Kierukka vs. pillerit synnytyksen jälkeen
Jossain toisessa keskustelussa oli juttua kierukasta ja jäin miettimään kierukan sivuvaikutuksia. Itselleni ei pillerit sopinut ja olenkin ajatellut että kaikki hormonaaliset ehkäisyt on sitten pois laskuista. Eli vaihtoehdot on kondomi tai sterilisaatio. Onko kuitenkin niin että kierukka ei aiheuttaisi haluttomuutta vaikka pillerit sitä aiheuttikin?
Tämä on nyt vähän ennenaikaista kun nyt rv 25 mutta kaikkia asioita sitä pohtii.. ;-) Kierukka on vaan niin vieras että siksi jäi mietityttämään.
Kommentit (2)
Itselläni oli ensimmäisen raskauden jälkeen kuparikierukka, mutta se taas ei sopinut minulle. Menkat kesti kolme viikkoa ja vuoto oli todella runsasta. Kolmen kuukauden jälkeen menin otattamaan sen pois. Kätilö sanoi myöhemmin, että imetyksen aikana laitettu kuparikierukka oireilee usein aiheuttamalla tiputtelua, mutta mene ja tiedä. Itse en sitä enää koskaan ota.
Itse kierukan laittaminen ei sattunut, mutta tunti sen jälkeen tuli kauheita supistuksia ja sen mukaiset kivut sekä huimausta. Se meni parissa päivässä ohi. Omasta mielestäni kierukan huono puoli on se, ettei voi oikein käyttää tampponeja.
Mutta monille, joille pillerit eivät ole käyneet, on sopinut kuitenkin hormonikierukka. Siinä on hormonia kuitenkin vähemmän kuin pillereissä ja hormonia vapautuu vain paikallisesti. Toinen saman tyyppinen vaihtoehto on ehkäisyrengas, se tosin taitaa olla aika paljon kalliimpi. Kannattaisi varmaan varmistaa lääkäriltä, että onko kaikki hormonaaliset ehkäisyt todella pois vaihtoehdoista.
Kuparikierukkahan on myös hormooniton vaihtoehto. Teho perustuu ilmeisesti jotenkin kierukasta vapautuvaan kupariin. Itselläni ehkä harkinnassa synnytyksen jälkeen, jos uskallan. Vähän se laittaminen arveluttaa. Kuuntelen mielenkiinnolla erään kaverini kokemuksia. Hän kävi laittattamassa kuparisen jonkin aikaan sitten,kun hormoonikierukka tai pillerit eivät sopineet.
oskarinoma vk 22