Mitä leikkejä ekalle syksyllä menevät lapsenne leikkivät
pihalla kavereiden kanssa?
Just kattelin ikkunasta illansuussa, mitä ihmeen menoa tuossa pihalla oli. Pelkkää takaa-ajoa, toisen kastelemista vesipulloilla, pullonkorkkien heittelyä toisten selkään, pyöräillessä vaan isommat kiilasivat pienempiä tienreunaan jne. Siis ei niin mitään järkeä koko toiminnassa!
Itse kun olin tuon ikäinen niin kyllä oli joka ilta joku keinumatti tai kymmenen tikkua laudalla tai piiloleikki tai jäljitysleikki menossa.
Tai no kukas niitä leikkejä kellekään opettaisi... jos ei itsekään osaa. Taidan mennä huomenna pelaamaan pojan kanssa vaikka tuota keinumattia ja katsotaan, tuleeko joku mukaan.
Kommentit (7)
hyppynatua, kiipeilee kiipeilytelineessä. ajaa fillarilla, rosvoa ja poliisia, arryeenetsintää, hiekkalaatikkoleikkejä..mun mielestä noin pienen ei vielä tarvitse ton ihmeempiä leikkiäkään..
tekee hiekkakakkuja, leikkii kotia tai ravintolaa tms leikkimökissä (itse en niin jaksa tarkasti seurata), keinuu, hyppii narulla, pomppii trampoliinilla, juokseen metsissä, leikkii hippaa, leikkii barbeilla ja autoilla, lukee, kirjoittaa, laulaa, tanssii, pelaa pelejä jne jne... AIka pikkulasten juttuja vielä tekee. Ollaan pääsääntöisesti omalla pihalla, ei saa kamalasti vaikutteita muilta kuin pikkusisaruksiltaan.
keinumatissa lapset keinuu keinuissa ja yksi on niiden edessä, se "matti". Pallolla koitetaan osua keinujia vartaloon, ja keinujien tehtävänä on koittaa tämä "polttaminen" välttää ja potkaista pallo kauas pois. Jos poltettiin niin joutui matiksi.
Mun lapsuudessa tätä EI leikitty niin, että joku olisi sitten heittänyt hirveitä tykkipalloja, joiden voimasta putoaa keinusta, vaan ihan nätisti ja sääntöjen mukaan leikittiin. Pidettiin kirjaa siitä, kuka on montakin kertaa joutunut matiksi.
tekee hiekkakakkuja, leikkii kotia tai ravintolaa tms leikkimökissä (itse en niin jaksa tarkasti seurata), keinuu, hyppii narulla, pomppii trampoliinilla, juokseen metsissä, leikkii hippaa, leikkii barbeilla ja autoilla, lukee, kirjoittaa, laulaa, tanssii, pelaa pelejä jne jne... AIka pikkulasten juttuja vielä tekee. Ollaan pääsääntöisesti omalla pihalla, ei saa kamalasti vaikutteita muilta kuin pikkusisaruksiltaan.
Sellasta hohottamista ja kiusaamista vaan :(
Toivoisin, että vähän kiltempiä leikkejä leikkisi vielä.
ap
keinupersistä tai penkkipersistä, mukana 7-10 vuotiaita.
Lisäksi leikkii eläinleikkejä mielellään.
"Ihan typerää, jos vanhemmat vielä arvostelee lasten leikkejäkin."
>>> mutta itse kyllä koen asian niin, että vanhempi voi hyvin ohjata lasta oikeanlaisten ja toivottavien leikkien ja harrastusten pariin. Etkö itse puutu asiaan ollenkaan, jos leikkivät sellaista, että yksi pannaan seinää vasten ja sitä koitetaan osua vesipullolla päähän?
En ole ennen tällaisia leikkejä pihapiirissä huomannut, varmaan siksi, että poika on enemmän sisällä viihtyvää sorttia eikä täällä meilläpäin ole ollut muiden tapana ulkoilla jos vähänkään satelee tai on harmaa sää. Eli yksin on saanut hän tuolla oleskella aika pitkään, kunnes nyt vissiin on helle sitten sekoittanut kaikkien päät.
ap
hyppynatua, kiipeilee kiipeilytelineessä. ajaa fillarilla, rosvoa ja poliisia, arryeenetsintää, hiekkalaatikkoleikkejä..mun mielestä noin pienen ei vielä tarvitse ton ihmeempiä leikkiäkään..