Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50-vuotiaana yliopistoon?

Vierailija
23.05.2014 |

Onko epäreilua viedä joltain nuorelta paikka?

Toisaalta miksikä ei, jos nyt on saanut lapsensa aikuisiksi ja voisi vihdiin tehdä mitä huvittaa vailla huoltovastuuta kenestäkään?

Mitäs raati on mieltä, saako viiskymppisenä aloittaa yliopistossa vai ei?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää kaikista vastauksista.  Asiaa vastaan-oleville voin lohduksi sanoa, että olen tehnyt töitä 20-vuotiaasta ja maksanut siis jo aika lailla niitä veroja, joilla yliopistoja ylläpidetään. Lisäksi käyn edelleen töissä osa-aikaisesti, joten en tarvitse opintotukea, jos sitä nyt edes näin vanhalle myönnettäisikään.  Ja kaiken huipuksi minua kiinnostaa ainoastaan ns. "huuhaa-tieteet", joten en varmaan tule viemään edes työpaikkaakaan keneltäkään.  Jos nyt sitten pääsen yhtään minnekään.  Kiitos vielä teille kaikille.

Vierailija
2/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:56"]

Toki, mutta miksi? Koska se on hienoa, haluat tietää, että pystyt vielä tekemään akateemisen tutkinnon? Joku muu syy? 

Olen itse yliopistolla töissä ja vaikka Suomessa onkin akateeminen vapaus niin aina hieman ihmetyttää tapaukset, joissa selkeästi tullaan vain harrastusmielessä tekemään se tutkinto. Kun mahdollisuuksia olisi kuitenkin niin monia, avoimesta yliopistosta ja kaikenlaisesta täydennyskoulutuksesta lähtien. Eli miksi on pakko tulla yliopistolle juuri perustutkinto-opiskelijaksi (ja tosiaan viemään se opiskelupaikka joltain nuorelta, joka voisi työllistyä ko. alalle)?

[/quote]

Oletpa sinäkin avarakatseinen ;) Eiköhän täällä jokainen saa tehdä, mitä haluaa. Olet kyllä väärässä paikassa, jos todella olet yliopistossa töissä. 

[/quote]

Sinulla taas on elämän reaaliteetit kateissa koska mielestäsi on oikein että vastavalmistunut nuori jäisi ilman opiskelupaikkaa jonkun kuuttakymppiä lähenevän mamman harraste opiskeluiden vuoksi. Eiköhän mahdollisuus kuulu sille jolla on elämä edessä eikä sille jolla siintää eläkeikä. Mitä näihin eläke iän ylittäneisiin professoreihin tulee niin yliopistolla pitäisi katsoa rehellisesti vastaako heidän panoksensa enää palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 11:15"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:56"]

Toki, mutta miksi? Koska se on hienoa, haluat tietää, että pystyt vielä tekemään akateemisen tutkinnon? Joku muu syy? 

Olen itse yliopistolla töissä ja vaikka Suomessa onkin akateeminen vapaus niin aina hieman ihmetyttää tapaukset, joissa selkeästi tullaan vain harrastusmielessä tekemään se tutkinto. Kun mahdollisuuksia olisi kuitenkin niin monia, avoimesta yliopistosta ja kaikenlaisesta täydennyskoulutuksesta lähtien. Eli miksi on pakko tulla yliopistolle juuri perustutkinto-opiskelijaksi (ja tosiaan viemään se opiskelupaikka joltain nuorelta, joka voisi työllistyä ko. alalle)?

[/quote]

Oletpa sinäkin avarakatseinen ;) Eiköhän täällä jokainen saa tehdä, mitä haluaa. Olet kyllä väärässä paikassa, jos todella olet yliopistossa töissä. 

[/quote]

Sinulla taas on elämän reaaliteetit kateissa koska mielestäsi on oikein että vastavalmistunut nuori jäisi ilman opiskelupaikkaa jonkun kuuttakymppiä lähenevän mamman harraste opiskeluiden vuoksi. Eiköhän mahdollisuus kuulu sille jolla on elämä edessä eikä sille jolla siintää eläkeikä. Mitä näihin eläke iän ylittäneisiin professoreihin tulee niin yliopistolla pitäisi katsoa rehellisesti vastaako heidän panoksensa enää palkkaa.

Vierailija
4/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kertoo kyllä enemmän parikymppisestä nuoresta, jos viisikymppinen täti ohittaa pääsykokeissa. Parikymppisenähän aivojen pitäisi olla kaikkien aikojen terässä. Ehkä sellainen nuori ei mitään opiskelupaikkaa ansaitsekaan, koska hän ei jaksaisi edetä pitkäjänteisesti ja valmistua. Opiskelupaikat kuuluvat niille, joilla on intohimo opiskella. Ja ei sitä tiedä mitä hurjia uusia paradigmoja se täti vielä kehittää.

Vierailija
5/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:56"]

Olen itse yliopistolla töissä

[/quote]Toimistoapulaisena vai siivoojana?

Vierailija
6/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä osaava nuori paikkansa löytää. Sitä ei muutama iäkkäämpi opiskelija voi estää. Eri asia olisi sitten tilanne, jossa yli viisikymppiset rynnisivät suurin joukoin opiskelemaan. Itsen pääsin yliopistoon parikymppisenä useaankin paikkaan. Oli luennoilla silloinkin varmaan jo eläkeikäisiä. Minusta se oli mukava ja arvostettava juttu. Kukaan ei voi tietää toisen elämästä, millainen se on ollut. Unelmat ovat ehkä jääneet aiemmin toteutumatta jonkin esteen takia. Mutta sitten avautuukin mahdollisuus. Pitäähän se käyttää. Suomeen on levinnyt viime vuosina ajattelutapa, jossa halutaan kyseenalaistaa se, miten joku toinen käyttää yhteiskunnan suomia palveluja. Parempi olisi kun jokainen vain huolehtisi omasta ja läheistensä hyvinvoinnista ja antaisi muiden tehdä myös elämällään mitä haluaa. 

Vierailija
7/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä osaava nuori paikkansa löytää. Sitä ei muutama iäkkäämpi opiskelija voi estää. Eri asia olisi sitten tilanne, jossa yli viisikymppiset rynnisivät suurin joukoin opiskelemaan. Itsen pääsin yliopistoon parikymppisenä useaankin paikkaan. Oli luennoilla silloinkin varmaan jo eläkeikäisiä. Minusta se oli mukava ja arvostettava juttu. Kukaan ei voi tietää toisen elämästä, millainen se on ollut. Unelmat ovat ehkä jääneet aiemmin toteutumatta jonkin esteen takia. Mutta sitten avautuukin mahdollisuus. Pitäähän se käyttää. Suomeen on levinnyt viime vuosina ajattelutapa, jossa halutaan kyseenalaistaa se, miten joku toinen käyttää yhteiskunnan suomia palveluja. Parempi olisi kun jokainen vain huolehtisi omasta ja läheistensä hyvinvoinnista ja antaisi muiden tehdä myös elämällään mitä haluaa. 

[/quote]

Tää oli ihanasti kirjoitettu.. Itse elän nyt nuoruudessa haaveeksi jäänyttä unelmaani täydentämällä AMK-tutkintoani yliopistossa.

Ja voin kertoa, että se tunne kun vihdoin (20 vuoden haaveilun jälkeen) yliopistolta tuli se paksu kirjekuori, niin fiilis oli ikimuistoinen!

Tavoitelkaa unelmianne!

T: se 4-kymppisenä yliopiston aloittanut.

Vierailija
8/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai saa ja pitää.

Vierailija
9/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa aloittaa, mutta mitä järkee? Jos se on sun elämästä nauttimista niin sitt.

Vierailija
10/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti vaan.

