Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, tervetuloa yrittäjän arkeen.

Vierailija
04.06.2012 |

En tajua miten kehtaatte pitää niin kovin ihmeellisenä sitä, että päivä venyy, pissalle ei ehdi ja lounasvoileivät jää väliin. Sitä se työelämä monella monella alalla on, opettajat ei ole mitenkään ihmeellisessä asemassa. Eikä se opettajan työ ole niin paljon rankempaa muihin töihin verrattuna, että siitä työstä pitäisi rankkuuden takia pitää kaksi kk kesällä lomaa, joululomat, syyslomat ja talvilomat vielä siihen päälle.

Yrittäjänä elämä on aivan samanlaista työaikojen suhteen, paitsi että lomia on vain jokunen hassu viikko koko vuonna (tänä vuonna 3). Työajat venyy, syömään ei ehdi, palkkaa saa ihan yhtä paljon / vähän kuin opettaja. Ja silti opeilla on jotenkin paljon rankempaa ja kurjempaa?

Toki se ero on, että tällä työllä mahdollistan 40 muun perheen palkan, koska maksan palkkaa 4o ihmiselle.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vastoin opettajien arjesta useimmilla on ihan väärä käsitys.

Luulen useimpien opettajienkin ymmärtävän, että jokaisessa työssä on nykyään kiire, ylitöitä tehdään jne. Näillä palstoilla vaan asenne opettajia kohtaan on usein melko alentuva - kuten tässäkin aloituksessa.

Kaikki me kuitenkin olemme itse ammattimme valinneet tai siihen ajautumisen mahdollistaneet. Niin opettaja kuin yrittäjäkin.

Vierailija
2/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kouluttautunut opettajaksi, niin ei nyt tarvitsisi täällä valittaa!

Miksi luulet, että opettaja ihan itse päättää, kuinka paljon lomia pitää? Ne on kuule ihan muut tahot, jotka sanelevat, milloin tullaan työpaikalle ja milloin ei tulla.

Kukaan opettaja ei ole sanonut, että opettajan työ on rankempaa kuin joku muu työ. Opettajat sanovat, että heidän työnsä on ihan yhtä rankkaa kuin mikä tahansa muu työ. Siinä on vissi ero.

Sinä olet itse leiviskäsi valinnut. Elä nyt sen kanssa. Hienoa, että voit työllistää niin monta ihmistä. Me opettajat koulutamme sinun työväkesi ja totutamme heidät siihen, että työtä pitää ihmisen tehdä, jos meinaa leivän päälle särvintä saada. Sinulla on siellä varmaan paljon hyviä työntekijöitä, kiitos meidän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yrittäjän työntekijöillä olisi sama asenne kuin monilla oppilailla ja työntekijät yrittäisivät päivittäin sabotoida työpaikkaansa kaikenlaisilla asiattomuuksilla jne., niin kyllä sen yrittäjänkin olisi pian pakko pitää pari kuukautta lomaa :D.

Vierailija
4/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitkä kesäloma on nähtävästi tarpeen. Vaikea sitä on opettajia laittaa silloin töihin. Mihis sä ne laittaisit? ja jos open työ niin kauheasti kiinnostaa, mikset ruvennut opettajaksi? Itse olen kouluttanut myös opelksi, mutten sitä koskaan pätevänä tehnyt (sijaisena toimin opiskellessa).

Vierailija
5/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole opettaja ja mieheni on yrittäjä. Mieheni saa päättää omien taukojensa määrän ja lomiensa pituuden, minä en. Tosin olen ajatellut alkaa tehdä lisätyötä loma-aikoina oman yrityksen parissa. Sitten mä olen molempia. Kestätkö sinä sen?

Vierailija
6/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin rupeapa ap sitten opettajaksi! Kukaan tai mikään ei estä. Vai etkö päässyt koskaan yliopistoon, ja sen takia noin nyppii?

Vierailija
7/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut olen ollut myös koulussa töissä. opettajan työ on hyvin erilaista kuin yrittäjän, usein kutienkin yrittäjän työ on rankempaa eikä yhteiskunta tuo yrittäjiä samalla tavalla vaikka olisi vain pieni tmi.

Olisi kiva jos meikäläinenkin pääsisi vuorotteluvapaalle joskus tms. saisi lomat niin ku muutkin ihmiset.

Vierailija
8/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta saat palkkaa vain saman kuin opettaja? Jäikö jotain kertomatta? Taitaa olla asunto, auto, tietokoneet, yms. firman piikkiin, eikö vain?

Vierailija
9/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen saanut tutustua siihen hyvinkin läheisesti mieheni firman kautta. Mieheni palkka on tuplat minun palkkaani verrattuna. Hän tekee lyhyempää työpäivää kuin minä, eikä hän tee ollenkaan viikonlopputöitä.

Pari vuotta sitten hän teki kolmepäiväistä työviikkoa ja sai saman palkan kuin minä koko viikosta.

Hän aina naureskelee, että kyllä ihmisillä on melko väärä käsitys oikeasti ammatillisesti toimivien opettajien työajoista.

Ainoa asia, joka minulla on paremmin on kesäloman pituus. Minulla se on 10 viikkoa ja miehellä vain neljä

Ja mieheni ihan tosissaan pyytää minua vaihtamaan alaa, vaikka ymmärtää, että tämä on minun kutusumustyöni ja nautin siitä suunnattomasti. Perhe kyllä kärsii lukuvuosien aikana tästä työstä, mutta onneksi lomilla voi sitten ottaa vähän takaisin tätä vahinkoa.

Ja itsestäni ei olisi yrittäjäksi, en kestäisi sitä epävarmuutta ja paperin pyörittämistä, mitä firman ylläpitämiseen tarvitaan.

Vierailija
10/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tähän maailmaan, ap!

Ei open loma ole pitkä siksi, että työ olisi jotenkin rankempaa kuin muilla vaan siksi, että koulussa ei ole loma-aikoina ketään opettavaa!

Sitä paitsi: oikeastiko sä kuvittelet, että kukaan ope lomailee koko koululaisten loma-aikaa?

Vierailija
11/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjän työarki on kuitenkin helppoa opettajan työarkeen verrattuna.

terveisin yrittäjä jo toisessa polvessa (en samalla alalla kuitenkaan)

Vierailija
12/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittäjän ammatti on tasan ainoa ammatti, jossa saa itse päättää vapaa-aikansa ja lomiensa pituudet. Onnea sinulle!

Vierailija
13/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan tarvitsee pitää kesälomaa, joululomaa sun muuta lomaa, koska ne oppilaatkin tuppaavat olemaan silloin lomalle. Vai pitäisikö kenties lasten lomia lyhentää, etteivät opettajatkaan voisi lomailla ja sinulle tulisi parempi mieli? Teknisesti ottaen opettajilla ei muuten edes ole palkallista kesälomaa.

Yrittäjä tekee töitä itselleen ja on itse valinnut alansa siihen oleellisesti kuuluvine hyvine ja huonoine puolineen. Turha byrokratia on tietysti oma lukunsa, mutta en usko, että kitinällä yrittäjän arjesta saat yhtään sen enempää sympatiaa, kuin sairaanhoitaja, joka valittaa siitä, että joutuu koskemaan sairaisiin ihmisiin.

Opettajat taas harvemmin valittavat työhön oleellisesti kuuluvista asioista, kuten siitä, että joutuvat olemaan tekemisissä lasten kanssa, palkattomasta kesälomasta jne, vaan yleensä valitus kohdistuu asioihin, jotka on hoidettu huonosti. Homekoulut, kasvavat ryhmäkoot, erityisopetuksen puute tai epäpätevät opettajat eivät ole asioita, jotkä kuuluvat työhön defaulttina vaan ongelmia, jotka pitäisi ratkaista.

Kasvatus- ja hoitotyössä on myös se hassunhauska puoli, että työntekijän epämukavuudet kumpuavat leikkauksista, jotka vaikuttavat yleensä suoraan kasvatettavien/opetettavien/hoidettavien asemaan. Se, että opettajalla on ikävää tarkoittaa yleensä sitä, että jollain heikommassa asemassa olevalla eli sillä oppilaalla on vielä ikävämpää.

Vierailija
14/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakoulussa ja mieheni yrittäjä. Työllistää n.30 henkeä. Palkkaa saa noin 1000e enemmän kuin minä. Työpäivien pituus 7.00-21.00. Lomaviikkoja pystyy pitämään vuodessa 3. Henkinen stressi aika paljon suurempi kuin mulla. Olen kyllä samalla linjalla ap:n kanssa siitä että opettajat valittaa rankasta arjestaan aivan turhaan ja huomaamatta että muillakin on sitä ihan samaa.

Vierailija
15/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun täällä on niin paljon ketjuja siitä, kuinka monetkin väittävät, miten hirveän helppoa opettajilla on, vaikka heillä ei ole mitään tietoa tai käsitystä edes siitä, mitä kaikkea opettajan työhön kuuluu. En muista nähneeni täällä jatkuvasti ketjuja jostain muusta tietystä ammatista, joissa kerrotaan miten kauhean helppoa kyseisillä työntekijöillä on, vaikkei itsellä kokemusta siitä olekaan.

Vierailija
16/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä ja pidän vuodessa 7 viikkoa lomaa. Sen lisäksi kaikki viikonloput ja arkipyhät pidän vapaana. Työpäivä loppuu tasan 16.30, jotta ehdin olla illan perheen kanssa. En tee koskaan töitä sen jälkeen, en ikinä. Edes paperitöitä.

Asiakkaita riittää ja elämä rullaa.

Ei yrittäjän ole pakko venyä mahdottomuuksiin. Kyllä minä käyn vessassa tasan silloin kun on tarve ja syön, kun on nälkä. Ja nukun tarpeeksi.

Hohhoijaa. Puusilmäistä kirjoittelua taas.

Pidän elämääni sata kertaa helpompana kuin opettajan työ.

Vierailija
17/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele opettajien työn arvostelua. Olen itsekin kuullut opettajaystäviltäni niin ihmeellisiä kommentteja työnsä rankkuudesta että hoh hoh. Paras on ollut se, että 2kk kesä´loma on välttämätön koska eka kuukausi menee toipuessa ja toinen on vasta varsinaista lomaa. Just niin. Kukaan muu ei saa toipua ensin töistää kuukautta ja sitten vasta aloittaa lomailua valmiiksi virkistäytyneenä.

Opettajien päivät on varmaankin aika lailla samaa kuin meillä muillakin työtä tekevillä - miksi ne sitten aina vouhkaa siitä että on niin kovin kovin pitkät päivät? Onko 8h päivä jotenkin ihmeellisen pitkä?

Tai onko palkka 2500e ylöspäin jotenkin eriskummallisen huono? Mielestäni ei.

Kaikki arvostus opettajan työlle. Itseäni se ei kiinnosta enkä siksi ole sille alalle hakeutunut. Toivoisin kuitenkin että opettajat arvostaisivat myös muiden tekemään työtä ja malttaisivat laskeutua sieltä korokkeelta jonne ovat itsensä nostaneet, tänne muiden työtä tekevien joukkoon.

Vierailija
18/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelliset 15 vuotta yrittäjänä enkä ikinä vaihtaisi takaisin. Kouluissa oli hirveä työilmapiiri enkä vaan kestänyt sitä pilkunnussintaa ja neuroottisia työkavereita. Yrittäjän työssä on kuitenkin tekemisen meininki ja tulokset ratkaisevat, mikä on aivan mahtavaa. Opettajat ovat mielestäni palkkansa ansainneet (samoin kuin lomansa). Tosin minusta olisi hyvä laittaa opettajat ns. oikeisiin töihin muutamaksi kuukaudeksi muutaman vuoden välein, etteivät täysin irtaannu todellisuudesta.

Vierailija
19/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä ja pidän vuodessa 7 viikkoa lomaa. Sen lisäksi kaikki viikonloput ja arkipyhät pidän vapaana. Työpäivä loppuu tasan 16.30, jotta ehdin olla illan perheen kanssa. En tee koskaan töitä sen jälkeen, en ikinä. Edes paperitöitä.

Asiakkaita riittää ja elämä rullaa.

Ei yrittäjän ole pakko venyä mahdottomuuksiin. Kyllä minä käyn vessassa tasan silloin kun on tarve ja syön, kun on nälkä. Ja nukun tarpeeksi.

Hohhoijaa. Puusilmäistä kirjoittelua taas.

Pidän elämääni sata kertaa helpompana kuin opettajan työ.

"Yrittäjiä" on myös paljon toisenlaisia. Tässä perheessä miehellä on aika iso yritys, 70hlö töissä. Ja töitä saa tehdä aika paljon enemmän kuin tuo mitä omasta elämästäsi kerrot.

Vierailija
20/27 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yksi juttu on paska, nimittäin homeessa olevat koulut. Vaihtaisin yrittäjäksi milloin vain, jos olisi joku järkevä duuni ettei minun tarvitsisi olla homeisissa tiloissa kaiken päivää.

Olen loistava ope, joten siksi harmittaa se, että kaikki koulut on homeessa ja sairastan jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi