Palkitsetteko lastanne kouluvuoden suorittamisesta tai hyvästä todistuksesta?
Kommentit (40)
Hyvät arvosanat itsessään ovat mielestämme riittäviä. Raha-/tavarapalkkio lisää vain ulkoista motivaatiota. Kannustus ja kehut ovat aineeton tapa lisätä motivaatiota.
t. ope
koulun loppumisen kunniaksi. Tavallaan palkinto sekin.
Lapsille on itsestään selvää että koulussa tehdään parhaansa, ainakin melkein aina.
Kokeen kymppi on itsessään palkinto ja todistuksen hyvä numero.
Rahaa saavat stipendeinä, sekä mummilta ja tädiltä.
Hänen mielestään väärä tapa.
Lapsen pitäisi oppia sisäistä motivaatiota eli saamaan hyvä tunne onnistumisesta sinänsä ilman palkintoja.
Näin meilläkin. Lukuvuoden päättymiseen liittyy usein jotain muuta kivaa, eli ei erikseen palkita.
Koenumerona kympistä olen 10 euroa luvannut, mutta ei niitä kovin monta ole tähän mennessä lunastettu.
Lapsemme on sosiaalisesti kehittynyt melko paljon ekan kouluvuoden aikana. Opettajalta kuultua. Kotona harjoitellaan vielä käytösasioita, jotka tuntuvat olevan hankalia. Luulen, että parantunut käyttäytyminen näkyy lapsemme kevättodistuksessa ja aiomme palkita siitä.
Peliä on toivonut ja todennäköisesti käymme myös hampurilaisilla, joita emme yleensä juurikaan harrasta.
Olen ope itsekin, enkä usko mitenkään, että tällainen palkitseminen on lapselle pahasta. Tiedän, että lapsemme on kovasti yrittänyt ja siksi palkinto on minusta paikallaan.
Kukahan on se ekaluokkalainen, joka ajattelee, etten tässä mitään palkintoja tarvitse, kun olenhan saanut nauttia loistavasta opetuksesta ja oppinut paljon uusia asioita? Av-mammalla on varmaan sellainenkin täydellisen, lihaksikkaan 50 kg vartalonsa jatkeena :)
Sori tuo viimeinen, mutta oli ihan pakko...
Olen aina antanut kummalekin "kesärahaa" ja nyt kun esikoinen lopettaa ala-asteen juhlistamem sitä vielä menemällä ravintolaan syömään.
Tuo todistuksesta rahan antaminen, niin sama kai se on annanko minä palkinnoksi kesän taskurahaa omiin hankintoihin pikkuhiljaa :)
lomamatka kesällä ja yllätys lahja! Kaikkea tätä.
Kokeista annan aina läpi vuoden 10=10€, 9=5€ ja lähes näitä on 15v kotiin tuonutkin, 13v vähemmän. Nyt todistuksesta aion palkita molemmat Tallinnan päiväristeilyllä, jonne annan käyttörahaa molemmille 50€. Sen lisäksi harkinnassa Lumioiden osto. Vanhempi tulee saamaan varmasti koska ka tod. näköisesti 9 paikkeilla. Nuoremmalle olen sanonut, että vähintään 8 keskiarvo täytyy olla jos Lumian haluaa.
Kaksi nuorempaa 7v ja 10v tyytyvät vielä huomattavasti vähempään, eivätkä ole vielä vaatineet edes viikkorahaa. Saavat silloin tällöin muutamia euroja ja 10v lupasin 20€ kesälomarahaa. :)
8. luokan päättävä poikani on VIHDOINKIN ottanut koulunkäynnin todesta. Aiemmin sai kokeista 6-7 ja tänä vuonna 8- ollut huonoin numero. Rahaa kolahtaa tilille.
lapsi alakoulussa, joten palkinnot ovat luokkaa lelu, kirja, peli, retki jonnekin kivaan lähikohteeseen kuten eläintarhaan jne.
mutta käymme jäätelöllä tai syömässä tai kahvilla koulun ja esikoulun loppumisen kunniaksi. Ei siis mitään palkintoa kouluvuoden hyvistä tuloksista, vaan ihan vain loman alkamisen kunniaksi.
Lapset tuovat ihan hyviä numeroita koulusta, ja muistan kyllä kiittää heitä niistä. Pääasia on, että tekee parhaansa. Kuopus tietty ei vielä tee paljon mitään, eipä noilla läksyjäkään eskarissa ollut.
myös Ruotsissa.
Voi olla, että lähdetään ysilläkin ;) Tero
Itse on päätetty, että aina kun uusi kieli alkaa, niin lähdetään ko. harjoittelmaan ko. kielen kielialueelle. Tässä tärkeää on se, että lapsi oikeasti kokee, että kieltä käytetään johonkin muuhun kuin tentistä selviämiseen. Kielissä huono tarvitsee kannustamista ja harjoitusta hyvää enemmän, mutta toisaalta, ei kannusteita voi sitoa siihen, että jos saat vitosen, niin lähdetään matkalle.
haluaa kesälomalla lähteä Ruotsiin lomailemaan ja kielikursseilemaan perheen kanssa?
Lapsen pitäisi oppia sisäistä motivaatiota eli saamaan hyvä tunne onnistumisesta sinänsä ilman palkintoja.
mutta käytännössä sisäinen motivaatio ei toimi paskan vertaa työelämässäkään. Olen taatusti motivoituneempi, kun saan tuhansien eurojen bonukset kuin kokemalla onnistumisen tunteita (mitä koen, vaikka saisin sen bonuksenkin).
Ostettiin jo uusi potkulauta ja lähdetään Lontooseen ensi viikolla.
Olen pitkin vuotta antanut joka kokeesta josta tulee täydet pisteet 20€. On niitä pari tullut vuoden aikana minusta kunnon kannustimet pistää opiskelemaan ahkerammin ja se on mielekkäämpää. Muutama euro ei ole mitään.
yksi lapsuusaikainen kaverini ei ollut mikään kouluintoilija. Ysin keväällä vanhemmat lupasivat sata markkaa (joka silloin oli sio raha) jokaisesta kiitettävästä numerosta. Kaveri nosti numeroita ja keskiarvoaan kivasti, sai hyvät lomarahat, pääsi kohtuu hyvään lukioonkin ja sieltä sitten yliopistoon. On myöhemmin todenmnut että vahvoissa murrosiän myrskyissä ei paljon koulua ajatellut, ja että raha oli hyvä ja TARPEELLINEn motivaattori hänelle.
Itse olin aina hyvä koulussa (keskiarvo reilusti yli ysin) enkä olisi kaivannut mitään rahapalkintoa, mutta silti aina jotain kivaa ekstraa sain vanhemmilta hyvin hoidetun kouluvuoden kunniaksi.
Että ei se aina ole niin yksinkertaista.
Meillä opettaja sitä mieltä että numeroista ei palkittaisi. Hänen mielestään väärä tapa.
ja pohdinnat
Sain itse kiitettäviä eikä koskaan mitenkään palkittu. En ymmärrä sellaista. Motivaatio jostain muualta kuin ulkoisista palkkioista. Annan rahaa siivoamisesta esim.
mutta käytännössä sisäinen motivaatio ei toimi paskan vertaa työelämässäkään. Olen taatusti motivoituneempi, kun saan tuhansien eurojen bonukset kuin kokemalla onnistumisen tunteita (mitä koen, vaikka saisin sen bonuksenkin).
Lapset eka- ja kolmasluokkalainen. Mennään syömään ja elokuviin sekä kumpikin saa ostaa yhden pienen jutun jonka haluaa
saanut 50euroa koulun loputtua syksyllä ja talvella. Nyt kuitenkin olis tarkoitus lähteä polkupyörän ostoon, joten taitaa jäädä ilman rahaa.