Onko aurinkovoiteessa sk alle 50 yhtä tyhjän kanssa?
Ostin kasvoille suojavoiteen, jossa sk 30. Pitäisikö käydä vaihtamassa sk 50? Ystäväni julisti, ettei sen alle olevasta suojakertoimesta mitään iloa.
Kommentit (6)
ja pituudesta. Minulla on vaalea iho, joka ruskettuu vähän, mutta palaa tosi herkästi. Mulle suojakerroin 50 on ihan must, eli mitään muuta on ihan turha iholle levittää. Koitan välttää keskipäivän aurinkoa, mutta työni vuoksi se ei aina onnistu, joten suojaudun aurinkovoiteella, vaatteilla, lierihatulla ja varjoon hakeutumisella, muuten palan.
Mun miehellä taas on jokin keskieurooppalainen ihotyyppi, eli pohjaväri selkeästi tummempi kuin minulla, ruskettuu tosi helposti ja vaatii aikamoista auringossa kärventymistä, ennen kuin iho palaa. Hänelle riittää kevyempi suojakerroin, eikä auringossa oleskelu ole niin vaikeata.
että ensi vuodesta eteenpäin yleisesti ei saa enää markkoinoida suojakertoimia, jotka ovat yli 30. Kuulemma teho 50 ja 30 välillä on täysin sama.
Tiedä häntä.
Viikko Kreetalla, halusin vähän väriä, mutta ehkäistä jokakesäisen palamisen, vaikken ihan superherkkä olekaan kärähtämään. Ensimmäiset päivät sk30, loput sk20, ja kun tulin kotiin, kukaan ei uskonut, että olin missään etelässä ollutkaan. Ja päivittäin patikoin ulkona ja loikoilin rannassa useita tunteja.
Ei noin korkeita kertoimia normaalikäytössä tarvitse kuin ihan äärimmäisen aurinkoherkät ihmiset. Pienestäkin suojakertoimesta on "mitään iloa", ne vaan eivät pidennä sitä aikaa minkä kestää olla auringossa palamatta niin paljon kuin isommat kertoimet. Mutta jos ei ole tarve että pystyy olemaan tuntikausia keskipäivän paahteessa niin mitäpä sitä isolla kertoimella tekisi.
Pitäisköhän silloin käyttää tuota korkeampaa suojakerrointa... Helposti tulee oltua kaksikin tuntia silloin auringonpaisteessa mökkimatkalla.
Aurinkorasvoista on syytä muistaa pari asiaa. Ensinnäkin kerroin vaikuttaa siihen kuinka pitkään voit olla auringossa. Kerroin 5 ja 50 antavat aivan saman suojan mutta 50 antaa sen suojan 10 kertaa pidemmäksi ajaksi.
Toinen tärkeä asia muistaa on aineen levitys. Siitä rasvasta ei todellakaan ole mitään hyötyä jos levität sellaisen herneen kokoisen nokareen koko käsivarrelle. Ainetta pitää olla riittävästi ja muistaa uimisen jälkeen levittää lisää jos aine ei ole erityisen vedenkestävää.
Muutenkin kannattaa valita sellainen aine joka on helppo levittää ja joka pitää tehonsa hyvin hikoillessa ja uidessa.
Itse olen vuosia käyttänyt Rienmann P20 aurinkorasvaa. Kerroin on 20 mutta aine levittyy öljymäisen muotonsa takia todella hyvin ja kestää hyvin. Kerroin 20 riittää aivan hyvin itselleni koska en tykkää viettää koko päivää auringossa muutenkaan.
http://www.p20.co.uk/
Löytyy mm. apteekeista ja stokkalta ja halvemmalla netistä tilaamalla.