Miten kirkkoon kuulumaton lapsesi suhtautuu siiten ettei pääse ripiltä?
Jos kaveripiirissä kaikki muut käy rippikoulun/leirin? Harvaa 15-vuotiasta itse uskonto niin kovasti kiinnostaa, mutta rippileiri on sosiaalinen tapahtuma ja yleennsä saa vielä lahjaksi mukavasti rahaa =)
Kommentit (54)
Myönnän, että mummon takia tuli myös heitettyä lahjontaa:"saisit sitten suuria rahalahjoja". Lapsi sanoi minulle järkyttyneenä, että "äiti häpeä". Hänen vakaumuksensa ei siis ollut ostettavissa ja minusta se on kunnioitettavaa.
Prometheus-leiri kuulemma käy.
En käynyt riparia ja olin ylpeä siitä. Koulussa kyllä sai kuulla asiasta, pohjanmaalla kun asuttiin...
miten joku voi sanoa, että "helluntailainen vaihtoi kristityksi"? :D helluntailaiset on kristittyjä.
Voin vastata omasta puolestani. En mennyt aikoinani riparille, koska en vain halunnut. Minut on kastettu ja kuuluin kirkkoon ( erosin kun täytin 18 v ), mutta en vaan halunnut mitään rippikoulua tai rippijuhlia. Ei se miltään tuntunut, en tuntenut jääväni mistään paitsi.
Onhan tuota sosiaalista elämää ja juhlia tullut ja mennyt ilman rippijuhliakin ja lahjoja ja rahaakin olen saanut ;D
Omia lapsiani ei ole kastettu ja he saavat itse päättää haluavatko ripille tai ei, luultavasi se ei heitäkään voi vähempää kiinnostaa ja rahan vuoksi sitä ei ainakaan tarvitse tehdä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2012 klo 13:05"]
Puoliksi jouduin pakottamaan, koska mun mielestä se nyt vaan kuuluu käydä. Emme todellakaan ole mitään uskonnollisia, mutta kuulumme kuitenkin kirkkoon. Meillä ei nuori saanut tätä itse päättää. Mun mielestä elämässä on ihan hyvä välillä joutua tekemään asioita, mitkä ei huvittaisi ja mikä ei aina ole mieleen ja huippukivaa.
[/quote]
Siis miksi rippileiri kuuluu käydä? Vai riittääkö rippikoulu ilman leiriä?
Itse kävin rippikoulun: kaksi viikkoa kävin iltasella juttelemassa papin kanssa tunnin kerrallaan (vain minä ja pappi siis). Sitten sunnuntaina olin kirkossa papin kanssa (pari siskoni kaveria mukana todistamassa, koska olivat yli 18v) ja sanoin uskontunnustuksen ja sain ehtoollisen. Siinä se. Rippikoulu tuli käytyä ja konfirmaatio päälle.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2012 klo 15:08"]
Jos kaveripiirissä kaikki muut käy rippikoulun/leirin? Harvaa 15-vuotiasta itse uskonto niin kovasti kiinnostaa, mutta rippileiri on sosiaalinen tapahtuma ja yleennsä saa vielä lahjaksi mukavasti rahaa =)
[/quote]
Vuonna 2013 ei enää oikein ole sellaista tilannetta "jossa kaikki muut käyvät rippikoulun/leirin" Eli ei mitenkään harvinaista.
Ja tuo toinen lauseesi kertoo kaiken olennaisen tämän päivän tapakristityn ajatusmaailmasta.
siis tä ? Kait harvempi lapsi on "kirkosta eronnut " tarkoitat kai että ei ole kastettu kirkkoon ?
meillä vanhemmat ei kuulu kirkkoon mutt arippileirille poika menee huomenna
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 14:16"]
siis tä ? Kait harvempi lapsi on "kirkosta eronnut " tarkoitat kai että ei ole kastettu kirkkoon ?
[/quote]
Lapsi on voitu kastaa seurakunnan jäseneksi, minkä jälkeen äiti on saattanut erota kirkosta ja tällöin myös lapsi eroaa kirkosta. Lapsi seuraa uskonnossaan äitiään.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 14:16"]
[/quote]
Lapsi on voitu kastaa seurakunnan jäseneksi, minkä jälkeen äiti on saattanut erota kirkosta ja tällöin myös lapsi eroaa kirkosta. Lapsi seuraa uskonnossaan äitiään.
[/quote]
Ai niin, nykyisin tarvitsee molemmilta vanhemmilta sen lupalapun, että lapsi seuraa äitiään kun äiti eroaa kirkosta. Aikaisemmin riitti äidin eroaminen kirkosta.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2012 klo 13:05"]
Puoliksi jouduin pakottamaan, koska mun mielestä se nyt vaan kuuluu käydä. Emme todellakaan ole mitään uskonnollisia, mutta kuulumme kuitenkin kirkkoon. Meillä ei nuori saanut tätä itse päättää. Mun mielestä elämässä on ihan hyvä välillä joutua tekemään asioita, mitkä ei huvittaisi ja mikä ei aina ole mieleen ja huippukivaa.
[/quote]
Eli olette tekopyhiä tapakristittyjä. Asutte varmaan pienellä paikkakunnalla ja perimmäinen syy pakottamiselle oli "mitä ne ihmiset sanoo".
Minutkin vanhemmat pakottivat juuri sen vuoksi, ettei saanut poiketa massasta mitenkään - etenkään kun suvussa oli uskovaisia. Olisin mennyt päiväriparille mutta sellaista ei ollut tarjorjolla, joten leirille oli pakko mennä, jotta äiti sai järjestettyä hienot juhlat.
Naimisiin menin kirkossa, mutta esikoista odottaessani erosimme kirkosta sekä minä että mieheni, ettei JOUDU kastamaan lasta. Tiedän, että olisi voinut jättää kastamatta vaikka vanhemmat kuuluukin kirkkoon, mutta halusin, että olemme kaikki samassa paikassa kirjoilla. Lapsiamme ei ole sukulaisten suureksi kauhuksi kastettu eivätkä käy riparia. On kyllä kyselty, mutta kukaan ei halua riparille. Vanhin kävi 2v sitten omasta halustaan protun. Toinen ei halunnut sitäkään ainakaan tänä kesänä (on nyt 15v), saattaa mennä ensi kesänä. Nuorimmasta (13v) ei vielä tiedä.
Keskimmäisen luokalla vain 4 kuuluu kirkkoon ja loput ovat et:ssä, joten hänenn kaveripiirissään ei juuri riparista keskustella.
Varo vaan, lapsesi saattaa kostaa pakottamisesi. Mullakin on tuttavia, jotka eivät edes suureen kaupunkiin muutettuaan ole päässeet eroon tuosta "se nyt vaan kuuluu käydä" -ajattelusta.
Tosi vaikea kuvitella, että lapseni kaveripiirissä sitten aikanaan kaikki muut menisivät riparille kun jo 90-luvulla kun itse olin siinä iässä suurin osa ystävistäni kävi protuleirin (minä myös). Mitään juhlia ei sen jälkeen kylläkään ainakaan meillä järjestetty, ei siksi ettei olisi kehdannut mutta ei vaan tullut mieleen. Itse leiri oli aivan upea kokemus ja jätti kyllä tosi paljon ajateltavaa ja kokemuksia nuoreen päähän, lämmöllä muistelen vieläkin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2012 klo 14:20"]
joten en toivo lapseni menevän sinne. Protuleirillä tuntuu olevan muutenkin viksumpaa väkeä viksummista perheistä.
[/quote]
Ei kasteta ellei halua. Ja tuskin edes ehdotetaan moista ellei leiriläinen itse ota asiaa puheeksi. Omalla riparillani yksi poika kyllä pyysi tulla kastetuksi ja hänet sitten kastettiin.
Luulen, että kun 14 vuoden kuluttua lapseni on rippikouluiässä niin moni kaverikaan ei kuulu kirkkoon. Minäkään en ymmärrä sitä, että ei olla uskovaisia mutta kuulutaan kuitenkin kirkkoon.
Ei suhtautunut mitenkään muiden ripareihin, suunnitteli protuleiriä mutta ei sitten mennytkään.
voi halutessaan muuten käydä kirkkoon kuulumatonkin, toki silloin ei konfirmoida, ellei sitten halua tulla kastetuksi leirillä. Ja tietty kirkkoon kuulumaton voi halutessaan käydä protuleirin.
voivat osallistua kaikki ja tietysti juhlat päälle.
se meidän puolesta mennä rippikouluun ja vaikka liittyä kirkkoonkin jos haluaa. Itsepähän uskontonsa päättää.
perinnettä kuin rippijuhlilla
voivat osallistua kaikki ja tietysti juhlat päälle.
Olen aina kuullut vain muodossa päästä ripille. Mitä eroa noissa on?
Ei meidän uskonnoton ole kommentoinut mitenkään ja aika ikävänä pitäisin jos kaveri haluaisi käydä riparin vain siksi että kaveritkin käyvät tai siksi attä siitä saa paljon fyrkkaa. Silloin saattaisin itse asiassa huolestua.