Vierailija
11/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa :)

Vierailija
12/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä vie opiskelupaikkaa keneltäkään nuorelta, sillä sillä nuorella olisi huonommat edellytykset selvitä opinnoistaan  kuin sinulla, jos sinä pääset sisään mutta hän ei.

Jos joskus kävisit yliopistolla, näkisit siellä paljon yli viisikymppisiä, eivätkä ne kaikki ole todellakaan henkilökuntaa eikä ikääntyvien yliopiston luennoilla käyviä. Yhä useampi sen ikäinen joutuu opiskelemaan lisää säilyttääkseen edes aikaisemman työnsä.

Vierailija
13/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa. Sen nuoren jonka paikan vie, olisi pitänyt panostaa enemmän omaan kokeeseensa. Paikka kuuluu sille joka sen kokeellaan ansaitsee, iästä huolimatta.

Vierailija
14/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun veli on kohta 50 v ja tosin jatko-opiskelee yliopistossa. samoin teki mun isä eläköidyttyään kieltenopettajan virastaan, eli 60 v.

Vierailija
15/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä ja tuon ikäisten yliopisto opiskelua ei pitäisi rahoittaa verorahoilla sillä sinulla on työura ehtoo puolella. Onhan yliopistoissa nähty eläkeikäisiäkin mutta ei tuollaista pelleilyä pitäisi sallia sillä eläikäisellä ei ole enää mitään annettavaa yhteiskunnalle.

Vierailija
16/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kannata ajatella, että vie jonkun paikan, koska koulutusmäärät ovat räikeän ylimioitettuja. Työelämä tekee kuitenkin sitten sen todellisen karsinnan. Suuri osa opiskelee joka tapauksessa omaksi ilokseen eikä koskaan työllisty alalleen (veikkaanpa, että sinäkin, mutta mikäs siinä, jos se kiinnostaa ja rahkeita löytyy).

Vierailija
18/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellet esim. tarvitse tiettyä tutkintoa työelämässä tukeaksesi nykyistä uraasi - sanoisin, ettei mitään järkeä. Ymmärrän, jos esim. juristi, joka tarvitsee lisää kaupallisen alan osaamista, suorittaa tutkinnon kauppatieteissä, tai urallaan edennyt tradenomi/merkonomi hankkii lisäkompetenssia yliopistossa.

Esim. lääkäriksi opiskelu tuossa iässä olisi jo järjetöntä, ellei sitten tavoitteena ole työskennellä osa-aikaisesti 75-vuotiaaksi asti. Yli 70-vuotiailla terveys voi kuitenkin muodostaa esteen työlle.

Mielestäni harrastusluonteinen opiskelu tutkinto-ohjelmassa, vailla ammatillisia tavoitteita, on kuitenkin yhteiskunnan resurssien väärinkäyttöä. Varsinkin tuossa iässä. Harrastusopintoja voi suorittaa avoimessa yliopistossa. 

Vierailija
19/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:56"]Ei pidä ja tuon ikäisten yliopisto opiskelua ei pitäisi rahoittaa verorahoilla sillä sinulla on työura ehtoo puolella. Onhan yliopistoissa nähty eläkeikäisiäkin mutta ei tuollaista pelleilyä pitäisi sallia sillä eläikäisellä ei ole enää mitään annettavaa yhteiskunnalle.

[/quote]

Sinä se et tainnut edes yläastetta suorittaa loppuun

Vierailija
20/37 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen "ilmainen" koulutus vähän tosiaan hämää, onhan tuo sallittua mutta onko todella oikein, että harrastusmielessä mennään tekemään tutkintoa. jos siitä ei yhteiskunnalle ole sitten varsinaisesti mitään hyötyä? Muistaakseni joku normi kk-tutkinto maksaa noin 10 000€/v per opiskelija, jos tuon joutuisi maksamaan itse sen sijaan että sen maksaa yhteiskunta, voisi avoin yliopisto ja muut vaihtoehdot tuntua paljon houkuttelevammilta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä