Miksi vl:t käyttää Marimekkoa, Metsolaa ja graafista mustavalkoista?
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 14:59"] No kertokaa mikä minussa on vikana, kun moni on hämmästynyt, kun olen kertonut olevani vl? :) En meikkaa enkä värjää hiuksia. [/quote] Jos et ole tuomitseva, yleistävä ja ylimielinen? Et toisaalta ole kunnon lesta jos et hauku jokaista ei-uskovaista juopoksi huoraksi. [/quote] Oho. Ei mun tuntemat vl:t hauku ei-vl:a juopoiksi huoriksi. Toisaalta kun luin tuon seuraavan ex-vl:n kommentin, niin olen kyllä käyttänyt hiusten muotoilutuotteitta, enkä ole koskaan kuullutkaan, että se olisi jonkun mielestä syntiä. Mulla on myös minihameita ollut, ja mustat ohuet sukkikset. :D Ehkä ne oli sitten nämä. :D Apua, naurattaa tällaiset. [/quote] Ai niin ja on mulla korkeita korkojakin kengissä. :D
[/quote]
Ehkä jossain Etelä-Suomessa tommoinen "riettaus" on hyväksyttävää mutta ei ollut vielä vajaa vuosikymmen sitten E-P:n pikkupaikkakunnalla. "Mitkä sullon jalassa", sihahti eräällekin nuorelle naiselle, joka tuli viininpunaiset piikkikorolliset saappaat jalassa seuroihin talvella. Tämä tosin oli 90-luvun puolivälissä, ehkä te vl-naiset saatte nykyään toteuttaa naiseuttanne enemmän toikkaroimassa suviseurapellon savessa piikkikoroissa :D Tervemenoa vaan. Onko teillä ehkäisykin salaa käytössä?
[/quote]
Minä todellakin toteutan naiseuttani juuri niinkuin haluan. Tosin mun ei tarvi käyttää puoli pyllyä paljastavia minihameita tai piikkikorkoja ollakseni naisellinen.
Ja suviseuroissa käytän huoletta kumppareita, tiesitkö että kumisaappatkin voivat olla seksikkäät :D Riippuu kumpparista ja kantajasta :) Ei ehkä ne perus viis numeroa liian isot nokiat :D
Tiedätkö että se usko on henkilökohtainen asia. Se joko on siellä sydämessä tai ei. Ei siihen vaikuta piikkikorot tai hiuslakat. Eikä vieruskaverin sihahdukset.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 14:59"] No kertokaa mikä minussa on vikana, kun moni on hämmästynyt, kun olen kertonut olevani vl? :) En meikkaa enkä värjää hiuksia. [/quote] Jos et ole tuomitseva, yleistävä ja ylimielinen? Et toisaalta ole kunnon lesta jos et hauku jokaista ei-uskovaista juopoksi huoraksi. [/quote] Oho. Ei mun tuntemat vl:t hauku ei-vl:a juopoiksi huoriksi. Toisaalta kun luin tuon seuraavan ex-vl:n kommentin, niin olen kyllä käyttänyt hiusten muotoilutuotteitta, enkä ole koskaan kuullutkaan, että se olisi jonkun mielestä syntiä. Mulla on myös minihameita ollut, ja mustat ohuet sukkikset. :D Ehkä ne oli sitten nämä. :D Apua, naurattaa tällaiset. [/quote] Ai niin ja on mulla korkeita korkojakin kengissä. :D
[/quote]
Ehkä jossain Etelä-Suomessa tommoinen "riettaus" on hyväksyttävää mutta ei ollut vielä vajaa vuosikymmen sitten E-P:n pikkupaikkakunnalla. "Mitkä sullon jalassa", sihahti eräällekin nuorelle naiselle, joka tuli viininpunaiset piikkikorolliset saappaat jalassa seuroihin talvella. Tämä tosin oli 90-luvun puolivälissä, ehkä te vl-naiset saatte nykyään toteuttaa naiseuttanne enemmän toikkaroimassa suviseurapellon savessa piikkikoroissa :D Tervemenoa vaan. Onko teillä ehkäisykin salaa käytössä?
[/quote]
Minä todellakin toteutan naiseuttani juuri niinkuin haluan. Tosin mun ei tarvi käyttää puoli pyllyä paljastavia minihameita tai piikkikorkoja ollakseni naisellinen.
Ja suviseuroissa käytän huoletta kumppareita, tiesitkö että kumisaappatkin voivat olla seksikkäät :D Riippuu kumpparista ja kantajasta :) Ei ehkä ne perus viis numeroa liian isot nokiat :D
Tiedätkö että se usko on henkilökohtainen asia. Se joko on siellä sydämessä tai ei. Ei siihen vaikuta piikkikorot tai hiuslakat. Eikä vieruskaverin sihahdukset.
[/quote]
Lisään vielä että ehkäisy on käytössä mutta ei salaa. Jos joku kysyy niin mä sanon sen ja sillä sipuli. Tosin kukaan ei ole ikinä tullut kysymään ei edes vihjailemaan. Mutta ystävät, läheiset tietää kyllä.
On ihan oma valinta montako lasta haluaa. Ei kukaan voi sanoa että sinä et ole uskovainen kun käytät ehkäisyä. Se taivaaseen pääseminen ei ole synnytyksistä eikä huulipunan käytöstä kiinni.
Nyky uskovaisilla on alkanut hämärtymään jo uskomisen tärkein asia. Kaikki muu nousee tärkeämmäksi. Oma ego, valta, raha, maine ja kunnia..
Rauhayhdistyksetkin rakennetaan hulppeiksi pytingeiksi vaikka riittäisi mainiosti pienemmät/vaatimattomammat tilat.
Me eletään vaatimattomasti, onnellisina ja kiitollisina uskovaisina nauttien elämästä joka lahjaksi ollaan saatu.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2012 klo 01:42"]Minulla myös hyvä lestatutka, tunnistan 99%:sti. Tietysti siis meikittömyys ja "maantiehiukset" ja ne puuhelmet, mutta myös tietyt sanat, mitä hokevat, ja jutut nyt yleensä ovat heillä erilaisia.
Useimmilla on myös sellainen "lestan katse" silmissään. Sitä on vaikea selittää, mutta jäävät usein tuijottamaan meitä epäuskoisia :D
[/quote] apua ei! Ei me jäädä tuijottaan että hmm siinä on epäuskoinen :DD kauhee! Varmaan jotkut tuijottaa kun sinä tuijotat heitä?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tämä on teidän vl-uskoisten ikuinen hokema, että usko on henkilökohtainen asia. Kun se ei ole. Vielä parikymmentä vuotta sitten pidettiin erityisiä hoitokokouksia, nyttemmin "hoito" on hienovaraisempaa eli asiat otetaan vain puheeksi. Huomautetaan. Oli aivan ihmeellistä luopua vl-uskosta ja muodostaa miehen suvun kautta uudenlaisen yhteisön (ja työyhteisöt ja uudet kaveriporukat) ja huomata, että nyt ei kukaan vahdi, onko sinulla meikkiä vai ei, onko huuliesi kiilto meikkiä vai huulirasvaa, onko käyttämäsi nahkatakki liian "punkkarin takki" ja niin edelleen. Olen 70-luvulla syntynyt, hoitokokousajan elänyt ja kokenut, ja 90-luvun lopulla tuli vl-liikkeessä oleminen tiensä päähän. Seuroissa olen käynyt kuitenkin säännöllisen epäsäännööllisesti, koska kaikki sisarukseni yhtä lukuun ottamatta ovat uskossa, samoin vanhempani tietenkin ja heidän lähes kaikki sisarukset perheineen. Onneksi E-P:llä saa seuroihin mennä uskosta luopunutkin vaikka tietenkään ei se sama asia ole. Viimeksi kuulin "peruutan"-kommentin pari vuotta sitten. Kun eräs vanha nainen tuli tervehtimään, luuli minua siskokseni ja sanoi Jumalan terve x ja sanoin etten ole x vaan y, niin nainen sanoi, että "peruutan". Siis peruutti Jumalan terve -tervehdyksen. Aiemmin kun joku todettiin vääräuskoiseksi hoitokokouksessa kuin invisitiossa, piti elävässä uskossa elävien peruuttaa "Jumalan terve", jos meni näin sanomaan. Ja googlaapa vaikka kososlaisuus... Kun ihminen oli Kososen hengessä. selvitä vähän oman liikkeesi taustoja.
Ei vl-usko ole koskaan omantunnon asia vaan yhteisö päättää, kuka on aidossa uskossa. Jos julkiehkäisee, ei ole uskossa ja jos väittää olevansa siltikin oikeassa uskossa vaikka ehkäisee, on väärän hengen alla. Kyllä sinä nämä tiedät, yrität vain kaunistella täällä palstalla. Taidat olla aika nuori vielä?
Lestamuijat vasta brassailevatkin ulkonäöllä.
Vähän aikaa sitten vl-häissä todettua: Nuorilla naisilla paksu meikkikerros ja ripset taivutettuna, mutta ei eyelineriä tai luomiväriä/ripsaria tms. joka tekee selkeästi meikatun lookin. Tukkia vaalennettu aurinkosuihkeilla, taitettu sävyä color maskeilla.
Ihmeellinen juttu oli se että kaikilla oli pikkumusta, paitsi morsiusneidoilla. Ihan kuin hautajaisissa. Mutta helmat oli lyhyitä.
Huvittavaa kaksinaismoralismia, että pyritään pois hekumallisuudesta ja viettelyksestä vaatteidenkin suhteen, mutta silti korostetaan persettä ja sääriä olevinaan "viattomasti". Tissivako sen sijaan pidetään piilossa, koska se on perinteisesti mielletty hekumallisuudeksi. Mutta nythän perse on uusi tissit, ja lestamuijatkin pääsevät heruttelemaan luvallisesti.
Lestat pukeutuu tosi hyvin! Käykää joskus suviseuroissa jos on mahdollisuus. Siellä näkyy paljon huippumuodikkaita ihmisiä! :)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:17"]
Lestat pukeutuu tosi hyvin! Käykää joskus suviseuroissa jos on mahdollisuus. Siellä näkyy paljon huippumuodikkaita ihmisiä! :)
[/quote]
No kylllä totisesti minä sanon teille, että tässä muodikkaita ihmisiä Suviseuroista:
http://paivamies.fi/media/gallery/2014/06/05/paatoimik_tyoryhma.jpg
Marimekkoa, Marimekkoa, tasaraitaa, ruutupaitaa... No sentään yksi Vansin paita lapsella.
Käsittämättömät ulkonäköpaineet olivat yksi osasyy miksi lähdin ko. liikkeestä.
Ei todellakaan tärkein syy, mutta ehkä kirsikkana kakussa.
Lähdön jälkeen löysin oman tyylini ja puhkesin kukkaan :)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:17"]
[/quote]
No kylllä totisesti minä sanon teille, että tässä muodikkaita ihmisiä Suviseuroista:
http://paivamies.fi/media/gallery/2014/06/05/paatoimik_tyoryhma.jpg
[/quote]
:D mut nuohan on vanhoja ihmisiä :D
Tätä ketjua lukiessa väkisin tulee mieleen, että vl:n ulkonäköä ja käytöstä "vahtivat" eniten ei-vl:t. Eivät suoraan tule sanomaan, jos ihmettelevät , mutta esim. täällä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tämä on teidän vl-uskoisten ikuinen hokema, että usko on henkilökohtainen asia. Kun se ei ole. Vielä parikymmentä vuotta sitten pidettiin erityisiä hoitokokouksia, nyttemmin "hoito" on hienovaraisempaa eli asiat otetaan vain puheeksi. Huomautetaan. Oli aivan ihmeellistä luopua vl-uskosta ja muodostaa miehen suvun kautta uudenlaisen yhteisön (ja työyhteisöt ja uudet kaveriporukat) ja huomata, että nyt ei kukaan vahdi, onko sinulla meikkiä vai ei, onko huuliesi kiilto meikkiä vai huulirasvaa, onko käyttämäsi nahkatakki liian "punkkarin takki" ja niin edelleen. Olen 70-luvulla syntynyt, hoitokokousajan elänyt ja kokenut, ja 90-luvun lopulla tuli vl-liikkeessä oleminen tiensä päähän. Seuroissa olen käynyt kuitenkin säännöllisen epäsäännööllisesti, koska kaikki sisarukseni yhtä lukuun ottamatta ovat uskossa, samoin vanhempani tietenkin ja heidän lähes kaikki sisarukset perheineen. Onneksi E-P:llä saa seuroihin mennä uskosta luopunutkin vaikka tietenkään ei se sama asia ole. Viimeksi kuulin "peruutan"-kommentin pari vuotta sitten. Kun eräs vanha nainen tuli tervehtimään, luuli minua siskokseni ja sanoi Jumalan terve x ja sanoin etten ole x vaan y, niin nainen sanoi, että "peruutan". Siis peruutti Jumalan terve -tervehdyksen. Aiemmin kun joku todettiin vääräuskoiseksi hoitokokouksessa kuin invisitiossa, piti elävässä uskossa elävien peruuttaa "Jumalan terve", jos meni näin sanomaan. Ja googlaapa vaikka kososlaisuus... Kun ihminen oli Kososen hengessä. selvitä vähän oman liikkeesi taustoja.
Ei vl-usko ole koskaan omantunnon asia vaan yhteisö päättää, kuka on aidossa uskossa. Jos julkiehkäisee, ei ole uskossa ja jos väittää olevansa siltikin oikeassa uskossa vaikka ehkäisee, on väärän hengen alla. Kyllä sinä nämä tiedät, yrität vain kaunistella täällä palstalla. Taidat olla aika nuori vielä?
[/quote]
Ja teidän uskosta luopuneiden ikuinen hokema on että te tiedätte miten asiat oikeasti ovat.
Olen nuori enkä tiedä nuista hoitokokouksista eikä niillä ole mun uskonelämäni kannalta merkitystä.
Jos joku ihminen tuntee että on tehnyt väärin toista ihmistä kohtaa niin hänen pitää korjata asia sen ihmisen kanssa jolle on tehnyt väärin.
Jos ei tunne että on tehnyt väärin, on jo pahasti kovettunut ja kylmettynyt sydämestään eikä ole mielestäni oikea uskovainen.
Tämän pitäisi olla hyvin selkeä asia.
Miten on mahdollista että mun tekemisiin ja toimiin ei olla ikinä puututtu missään? Miks musta ei tunnu että mua kytätään? Miks ry:llä ei ikinä oo multa kytätty että onko mulla huulipunaa? Vaikka olis ehkä aihettakin :D
Jos pitää yhteisöä Jumalana niin ehkä sitten tuntuu että se päättää kuka on uskovainen ja kuka ei. Mutta yhteisöhän on vain joukko syntisiä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:27"]
Käsittämättömät ulkonäköpaineet olivat yksi osasyy miksi lähdin ko. liikkeestä. Ei todellakaan tärkein syy, mutta ehkä kirsikkana kakussa. Lähdön jälkeen löysin oman tyylini ja puhkesin kukkaan :)
[/quote]
Riippuu niin itsetunnosta että tuleeko niitä ulkonäköpaineita.
Minä käyn usein täällä Jyväskylässä eräällä lestadiolaisten suosimalla kirpputorilla ja saan toisinaan joltakin EHKÄ vl-uskoon kuuluvalta naiselta osakseni tutkivan katseen ja "skannauksen", jolla EHKÄ arvioidaan, olenko minäkin "heikäläisiä". En nimittäin ole ikinä käyttänyt oikeita korviksia eikä minulla ole yleensä muita koruja kuin kihla- ja vihkisormukset. Lisäksi tukkani on epämuodikas ja ohut, mutta pitkä. Meikkini on kevyt ja kynnet hyvin vaaleanpunaisiksi lakatut. Vaatteeni eivät ole mitenkään muodikkaat, vaan lähinnä käytännölliset. Taidan siis tunnistaa tuon "katseen." Liekö minullakin se, vaikken kuulukaan ns. oikeaan uskoon, vaan erääseen vapaaseen suuntaukseen :)
Rutto, raato, ryökäle, ei ressi.. Muutama vl-sana.
Instagramista löytyy suviseurat-hashtagilla sitä muodikkaampa vl-nuorisoa. Näyttäis löytyvän muutakin, kuin sitä Marimekkoa..
Hulvatonta :D toihan on ihan suomalaisten mammojen perustyyli, joku kaapu joka peittää masumakkarat ja alke leggarit tai farkut. Jos suosii laaaatua niin sen koltun olisi hyvä olla vaikka marimekon. Juhlavammaksi asun saa kaulakorulla, näyttävällä sellaisella.
Suomalaisten motto: merkki, käytännöllisyys, mukavuus, laatu. Edullisesti pitäis saada.
Ja liskokengät jalkaan, ah niiin mukavat.
Asun pohjois-Pohjanmaalla pienellä vl-valtaisella paikkakunnalla. En ole vl.
Minusta vl-äidit perheet on aina puettu nätisti, sekä äidit että lapset. En tunne lähemmin vl-perheitä eikä minulla ole heitä vastaan mitään, en ole kiinnostunut heistä, en heidän uskonnosta, enkä perhe-elämästä ja koen ettei kukaan tuomitse minua tai perhettäni. Lapseni eivät ole olleet lähemmin tekemissä kyseisen lahkon lasten kanssa, olemme painottaneet sitä, että koulussa on tärkeä tekemisissä kaikkien kanssa mutta vapaa-ajalla voimme valita ne keiden kanssa olemme tekemisissä.
Varmasti vl-paikkakunnilla asuvat tunnistavat toisensa, itse koen että olemus vl-ihmisillä on vähän toisenlainen kuin meillä taviksille. Toisaalta taas työni kautta yksittäisissä ihmisissä olen kohdannut upeita, elämänmyönteisiä, ymmärtäväisiä ihmisiä, joita ei voi luokitella mihinkään laumaan kuuluvaksi, joten olen pitäytynyt ajattelemasta että voisin ketään ihmistä niputtaa johonkin kategoriaan pukeutumisen, uskonnon tai lapsimäärän perusteella.
Kertokaa jo, mitkä on liskokengät?!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 15:36"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole.