Miksi ei kerralla laiteta kunnon ruokaa, eikä mitään puistolitkuja. Ei se nyt mitään pihviä tarvitse olla, mutta jotain lasagnea ja perunamuussia yms. olisi helppo tuoda puistoon.
Eihän keitolla kukaan elä. Sama kuin kouluruokailussa nykyään, että vanhemmat joutuu antamaan rahaa, että lapset saa lisäruokaa. Miksi vanhemmat joutuu aina kustantamaan kaiken?
Kommentit (65)
suomalaiset vain leviää leviämistään, kun lapsillekin opetetaan, että kunnon ruokaa on vain lasagnet ja pizzat, ja kyytipojaksi voi ottaa limukkaa, karkkia ja sipsejä. =D
varmasti kouluruoalla vatsansa täyttää, onhan siellä tajolla koko ruokaympyrän kattava tarjonta-vaikka pääruoka olisi keittoa. On leipää, maitoa, salaattia...Jos muka nälkä jää, aika NIRSO lapsi on kyseessä, jos pitää erikseen ostaa itse ruokansa kouluruoan lisäksi-tai sitten vatsalaukkunsa ylensyömällä venyttänyt pullero, jolle ei enää mikään riitä.
Pakko nyt tähän vastata, vaikka aihe ei tätä käsitellytkään. Olen tällä hetkellä lukion viimeisellä vuosikurssilla, ja syömme yhdessä ylä- ja ala-asteen kanssa samassa ruokalassa. Ja pakko sanoa, että kouluruoasta on viimeisen parin vuoden aikana tullut järjetöntä kuraa, jolla ei kyllä kahdeksan tunnin koulupäivää selviä. Spagettiakaan eivät nykyään osaa keittää, vaan ne ylikeitetään tönköksi puuroksi. Kastikkeet ovat vetisiä liruja.
Syön yleensä aamulla sämpylän, jonka päällä on levitteen lisäksi juustoa ja makkaraa, sen lisäksi jugurttia, mysliä ja/tai hedelmän. Monipuolisesti siis. Istuttuani neljä tuntia koulussa kahdeksasta kahteentoista, on näljä jo melkoinen ruokalaan mennessä. Siellä tankkaan monipuolisesti lautasellisen ruokaa, puolet salaattia lautasmallin mukaan. Ja mitä vielä, tunnin päästä ruokailusta maha kurnii taas. No, voitte kuvitella, miten suuri nälkä on sitten neljältä, kun lähden kotiin...
Pistää miettimään, miten paljon tuota ruokaa pitäisi syödä, että sillä pärjäisi. Olen kuitenki suht.koht. pienikokoinen, enkä todellakaan ylensyönyt läskikasa. Usein tuleekin haettua ruokatunnilla kaupasta jotain muuta syötävää, tai sitten teen vaikka salaatin kotona mukaan. Kun on omia eväitä kouluruoan lisäksi, niin alkaa pärjäämään.
Ja pakko lisätä tähän vielä, että tämä ei ole vain minun pääni sisällä. Pitopalvelussa työskentelevä tätini oli jotain kautta saanut koulultamme ylijäämä- kanakastiketta, josta hän totesi, että semmoista liisteriä, miten tuota voi lapsille syöttää. Ei ollut kelvannut koirallekaan.
suomalaiset vain leviää leviämistään, kun lapsillekin opetetaan, että kunnon ruokaa on vain lasagnet ja pizzat, ja kyytipojaksi voi ottaa limukkaa, karkkia ja sipsejä. =D
Mun mielestä toi ajatusmalli tiivistyy hyvin ap:n logiikkaan: "jos ei sieltä koulusta saa kunnon ruokaa niin ostapa suklaapatukka".
:D
eikä mikään keitto! Halusi itse mennä ostamaan sitä mikropizzaa ja skippasi ravitsevan puistoruuan. Aika monena päivänä on keittoa ja siksi valehteli että oli vetistä soppaa. Puistoruokaa jakaneena voin lisäksi kertoa, että esim. liha- ja kalakeitot ovat hyvin ruokaisia, eli ei tosiaankaan mitään yksittäisiä kalapaloja kellumassa, vaan kauhalliseen saa helposti perunaa, kasviksia, lihaa/kalaa. Että juttelepas uudestaan sen lapsesi kanssa....
Aikuiset työpäivänään ruokailevat työpäiväruokaloissa, ravintoloissa, yms., niin ei kai kukaan oikeasti jätä lastaan pitämään nälkää kotiin pitkän työpäivän ajaksi?!