Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolantäti ärsyttää.

Vierailija
03.06.2012 |

Hyvät naiset, älkää käyttäkö em. sanaa. Kenenkään ammattinimike ei ole neuvolantäti vaan terveydenhoitaja.

Samaa logikkaa käytten tulipaloja sammuttaa tulipalosetä tai taloja rakentaa rakentajasetä.

Kohtaan työssäni päivittäin odottajia, jotka kertovat käyneensä neuvolantädin luona. Mietin kovasti,mikä ihmeen puheen kehityksen taantuma iskee näihin muuten fiksuihin naisiin. Termi ei kuulosta söpöltä tai herttaiselta, vaan todella halventavalta ja typerältä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joko neuvolantäti tai lääkäri. Työpaikkani on arvauskeskuksessa. Jälkimmäinen ärsyttää enemmän.

Vierailija
2/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myös ikinä kutsu naisia "tädeiksi", he ovat naisia (tai vanhemmat rouvia) tai sitten naapureita, myyjiä, hoitajia yms. Ja tämän kyllä oppii lapsikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän oikein hyvin että ammattinimike on terveydenhoitaja. Joskus silti puheessa käytän neuvolantäti sanaa. Se tulee aika automaattisesti ja yritän usein korjata sitä koska tuntuu hassulta käyttää sellaista sanaa aikuisten keskustelussa.

Mutta uskoisin että syy sen käyttöön on se ettei minulla ole sille parempaa sanaa. Jos sanon terveydenhoitaja, koen että se ei tarpeeksi spesifioi että oltiin siis neuvolassa, ei lääkärissä tai sairaalassa.

Jos vaikka opettelis sanomaan neuvolan terkkari?

Vierailija
4/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin piikkitäti. Mä ole sellainen :)

Vierailija
5/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi lastentarhanopettaja.

Vierailija
6/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siksi se on juurtunut ihan luontevaksi sanaksi monelle? Jos poliisi olisi paljon pikkulasten ja vanhempien kanssa tekemisissä niin varmasti kutsuttaisiin silloin sedäksi...

Vierailija
7/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän täti sanaa ja jos se jotain loukkaa, niin olen pahoillani. Mutta voin jatkossa puhua lapsille, että mennään terveydenhoitajan luokse...

Vierailija
8/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen minä. Että silleen. Aikuiset miehet tulee lässyttään vauvakielellä ja kutsuu tädiksi. Eikä jää yhteen tapaukseen, vaan toistuu päivittäin. Ja ei... en kysy, otatko kuittia sen takia, että luulen että se menee verotukseen. Ja kyllä, haluaisin, että minulla olisi haulikko pöydän alla aina kun joku niin sanoo.

Vierailija
9/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että ovelasti otsikoitu, ap ;) Olet moninkertaistanut viestisi lukijamäärän.

Vierailija
10/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun itsetunto kestää sen hyvin.

Vierailija
11/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

fiksuja terveydenhoitajia on harvassa, ärsytävuä neuvolantätejä sen sijaan piisaa.

Vierailija
12/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ymmärrän ärsytyksesi.

Mutta neuvolan huora ämmä olisi halventava nimi, neuvolantäti on ehkä vain, epätyylikäs

Vierailija
13/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja neuvolan terveydenhoitaja neuvolan täti.

Käytiin poliisisedältä hakemassa passi lapselle.

Kassantädille maksetaan.

Ei, en kutsu teitä itse noilla nimillä, mutta lapselle se on helpompaa kuin puhua puheterapeutista tai neuvolan terveydenhoitajasta.

KOetan varmistaa, että ette kuule meidän keskustelujamme ja turhaan pahoita mieltänne. Onhan se julmaa, kun lapset keksivät lempinimiä!

Vierailija
14/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täti jotain ihan muuta. minua ainakin loukkasi nuorempana, nykyisin en jaksa välittää.

Mihin ikään asti on sopivaa täditellä kaikkia naisia lapsilleen? Alle 10 vee? Sen jälkeen miksi kutsutte?

Vierailija
15/15 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa muistaa mikä se oikea ammattinimike on - ketä kiinnostaa? Kun sanoo neuvolantäti, kaikki tietävät mistä on kyse.

Samalla tavalla sanon pankkineiti tai pankkitoimihenkilö, kun en kuolemaksenikaan jaksa muistaa mikä hieno titteli heille on keksitty.