Jos mua epäilyttää että lapsi perätilassa niin saanko lähetteen ultraan???
Meinaan että jos lääkäri tekemällä sisätutkimuksen on sitä mieltä että on raivotarjonnassa mutta itse olen neuvolan tädin kanssa sitä mieltä että ei olekaan niin saanko silti lähetteen varoiksi sairaalaan että tarkastavat asian? voiko siis neuvolantäti kirjoittaa sen lähetteen?
Kommentit (10)
Kyllä lääkäri sen tunnustelemalla huomaa.
ei ole koskaan tuntunut navan yläpuolella liikkeita...
ap
alavatsassa navan alapuolella ja ihan suoraan alhaalla jalkovälissä...
ap
Kyllä lääkäri sen tunnustelemalla huomaa.
Ei ne lääkärit, terkat ja kätilöt läheskään aina tiedä ja huomaa. Itselläni oli oma käsitys lapsen asennosta, ja lääkäri tunnustellessaan oli päinvastaista mieltä. Ajattelin, että lääkäri kyllä tietää paremmin ja neuvolan terkkakin oli lääkärin kanssa samaa mieltä. Sitten kun terkka yritti kuunnella sydänääniä eikä millään saanut kuuluviin, uskalsin avata suuni ja ehdotin, että voisikohan se vauva sittenkin olla niin päin että tuo tuossa on pää eikä peppu ja jalat tuolla, ja heti löytyivät sydänäänet. Sitten seuraavana päivänä ultrassa varmistuikin perätila.
Tämä oli siis ekassa raskaudessa. Kyllä sitä raskauden loppuvaiheessa on aina ollut hyvä käsitys ainakin itselläni, miten päin vauva siellä killuu ja mitä puuhailee. Ultria on tehty monta monituista kertaa ja aina lapsi on ollut niin päin kun olen ajatellutkin.
Minulla sekä lääkäri että terkkari oli sitä mieltä että vauva on raivotarjonnassa, mutta itse tunsin liikkeet vaan alavatsassa. En tuntenut kertaakaan potukja esim. kylkeen. Jouduin muista syistä käymään sairaalassa tarkistuksessa lasketun ajan jälkeen. Lääkäri teki ultran ja vauva oli perätilassa.
Siinä vaiheessa kääntämistä ei edes yritetty vaan päätettin sketioaika. Tämä ei kuulemma ole ihan epätavallista. Joten jos mietityttää kannattaa pyytää lähete.
outoa tässä on se että sydänäänet kuitenkin kuuluu vasemmalta alhaalta ja täti sanoi että se puhuisi sen puolesta että lapsi ihan oikein päin mutta liikkeiden puolesta taas väärinpäin...
Tunnustelemalla ihan vatsan päältä ei täti ihan vannonut miten päin on kun ei päätä saanut käsiinsä aivan sata varmasti tuolta jalkovälistä, vasemmalla aika (yläalasuunnassa) aika keskellä vatsaa tuntuu kova möykky mutta kun ei osata sanoa onko pää vai pylly...
Toki voi olla jotenkin poikkitainkin vatsassa.
Mutta tosiaan liikkeet ei ole koskaan tuntuneet muuta kuin alaspäin ja alhaalla ja vielä usein jopa selänpuolella ja siis kolmas lapsi kyseessä ja aiemmin on liikkeet tuntuneet kylkiluissa asti...
ap
ja jalat niin sykkyrällä, että potkut tuntuu alas.
Missä sikiön pää tuntuu? Onko kova möykky kyljessä?
Terveydenhoitaja voi tehdä lähetteen tarjonnan tarkistukseen. Sitä ei kannata tehdä liian aikaisin, vaan alkaen 35 raskausviikolta. Aikaisemmin sikiö mahtuu vielä vaihtamaan asentoaan helposti, toki se on myöhemminkin mahdollista.